۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
گرانی سفره مردم را کوچک کرد| حکایت عجیب قیمت‌ها در کرمان
گزارش بازار؛

گرانی سفره مردم را کوچک کرد| حکایت عجیب قیمت‌ها در کرمان

کرمان - سفره مردم در سایه گرانی کالاها کوچک تر شده و در کنار آن، متغیر بودن قیمت‌ها و نبود نظارت در بازار موجب گلایه‌مندی کرمانی‌ها شده است.

بازار؛ گروه استان ها: قطع یقین یکی از نیازهای اولیه هر انسانی «خوراک» است که باید با کیفیت خوب، قیمت مناسب و متناسب با درآمد افراد در اختیار اقشار جامعه قرار داده شود اما در این زمینه شاهد تلاطم قیمت ها در بازار هستیم و همین امر موجب ابراز نارضایتی مردم شده است.

مدت هاست که مردم با گرانی کالاهای اساسی روبرو هستند و این مساله معیشت خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده است اما در همین شرایط هم عده ای دست به سو استفاده زده و اقدام به گرانفروشی می کنند به گونه ای که مشاهده می شود قیمت کالا در مغازه های مختلف یک منطقه متفاوت است. این مساله باعث گلایه مندی مردم شده و قطعا افزایش و تقویت نظارت ها در این زمینه می تواند بسیار اثر گذار باشد مساله ای که به نظر می رسد آن چنان که باید، به صورت ویژه و جدی دنبال نمی شود.

گلایه مندی کرمانی ها از نبود نظارت ها
در این زمینه رضا بهرامی یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت کالاهای اساسی بسیار بالا است، افزود: هر کس به هر شکلی که بخواهد قیمت ها را اعلام می کند و نظارت درستی هم وجود ندارد. مثلا نیم کیلو سبزی شوید ۶ هزار تومان، یک کیلو شلغم ۲۰ هزار تومان است که اصلا منطقی نیست.

به هیچ وجه این درآمد جوابگوی هزینه ها نیست مثلا وقتی قیمت ۲ عدد مرغ مبلغ بیش از ۲۰۰ هزار تومان می شود، چگونه می توان گذر زندگی کنیم؟

مریم ملایی یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همسر بنده بازنشسته است و در ماه ۵ میلیون تومان حقوق دریافت می کند، افزود: به هیچ وجه این درآمد جوابگوی هزینه ها نیست مثلا وقتی قیمت ۲ عدد مرغ مبلغ بیش از ۲۰۰ هزار تومان می شود، چگونه می توان گذر زندگی کنیم؟

ابراهیم رهنورد یکی دیگر از شهروندان کرمانی با گلایه از متفاوت بودن قیمت ها در بازار به خبرنگار بازار گفت: مثلا در قدمگاه یک مغازه فلفل تند را ۱۸ تومان و مغازه دیگر ۲۵ تومان ارائه می کند؛ چرا باید این گونه باشد؟

وی با اشاره به اینکه حتی قیمت برخی کالا در استان های دیگر نسبت به استان کرمان مناسب تر است، عنوان کرد: مثلا گوشت در کرمان ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است اما در تهران ۱۱۰ تومان خریداری می کنم.

نبود نظارت بر قیمت کالاها گلایه یکی از شهروندان کرمانی بود که در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به عنوان مثال؛ بنده برای خرید یکسری اقلام به عطاری مراجعه کردم اما مشاهده کردم که هیچ نظارتی نیست مثلا ۱۰۰ گرم بابونه ۴ ماه پیش ۶۰ هزار تومان بود اما بنده چند روز پیش ۱۸۰ هزار تومان خریداری کرده ام؛ یا گاو زبان کیلویی ۴۰۰ هزار تومان شده است بر اساس کدام منطق باید این مقدار افزایش قیمت داشته باشیم؟

رضا لطفی یکی دیگر از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هیچگونه نظارتی در بازار وجود ندارد، افزود: به عنوان مثال سیب زمینی کیلویی ۱۲ هزار تومان است اما مغازه کناری ۸ هزار تومان عرضه می کند، موز کیلویی ۲۵ هزار تومان یک مغازه دیگر کیلویی ۱۷ هزار تومان می فروشد.

نبود نظارت در فروشگاه های زنجیره ای و عدم درج قیمت بر روی کالاها یکی دیگر از دغدغه های این شهروند کرمانی بود، وی اظهار کرد: در این فروشگاه ها قیمت ها بسیار تا بسیار گزاف است.

هزینه های حمل موجب افزایش قیمت کالاها می شود
محسن یزدان پناه سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه باید بحث گرانی و گرانفروشی را از هم تفکیک کنیم، افزود: گرانی در سطح کلان ممکن است برای آن تصمیم گیری کنند و واحدهای کلان ممکن است به دلیل معلول هایی که وجود دارد، قیمت کالاهای خود را افزایش دهند اما در بحث گرانفروشی چنانچه واحدی کالایی را گرانتر از قیمت مصوب بفروشد تخلف محسوب می شود و همکاران ما برخورد لازم را می کنند.

وی با بیان این مطلب که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد واحدهایی که در سطح استان بازرسی شدند بیش از ۵۴ هزار واحد بوده اند، عنوان کرد: از این تعداد بیش از ۷ هزار واحد به اداره کل تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده اند و ارزش ریالی پرونده ها بیش از ۲۳۹ میلیارد بوده است که این امر نشان دهنده این است که همکاران ما درحال انجام دادن کار و نظارت هستند.

البته در بحث گوشت استان کرمان به دلیل وجود خشکسالی یکی از مصرف کنندگان گوشت بوده و وارد کننده در این زمینه هستیم و قاعدتا ممکن است گرانتر نسبت به استان تولید کننده تر باشد

سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صمت استان کرمان با اشاره به اینکه بعید است که قیمت کالاها در استان های دیگر پایین تر یا گران تر باشد، اظهار داشت: البته در بحث گوشت استان کرمان به دلیل وجود خشکسالی یکی از مصرف کنندگان گوشت بوده و وارد کننده در این زمینه هستیم و قاعدتا ممکن است گرانتر نسبت به استان تولید کننده تر باشد.

وی با بیان این مطلب که تفاوت قیمت ها در شهرستان های استان کرمان محسوس نیست، بیان داشت: هزینه های بار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است لذا هزینه های حمل موجب افزایش قیمت کالاها می شود.

قیمت برخی کالاها براساس عرضه و تقاضا است
یزدان پناه با اشاره به اینکه قیمت برخی کالاها مربوط به عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: در کرمان واحد تولیدی نداریم که مختص تولید گاوزبان باشد بلکه این گیاهان دارویی از طریق کشاورزان برداشت می شود و قیمت مصوبی ندارند لذا قیمت برخی کالاها براساس عرضه و تقاضا است.

وی با بیان این مطلب که دولت حدود دو هفته پیش ۲۰ قلم کالای اساسی را در سطح کشور قیمت گذاری کرده است، بیان داشت: برخی قیمت ها در استان حتی پایین تر بوده است به عنوان مثال قیمت مرغ در سطح کلان ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما در استان کرمان ۲۹ هزار و ۳۳۰ ابلاغ شده است و یا اینکه برنج طرح تنظیم به مراتب پایین تر از سطح کشور است.

سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صمت استان کرمان با اشاره به اینکه در آینده نیز قیمت عمده، حاشیه سود و خرده فروش بر روی کالاها درج خواهد شد، بیان کرد: نظارت ها که قطعا وجود دارد همچنین یک تفاهمنامه ای میان معاون اول رئیس جمهور و بسیج مستضعفین منعقد شده است که از نیروهای بسیج در بحث نظارت استفاده شود لذا این تفاهمنامه در مرحله اجرایی قرار دارد.

وی در خصوص درج قیمت ها در فروشگاه های زنجیره ای، بیان داشت: همه فروشگاه های زنجیره ای ملزم به درج قیمت ها هستند و از مردم تقاضا داریم که از طریق شماره ۱۲۴ صمت و ۱۳۵ تعزیرات تخلفات را اعلام کنند.

به دلیل کمبود مرغ ما مجبور به واردات مرغ از سایر استان ها هستیم که کمی قیمت مرغ های وارداتی را افزایش می دهد

کرمان وارد کننده مرغ است
در ادامه حمید جعفریان مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا است، افزود: در خصوص گوشت مرغ قیمت مصوب در استان ۲۹ هزار و ۳۳۰ تومان اعلام شده و مرغ تولیدی استان به همین قیمت عرضه می شود و حتی نسبت به برخی از استان ها ارزان تر هم عرضه می شود. البته به دلیل کمبود مرغ ما مجبور به واردات مرغ از سایر استان ها هستیم که کمی قیمت مرغ های وارداتی را افزایش می دهد.

وی با بیان این مطلب که روغن به فور در بازار وجود دارد، ابراز داشت: روغن قیمت دستوری ندارد لذا قیمت آن  براساس عرضه و تقاضا اعلام می شود از طرف دیگر تاکنون در خصوص روغن هیچ قیمتی مصوبی به ما اعلام نشده است بلکه براساس عرضه و تقاضا است.

جعفریان با اشاره به اینکه حیطه جهاد کشاورزی انجام نظارت نیست، افزود: ما بیشتر بحث تولید را داریم و سازمان صمت وظیفه نظارت بر قیمت ها را بر عهده دارد.

با وجود همه تلاش ها و نظارت های دستگاه های مختلف باید این واقعیت را مطرح کرد که نظارت به اندازه کافی انجام نمی شود و جا دارد این نظارت ها بیشتر شود. از طرف دیگر مسئله بسیار مهم و اساسی این است که قدرت خرید مردم پایین آمده است و جا دارد در این زمینه مسئولان بالا دست چاره اندیشی کنند و مسئله را به صورت بنیادین حل کنند.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha