۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
توافق ایران و جمهوری آذربایجان بر سر تردد مجدد کامیون ها
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

توافق ایران و جمهوری آذربایجان بر سر تردد مجدد کامیون ها

وزیر راه و شهرسازی از توافقات بین ایران و جمهوری آذربایجان درباره برقراری مجدد تردد کامیون ها بین دو کشور، مذاکرات مثبت در زمینه همکاری های تجاری، ترانزیتی و سرمایه گذاری باکو در بندر آستارا خبر داد.

به گزارش بازار، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: در یکی دو ماه گذشته به دلیل مسوولیتی که در کمیسیون های مشترک برخی از کشورهای همسایه به عنوان وزیر راه بر عهده داشتم از جمله کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان و قرقیزستان، جلسات بسیار خوبی با آنها داشتیم که موضوعات متعددی از حمله سیاسی، تجارت و صنعت و به خصوص در زمینه حمل و نقل و ترانزیت، به عنوان کشوری که درموقعیت ژئوپلتییک خوب منطقه ای قرار داریم و می توانیم تاثیرگذار دراین زمینه باشیم، مطرح شد.

وی گفت: روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه با شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، جلسات بسیار خوبی داشتیم که هم با حضور اصحاب رسانه و هم جلسات خصوصی با وی در موضوعات مخلتف برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در چند ماه گذشته روابط ما با جمهوری آذربایجان به دلایل متعدد محدود شده بود اما ملاقات دیروز با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان سرآغازی برای روابط بهتر شد.

قاسمی خاطرنشان کرد، یکی از موضوعات مهم در این مذاکرات، در مورد از سرگیری بحث های ترانزیتی بین دو کشور بود. دو کشور قبلا در چند محور مبادلات حمل و نقلی داشتیم مانند مسیر نخجوان ـ مشهد، پرواز های هوایی و همین طور بحث راه آهن آستار ـ رشت و همچنین درباره ترمینالی که جمهوری آذربایجان در حال سرمایه گذاری در آن است و به نوعی این کار معطل مانده بود، بحث های خوبی صورت گرفت و به توافقات بسیار خوبی در این زمینه ها رسیدم.

وی گفت: قرار شد که تیم های مشترک در تاریخ های مشخصی که تعیین شده، برای نهایی کردن توافق های دیروز، جهت عملیاتی و اجرایی شدن آنها فعال شوند و در کمسیون مشترکی که حدود دو ماه دیگر در جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد، این توافقات رسما امضا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طی جلسات صورت گرفته، توافق شد که فعالیت های خودروسازی کشورمان در جمهوری آذربایجان توسعه و تولیدات را افزایش دهیم، همچنین موضوع ترانزیت کامیون های ایران به سمت کریدور شمالی کشور و همین طور کریدور بندر عباس ـ دریای سیاه را در جلسات مشترک در دستور کار داشتیم که قرار شد تیم مشترک روی آنها کار کنند.

وی در باره مشکلات ایجاد شده به لحاظ تردد کامیون ها بین ایران و جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد، قرار شد که تردد کامیون ها بین ایران و جمهوری آذربایجان برقرار شود. همین طور تردد ریلی ما که درواقع متوقف شده بود، قرار شد که در حدود ۱۵ روز آینده مدیران عامل راه آهن های دو کشور با هم مذاکره کنند و مجددا تردد ریلی نیز برقرار شود.

قاسمی در باره چشم انداز آینده روابط ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به مشکلات پیش آمده نیز گفت: گاهی ممکن است بین کشورها مشکلاتی پیش بیاید ولی سیاست جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه با همسایگان بوده و است، به خصوص در دولت سیزدهم که مبنای کارش دوستی با کشورهای همسایه است، ما به دنبال روابط و صلح و دوستی با همه کشورهای همسایه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره ارسال اولین محموله ترانزیتی از امارات به ترکیه از طریق ایران گفت: ایران موقعیت های بسیار خوب ترانزیتی دارد، ما در این مدت عبور کامیون های پاکستانی از ایران به سمت اروپا را داشتیم که به صورت آزمایشی این موضوع انجام شد و از طریق ترکمنستان و قفقاز نیز این موضوع پیگیری می شود از همین رو توافقات خوبی با طرف پاکستانی در این باره داشتیم و همان طور که کامیون های پاکستانی می توانند از طریق ایران یکسره به اروپا بروند ما نیز می توانیم یکسره به صورت زمینی به چین برویم.

وی افزود: در مورد ترانزیت با کشورهای همسایه همچون ترکمنستان توافقات خوبی داشته ایم.

قاسمی درباره همکاری‌های ترانزیتی سه جانبه ایران و ترکیه و عراق گفت: برنامه هایی داریم که دراین باره گفتگوهایی داشته باشیم از همین رو بنده چشم انداز این طرح را مثبت ارزیابی می کنم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اتصال ریلی ایران به عراق گفت: موضوع اتصال ریلی شلمچه به بصره و عراق سال ها در حال مذاکره است و به جای خوبی رسیده و در آخرین سفر نخست وزیر عراق به ایران جلسات خوبی با وزیر راه عراق داشتیم. ایران آمادگی سرمایه گذاری در این بخش را دارد و به خط شلمچه که بارها مورد تاکید بوده از همین رو به دنبال این هستیم روابط ریلی و حمل و نقلی خود با عراق را افزایش بدهیم و طبیعتا این موضوع نیز می تواند به سوریه نیز انتقال پیدا کند.

وی درباره ارتباطات ترانزیتی ایران با افغانستان گفت: مرزهای ما با افغانستان باز است و مرز ترانزیتی ریلی به شدت در حال کار است.

قاسمی در مورد وعده انتخاباتی رئیس جمهور برای ساخت یک میلیون مسکن در سال، تاکید کرد: بنده به عنوان وزیر اعلام می کنم این موضوع شدنی است و قطعا انجام می شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرهنگ IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آفرین به هر دو طرف که عاقلانه حرکت کردن و دشمنان داخلی و خارجی را شرمنده کردن