۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کاهش توان خرید مرغ در کرمان| قیمت ها سر به فلک می کشد
گزارش بازار؛

کاهش توان خرید مرغ در کرمان| قیمت ها سر به فلک می کشد

کرمان- افزایش بی رویه قیمت اقلام مصرفی به خصوص مرغ موجب شده که تقاضای مردم برای خرید این کالا کاهش جدی پیدا کند این در حالیست که مسئولان همچنان وعده کنترل بازار را می دهند.

بازار؛ گروه استان ها: مرغ در کرمان بار دیگر از سفره مردم پریده است، این کالا هم اکنون بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان به مردم عرضه می شود و اگر مردم بتوانند آن را در مغازه ها پیدا کنند باید قیمت های حیرت انگیزی در بازار آزاد برای خریدش بپردازند.

از سوی دیگر مسئولان همچنان در حال برگزاری جلسات مکرر و نظارت بر بازار هستند و مشخص نیست این نظارتها و جلسات به چه نتیجه ای می رسد.

بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که با گران شدن مرغ میزان افرادی که توان خرید مرغ داشته اند کاهش یافته و حالا این افراد به خرید پای مرغ روی آورده اند که به دلیل تقاضای زیاد پای مرغ این تقاضای مردم هم اکثرا بی جواب می ماند.

یکی از فروشندگان مرغ در شهر کرمان به خبرنگار بازار گفت: هر چند که مرغ در سطح شهر کاهش یافته و گران شده است اما در این میان از تعداد افرادی که برای خرید مرغ مراجعه می کردند کاسته شده و بیشترین تقاضا از سوی افراد متمول انجام می شود.

مردم دیگر توان خرید ندارند
احمد کرباسی ادامه داد: عرضه کنندگان خرد مرغ هم در این بازار دچار خسارت شده اند و از میزان مشتریان کاسته شده است.

وی گفت: برخی از دلایل مرغداران برای گرانی مرغ منطقی و برخی نیز ناشی از فساد موجود در بازار نهاده ها و صادرات مرغ به شهرهای دیگر و گاه سودجویی مرغداران است.

کاهش توان خرید مرغ در کرمان| قیمت ها سر به فلک می کشد

وی افزود: از نظر خرده فروشان قیمت باید به گونه ای باشد که مردم هم توان خرید داشته باشند در غیر این صورت مرغ را چه کسی باید خریداری کند؟

اما در این میان مسئولان هنوز هم از نظارت بر بازار می گویند و وعده کاهش قیمت ها را می دهند که باعث تعجب مردم شده است.

برای توزیع بهتر مرغ، سامانه پست مساله کنترل و رصد را از مبدا یعنی کشتارگاه ها تا محل مصرف یعنی خرده فروشی ها برعهده دارد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: برای توزیع بهتر مرغ، سامانه پست مساله کنترل و رصد را از مبدا یعنی کشتارگاه ها تا محل مصرف یعنی خرده فروشی ها برعهده دارد. ۱۲ کشتارگاه زیر پوشش طرح قرار گرفته است و از این طریق از انحرافاتی گذشته، جلوگیری می شود.

رضا قوام ادامه داد: واحدهای صنفی برای فرآیند توزیع مرغ باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند که تاکنون بالای ۸۰ درصد این واحدهای ثبت نام کرده اند.

وی افزود: در ماه های اخیر تامین، توزیع و قیمت مرغ در برخی نقاط کشور از جمله کرمان دچار نوسان شده است و مسئولان برای رفع این نقصان با تشکیل جلسات متعدد و برنامه ریزی تلاش می کنند تا این کالا با قیمت کمتر و بهداشتی تر به دست مردم برسد.

ریشه فساد در بازار مرغ خشکانده شود
استاندار کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: باید برای افزایش تولید مرغ در استان کرمان برنامه ریزی کنیم.

علی زینی وند ادامه داد: برای کنترل بازار نیز در شمال و جنوب استان کرمان باید جهاد کشاورزی کار تنظیم بازار را با جدیت دنبال کند و توان تولید را بالا ببرد و از سرمایه گذاری در این بخش استقبال شود.

وی تصریح کرد: باید مسئولان مردم را در راستای سرمایه گذاری در این زمینه تشویق کنند و حمایت های لازم انجام شود تا بخش قابل توجهی از نیاز استان در داخل تامین شود و از واردات مرغ از استان های دیگر بی نیاز شویم.

زینی وند هدف گذاری برای افزایش ۴۰ درصدی تولید کنونی را ضروری دانست و خواست پیگیری دستگاه های مربوط شد.

خرید مرغ ۳۱ هزار تومانی و گوشت ۱۵۰ هزار تومانی و ماهی حداقل کیلویی ۱۲۰ هزار تومان از توان مردم خارج شده است

باقر هوشمند یکی از شهروندان کرمانی است که به خبرنگار بازار اظهار کرد: خرید مرغ ۳۱ هزار تومانی و گوشت ۱۵۰ هزار تومانی و ماهی حداقل کیلویی ۱۲۰ هزار تومان از توان مردم خارج شده است.

وی تصریح کرد: نکته عجیب اینکه مسئولانی که با کت و شلوار پشت میزها می نشینند و هر روز یک حرف جدید می زنند و تقصیر را به گردن مردم می اندازند نمی توانند چاره ای برای مشکلات باشند و هر روز فقط حرف تحویل مردم می دهند.

این شهروند کرمانی بیان کرد: وضعیت گرانی در بازار کرمان هر روز بدتر می شود و قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد و در مقابل کسب درآمد نیز سخت تر می شود به خصوص در چند ماه اخیر این مشکلات بیشتر شده است و در مقابل مسئولان به جای اینکه کاری کنند، تقصیر را به گردن مسئولان قبلی می اندازند.

مرغ پستی؛ یکی خوب می گوید یکی بد می گوید
طرح «توزیع پستی مرغ» در حالی مطرح می شود که اتحادیه مرغ در استان کرمان اعتقاد دارد علیرغم اینکه این سامانه می تواند نقش مثبتی در دراز مدت داشته باشد اما به دلیل کندی سیستم توزیع و گرانی این روش در کوتاه مدت سیستم توزیع مرغ نمی تواند نیاز استان را رفع کند.

در حالی مسئولان استان در یک اقدام نمایشی سیستم توزیع مرغ را دلیل هرج و مرج در بازار مرغ می دانند و استفاده از سیستم پستی را عامل کنترل این وضعیت بیان می کنند که مشکل اصلی وضعیت کمبود و گرانی مرغ در استان عدم سرمایه گذاری و برنامه ریزی دستگاه های متولی برای افزایش تعداد واحدهای پرورش مرغ در استان است.

این در حالیست که یکی از معاونان استاندار کرمان نیز چندی قبل از گرانی بیش از حد، از سیستم توزیع مرغ گلایه کرده بود و یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در استان را نیز اخذ این قیمت اضافه بر تولید از مشتریان اعلام کرده بود.

فساد در بخش توزیع نهاده ها
اما یکی دیگر از زمینه های فساد در این صنعت عدم تناسب بین میزان توزیع نهاده ها با مرغ های توزیع شده در استان کرمان است. به طوریکه حتی استاندار کرمان نیز در یکی از جلسات تنظیم بازار از این مساله پرده برداشت.

در مجموع در تولید و توزیع مرغ در استان دو خلاء وجود دارد، یکی اینکه به میزان جوجه‌ریزی و نهاده‌ای که به مرغداری‌ها داده می‌شود به همان نسبت مرغ تحویل کشتارگاه داده نمی‌شود و دومین خلاء این است که به میزان مرغی که به کشتارگاه‌ها برای کشتار تحویل داده می‌شود به همان نسبت گوشت وارد بازار نمی‌شود.

سه مزرعه تولید جوجه یک روزه و تخم نطفه‌دار در استان فعال هستند و نیاز ماهانه کنونی استان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی است. با توجه به نیاز مردم به این کالای اساسی مسئولان باید هر چه سریعتر راهکاری اثرگذار و اساسی برای کنترل قیمت مرغ به کار گیرند.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha