۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
گلوگاه های ضد تولید| مصائب کارآفرینان در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

گلوگاه های ضد تولید| مصائب کارآفرینان در مازندران

ساری- گلوگاه های فراروی بخش تولید و صنعت، فعالان این حوزه را در مازندران برای جهش و رونق تولید دلسرد کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به رغم آنکه قوانین متعددی برای رفع موانع تولید تدوین شده است اما همچنان گلوگاه‌های متعدی فراروی تولید وجود دارد که تولیدکنندگان را دلسرد می‌کند.

از سوی دیگر تصویب قوانین بدون نظر بخش‌های تولیدی و تشکل‌های خصوصی سبب شده تا قوانین حمایتی به مانعی برای تولید مبدل شود و سرمایه گذاران را دچار سردرگمی می‌کنند.

تفسیر سلیقه‌ای دستگاه‌ها از قوانین مصوب مصداق این مثل است که به جای آوردن کلاه، سر می‌آورند و مسائل گمرکی، بروکراسی‌های متعدد و مشکلات دیگر دست و پای تولید را بسته است.

در حال حاضر ۶۰ درصد درآمدهای مالیاتی از بخش صنعت، معدن و تجارت کسب می‌شود و این مسئله، سبب بروز فشار بر تولیدکنندگان و صنایع شده است. از این رو تولیدکنندگان عقیده دارند که به مأمور وصول مالیات مبدل شدند.

زخم‌هایی که افزایش مالیات بر تولید می‌گذارد
علیرضا فرجی فعال صنعتی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مصوب و قانون شدن مالیات بر ارزش افزوده گفت: قرار بود این قانون به صورت آزمایشی اجرا شود و با آنکه مصوب شده بود از مصرف کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود اما در عمل چنین چیزی نبود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان و بخش تولید به مأمور وصول مطالبات سازمان مالیاتی مبدل شده است و با این قانون نه تنها دست تولیدکنندگان گرفته نشد، بلکه پای آنها نیز بسته شد.

گلوگاه های ضد تولید| مصائب کارآفرینان در مازندران

وی اظهار داشت: قرار بود با تصویب قوانین رونق تولید و اشتغال در کشور نهادینه شود و از مجلس تقاضا داریم تا فکری به حال جرایم امور مالیاتی و تأمین اجتماعی بخش تولید شود.

فرجی یادآور شد: جرایم مالیاتی و بیمه‌ای از مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به شمار می‌رود و برای حل آن نیازمند تلاش ویژه از سوی مجلس هستیم.

پایش و رصد اقتصاد مازندران حکایت از منفی شدن رشد و جهش اقتصادی دارد و به اعتقاد فعالان بخش‌های تولیدی و صنعتی، دولت به جای حمایت، مچ می‌گیرد و مانع تراشی می‌کند. عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه چند نرخی شدن ارز، سبب ایجاد رانت می‌شود، افزود: تورم بالای موجود در جامعه نیز از مهمترین مشکلات فراروی تولید و بخش خصوصی است که جهش را با مشکل روبرو می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه تورم در جامعه بیداد می‌کند، افزود: دستگاه‌های نظارتی و مجلس باید برای مهار تورم و ثبات ارزی برنامه ریزی کند زیرا این مسئله سبب سقوط اقتصادی می‌شود.

وی داشتن ثبات قوانین و مقررات را برای جهش تولید الزامی دانست و گفت: اکنون هر دو روز یک بخشنامه و دستورالعمل در حوزه بازرگانی و تجاری صادر می‌شود و صادرکننده نمی‌داند طبق کدام معیار و برنامه عمل کند.

اکنون هر دو روز یک بخشنامه و دستورالعمل در حوزه بازرگانی و تجاری صادر می‌شود و صادرکننده نمی‌داند طبق کدام معیار و برنامه عمل کند

مهاجر یادآور شد: موضوع گاز و برق از جمله چالش‌های فراروی تولید در سال جاری است و جهش تولید با وجود موانع موجود به سختی محقق می‌شود و باید مانع زدایی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران کمبود فضا در شهرک‌های صنعتی را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: سرانه زمین صنعتی در کشور ۵۰ هکتار بوده ولی در استان مازندران این سرانه ۱۵ هکتار است.

گلوگاه های ضد تولید| مصائب کارآفرینان در مازندران

وی یادآور شد: به رغم پیگیری‌های دوسالانه برای ساخت شهرک صنعتی در شرق استان، به دلیل نبود زیرساخت هنوز تکمیل نشده و نتوانستیم آن را به سرمایه گذاران واگذار کنیم.

در حال حاضر سهم بخش کشاورزی در تولید کشور هشت درصد ولی در مازندران ۲۳ درصد و سهم صنعت در تولید کشور ۴۶ درصد ولی در مازندران ۲۴ درصد است. همچنین سهم خدمات در کشور ۴۶ درصد ولی در استان مازندران ۷۵ درصد است و این نشان می‌دهد سهم مازندران در بخش خدمات و کشاورزی از متوسط کشور بالاتر است.

سید شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس در جمع فعالان اقتصادی با تاکید براینکه آب، سرزمین حاصلخیز و دریای خوب در استان داریم و باید از آنان برای توسعه استفاده کنیم، اظهار داشت: مشکل اینجاست که نتوانستیم از آب‌های سرزمینی به درستی بهره گیری کنیم و ۸۵ درصد منابع آبی ما از طریق چاه تأمین می‌شود.

حسینی یادآور شد: در تمام شهرهای استان مازندران در تابستان و زمستان با مشکل کمبود آب روبرو است و تمام کشور تصور می‌کند که این استان در بخش آب مشکلی ندارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: طبق شاخص‌ها رتبه ما در کسب و کار در جهان ۱۲۷ بوده ولی در شروع کسب و کار رتبه ۱۷۸ دنیا قرار داریم و تصویب قانون تسهیل کسب و کار این وضعیت را سامان می بخشد.

حال و روز بخش‌های تولیدی در مازندران چندان خوش نیست درحالی که مسئولان در شعار رفع موانع تولید را سر می‌دهند و دوگانی حرف تا عمل اقتصاد استان را زمین گیر کرده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha