۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
قرنطینه کرونایی در اروپا و تصمیم رئیس جمهور آمریکا می تواند منجر به اصلاح شدید بازار شود
بررسی بازار جهانی نفت؛

قرنطینه کرونایی در اروپا و تصمیم رئیس جمهور آمریکا می تواند منجر به اصلاح شدید بازار شود

علیرغم آغاز نسبتا مناسب قیمت نفت این هفته در بورس اروپا و آمریکا، ادامه قرنطینه های کرونایی و همچننی تصمیم احتمالی فدرال رزرو آمریکا برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره، می تواند موجب اصلاح شدید بازار شود.

به گزارش بازار، علیرغم افزایش قیمت نفت طی هفته های اخیر و حرکت WTI از عقب نشینی قیمت به بالاترین رقم چند ساله خود یعنی ۸۵.۴۲ دلار، شاهد افزایش نوسانات طی روزهای اخیر در پی اختلاف نظرات سازمان ها و کشورهای تولید کننده و متقضای نفت خام با یکدیگر بوده ایم.

از یک سو، اوپک و روسیه از افزایش تولید نفت خودداری کرده‌اند، زیرا پیش‌بینی می‌کنند با وجود فشارهای مداوم، تقاضا در پایان سال میلادی کاهش خواهد یافت. اما در سوی دیگر نیز تحلیل بسیاری از سازمان ها و شرکت های متقاضی یا فروشنده نفت، گویای بهبود سریع‌تر از حد انتظار اقتصاد پس از همه‌گیری است.

همچننی در سوی دیگر ماجرا، ایالات متحده و ژاپن هستند که برای افزایش تولید فشار آورده‌اند و حتی اعلام کرده‌اند که ممکن است از ذخایر استراتژیک نفتی خود استفاده کنند تا قیمت‌های فعلی بازار انرژی را کاهش دهند که بیشتر به نگرانی‌های جاری ناشی از افزایش تورم کمک کرده است.

در حال حاضر، بازار در موقعیت دشواری قرار دارد. زیرا نگرانی‌های ناشی از میزان عرضه فعلی و افزایش قیمت‌ها به دلیل کسری بالقوه آتی نفت کم‌اهمیت می‌شوند؛ و این در حالیست که به نظر می‌رسد معامله‌گران شروع به موافقت با دیدگاه دوم کرده‌اند؛ چراکه زیرا شاهد رونمایی از اقدامات سخت‌گیرانه‌تر برای مبارزه با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ و حفظ قیمت نفت در پایین ترین سطح در بیش از یک ماه گذشته طی روزهای اخیر هستیم.

پس از عقب نشینی از بالاترین رکورد اخیر در پایان هفته گذشته، DAX معاملات نفتی این هفته اروپا را با اندکی افزایش در شاخص ها آغاز کرد و شاخص بازار، در حال حاضر در نزدیکی ۱۶۱۶۰ واحد و قیمت بسته شدن هفته گذشته در نوسان است. در حالی که به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری در روز پنجشنبه، این هفته بازارهای سهام ایالات متحده زودتر بسته خواهد شد، معامله گران مراقب انتشار بیانیه جدید رئیس فدرال رزرو به دستور جو بایدن و وضعیت قرنطینه های مداوم هستند که به نظر می رسد در سراسر اروپا در حال تشدید بوده و ممکن است منجر به عدم اطمینان بیشتر و در صورت بدتر شدن وشعصت فعلی، باعث اصلاحات عمده در بازار نفت ومحصولات پتروشیمی خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha