۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
لغو قطعی گاز صنایع فولادی

لغو قطعی گاز صنایع فولادی

نوسانات افزایشی دلار در شرایطی رقم می‌خورد که بازار آهن نسبت به آن کاملا بی‌تفاوت بوده و قیمت روز آهن آلات بدون تأثیر از نرخ دلار، مسیر خود را درپیش گرفته و همچنان ثابت و بدون تغییر است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از ادامه روند افزایشی قیمت دلار در روز گذشته بود به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۴۸۰ تومان مبادله شد. این در حالی است که بانک مرکزی در آستانه سفر رافائل گروسی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران با افزایش حجم عرضه آن در بازار متشکل سعی در کنترل نرخ دلار داشت.

نوسانات افزایشی دلار در شرایطی رقم می‌خورد که بازار آهن نسبت به آن کاملا بی‌تفاوت بوده و قیمت روز آهن آلات بدون تأثیر از نرخ دلار، مسیر خود را درپیش گرفته و همچنان ثابت و بدون تغییر است و آمار موجود از یک ماه گذشته که با وجود ورود نرخ دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی، قیمت آهن همچنان ثابت بود، گواه عدم تأثیرپذیری آن از نوسانات بازار ارز است.

همچنین مطابق اخبار موجود، بازارهای جهانی نیز تقریبا بدون تغییر است و این امر به سکون هرچه بیشتر بازار آهن دامن می‌زند. اگرچه در پی اخبار منتشر شده مبنی بر قطعی گاز و چالش‌های احتمالی متأثر از آن، به طور محدودی افزایش قیمت اهن الات اتفاق افتاد اما برآیند کلی از اوضاع بازار آهن بیانگر ثبات و عدم تغییر قیمت‌ها است.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تصمیم قطعی گاز صنایع که در پی کمبود انرژی اتخاذ شده بود، به دنبال نشستی که با حضور وزرای نفت و نیرو و صمت برگزار شد، لغو شده است و این خبر عملا پالس افزایشی قیمت محصولات را خنثی کرد و روز گذشته در کنار کاهش محدود قیمت مقاطع، ثبات نسبی در غالب شرکت‌ها مشاهده شد.

به صورت کلی غیر از این عامل که تقریبا مرتفع شد، مسئله‌ دیگری که سبب افزایش قیمت‌ها شود، مشاهده نمی‌شود از همین رو شرکت‌هایی هم که افزایش قیمت داشتند، دست به اصلاح و کاهش مجدد قیمت محصولات زدند.

براساس تحلیل اهن پرایس از بازار اهن در روز گذشته، قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و کاهش و افزایش مختصری نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده شرکت‌ها ثابت بود و کاهش محدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش ثبت شد.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی اعلام شد. قیمت پروفیل نیز عمدتا ثابت بود و تنها در چند شرکت کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی مشاهده شد. قیمت ورق سیاه وگالوانیزه هم بدون تغییر بود و قیمت لوله با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود.

همانطور که گفته شد دیگر گاز صنایع تولیدکننده قطع نخواهد شد، در همین رابطه محمد عسگری رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران ابراز کرد: قطعی گاز در بخش صنایع و خانگی امری ملغی است و برنامه‌ای برای آن در نظر نداریم.

وی در این باره اظهار کرد: محدودیت مصرف گاز برای هیچ یک از مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی در نظر گرفته نشده و امید است با همکاری همه این بخش‌ها زمستان امسال را بدون قطعی گاز پشت سر بگذاریم.

عرضه محصولات فقط در بورس کالا
بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با عرضه محصولات فولادی از طریق مبادی مختلف، ابراز کرد: مطابق پیش‌نویس منتشرشده در زمینه تنظیم بازار، عرضه محصولات فولادی تنها به بورس کالا منحصر شده است این درحالی است که خریدوفروش محصولات به شیوه سنتی نیز مانعی در تنظیم بازار ایجاد نمی‌کرد.

وی افزود: بهتر است به جای انحصار عرضه محصولات در بورس کالا، یکی از کانال‌های انجام معامله در کنار سایر روش‌ها در نظر گرفته شود، زیرا بورس کالا تنها یکی از مبادی فروش است و نباید اجباری برای عرضه محصولات در آن وجود داشته باشد.

احرامیان با اشاره به اینکه انحصار عرضه محصولات به بورس کالا شاید به کنترل قیمت محصولات بینجامد، ادامه داد: باید در نظر داشت مشکل فعلی کشور ما افزایش تورم در همه بازارها است و مشکل ما گرانی نیست که با تنظیم بازار آن را کنترل کرد. بنابراین محدود کردن تولیدکننده و تورزیع کننده و ... راه‌حل مشکل تورم نیست.

کد خبر: ۱۱۸٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha