۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
راه‌های گسترش همکاری های ایران و بلاروس در منطقه اوراسیا بررسی شد

راه‌های گسترش همکاری های ایران و بلاروس در منطقه اوراسیا بررسی شد

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی و سفیر بلاروس در ایران زمینه های گسترش همکاری های ایران و بلاروس در منطقه اوراسیا بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دمیتری کالتسوف سفیر کشور بلاروس در ایران، اظهار کرد: ایران و بلاروس می توانند در منطقه اوراسیا با ظرفیت های مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم های ظالمانه بر روابط دو کشور، گفت: ایران می تواند از ظرفیت های شیلاتی، کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی کشور بلاروس استفاده کند؛ از جمله کشاورزان ایرانی از کیفیت کود پتاسه بلاروس راضی بوده‌اند اما در شرایط تحریم، ورود این کود به ایران قطع شد.

ساداتی نژاد با بیان این که تحریم ها موجب شد ایران نتواند نیاز خود را در زمینه تراکتورهای سنگین تامین کند، اظهار امیدواری کرد که با توسعه روابط این مشکلات برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با داروهای دامپزشکی، عنوان کرد: در زمینه داروهای دامپزشکی باید گفتگو شود تا دو کشور بتوانند داروهای تولیدی خود را با هم به اشتراک بگذارند و در زمینه داروهایی که هر دو کشور به صورت مشترک واردکننده آن هستند، با همکاری هم آن را تولید کنند.

از سرگیری صادرات ماشین آلات کشاورزی، مکمل و داروی دامی به ایران
در این دیدار، دمیتری کالتسوف سفیر کشور بلاروس در ایران اظهار کرد: بلاروس از توسعه روابط با ایران در زمینه کشاورزی استقبال می کند و وظیفه مهم سفارت بلاروس توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

وی افزود: بلاروس محصولات خوبی در زمینه کشاورزی دارد و یکی از کارهای کلیدی ما در حوزه کشاورزی پروژه های مشترک با سرمایه‌گذاران ایرانی است که موفقیت آمیز بوده است.

کالتسوف تصریح کرد: ما آمادگی داریم از ایران میوه، خشکبار و سبزی وارد کنیم، ‌ همچنین رب گوجه و سس های ایرانی بسیار مرغوب هستند.

وی افزود: در زمینه گوشت، تخم مرغ، تخم بلدرچین و محصولات لبنی ظرفیت های خوبی در بلاروس وجود دارد و آمادگی داریم تا تمام امکاناتی که در زمینه کشاورزی و تجاری در بلاروس وجود دارد را به ایران ارائه دهیم.

کالتسوف با اشاره به این که روابط دو کشور محدود به حوزه محصولات کشاورزی نخواهد بود، عنوان کرد: در سال های گذشته چهار محموله کود پتاس به ایران صادر شده بود و آمادگی داریم در این زمینه دوباره صادرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تعاونی دولتی بیوتکنولوژی بلاروس شروع به فعالیت کرده است و برای خوراک دام مکمل هایی را طراحی و تولید می‌کند که به تاثیرگذاری مکمل های دامی موجود کمک خواهد کرد، همچنین این کارخانه مکمل هایی را برای دام سنگین و آبزیان هم تولید می‌کند که امیدواریم در سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به بلاروس از این کارخانه بازدید شود.

سفیر بلاروس در تهران تاکید کرد: در خصوص داروهای دامپزشکی هم می توانیم با هم همکاری داشته باشیم.

کالتسوف گفت: یکی از حوزه‌های فعالیت بلاروس تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور، کمباین و تجهیزات پیوست برای ماشین آلات کشاورزی است و نیاز داریم در این زمینه با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده موافقت نامه موقت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در منطقه اوراسیا بین ایران و بلاروس دائمی شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha