۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
استقبال بازار سرمایه از تک نرخی شدن  ارز
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

استقبال بازار سرمایه از تک نرخی شدن ارز

جانجان، کارشناس بازار سرمایه گفت: هر اندازه نرخ تسعیر بالاتر برود، به سمت تک نرخی تر شدن ارز نزدیک تر می‌ شویم.

بازار؛ گروه بورس: کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در ارتباط با تاثیر تغییر نرخ جدید تسعیر ارز به ۲۳ هزار تومان در بازار سرمایه و معاملات گروه بانکی اظهار کرد: افزایش نرخ تسعیر در بودجه 1400 به نفع بانک ها است و هنگامی که صورت های مالی  بانک ها به عنوان گروه بزرگ و تاثیر گذار  در بورس تغییر کند، به تبع آن میزان دارایی ارزی و بستانکاری آن ها افزایش می یابد، در ادامه روی شاخص کل بازار سرمایه نیز تاثیر مثبتی همراه می شود.

احمد جانجان، افزود: انتظارات تورمی موجب خواهد شد تا قیمت کالاها و همچنین نرخ ارز افزایش یابد، به تبع رشد قیمت کالا ها و نرخ ارز، ارزش سهام شرکت های بورسی را  خواهیم داشت و فعالان این بازار به سود های مناسبی دست خواهند یافت.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به لحاظ ساختاری بازارهای مالی به سه دسته  تقسیم می شوند؛ گروه اول عده اندکی از صاحبان دانش و سرمایه هستند که از مشاوران حرفه ای و با تجربه استفاده می‌کنند، این افراد هوشمند هستند و اولین حرکت یا معامله ها در بازار توسط این گروه صورت می پذیرد. به عنوان نمونه هنگامی که نرخ دلار۴۲۰۰ تومان است براساس تحلیل اقتصاد کلان به این نتیجه دست پیدا می کنند که قیمت دلار و طلا رشد خواهد کرد و سرمایه ها را به این بازار ها منتقل می کنند.

وی گفت: دسته دوم افرادی هستند که از خبرگان مالی یا صاحبان صنایع تبعیت می کنند، آن ها در این بازار سرمایه گذاری کرده  و سود های بالایی کسب کردند، همانند زمانی که دلار از تیرماه سال ۹۶ به ۱۵ هزار تومان رسید و بنده در ان زمان هشدار  رشد پرجهش نرخ ارز را داده بودم.

وی گفت: دسته سوم افرادی هستند که با تاخیر به معاملات ورود می کنند یعنی هنگامی که نرخ دلار به ۱۲هزار تومان رسید، تازه به فکر خرید می افتند و اکثر مردم در این گروه قرار دارند.

هر اندازه نرخ تسعیر بالاتر برود، به سمت تک نرخی تر شدن نزدیک تر می شویم، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اولین گروه‌هایی که از این  قضیه منتفع می شوند، گروه های قندی، بخشی از گروهای دارویی، غذایی ها خواهند بود

این کارشناس سرمایه با اشاره به این که هر اندازه نرخ تسعیر بالاتر برود، به سمت تک نرخی تر شدن نزدیک تر می شویم، گفت: تک نرخی شدن ارز یعنی  به سمت حذف ارز ۴۲۰۰تومان پیش می رویم. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اولین گروه‌هایی که از این  قضیه منتفع می شوند، گروه های قندی، بخشی از گروهای دارویی و غذایی ها خواهند بود.

وی افزود: اگر نرخ نیما رشد کند و به سمت بازار آزاد سوق پیدا کند، بر کلیت بازار سرمایه تاثیر مثبت به جای می گذارد، به خصوص این که نرخ تسعیر بانک ها افزایش خواهد یافت، پس اگر این موضوع تحقق یابد، قیمت های فعلی شرکت های بورسی خیلی ارزان بنظر می رسد.

تسعیر برای شرکت ها، سازمان ها یا نهادی های پولی و بانکی است  که در صورت های مالی از گذشته ارزهای دپو شده دارند و به تبع نرخ تسعیر برای آن ها موثر است

این کارشناس سرمایه گفت: تسعیر نرخ ارز  برای شرکت ها، سازمان ها یا نهادی های پولی و بانکی است  که در صورت های مالی از گذشته ارزهای دپو شده دارند و به تبع نرخ تسعیر برای آن ها موثر است. به عنوان نمونه اگر فردی وام ارزی به مبلغ یک میلیارد دلاراز صندوق توسعه ملی دریافت کند و آن را به نرخ ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کنند، باید چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بازگرداند، اما با نرخ نیما یعنی نرخ ۲۳ هزار تومانی، باید ۲۳ هزار میلیارد تومان بازگرداند به همین دلیل میزان بدهی یا بستانکاری به لحاظ ارزی با همان قیمت نرخ تسعیرتعدیل می شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha