۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
رشد ۶.۶۱ درصدی شاخص کل بورس در ایام نوروز۹۹/ شاخص قیمت هم وزن رکورد رشد را شکست
تحلیل بازار از بورس در نوروز؛

رشد ۶.۶۱ درصدی شاخص کل بورس در ایام نوروز۹۹/ شاخص قیمت هم وزن رکورد رشد را شکست

بازار بورس در نوروز ۹۹ روند صعودی داشته و بازار توانست در این ایام که تنها ۵ روز کاری داشته و به اندازه یک هفته عادی کاری بود رشد خوبی را داشته باشد.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_  بازار بورس در نوروز ۹۹ روند صعودی داشته و بازار توانست در این ایام که تنها ۵ روز کاری داشته و به اندازه یک هفته عادی کاری بود رشد خوبی را داشته باشد، افزایش حجم و ارزش معاملات و ورود پول حقیقی پر قدرت ویژگی دیگر بازار سرمایه در نوروز ۹۹ بود که در ایام نوروز سنوات قبل دیده نشده بود، در این گزارش مقایسه ای با ارزش و حجم معاملات در نوروز ۹۹ با نوروز ۵ سال اخیر را انجام داده ایم:

نوروز سبز بازار بورس در ۵ سال اخیر

 نوروز ۱۳۹۸
سال ۹۸ از ابتدا برای بورسی‌ها شیرین و دلنشین آغاز شد. در نوروز ۹۸ شاخص هم وزن توانست ۵/۹ درصد و شاخص کل نیز ۳/۷ درصد بازدهی را نصیب سهامداران کند تا شیرینی عید برای بورسی‌ها دوچندان شود. در نوروز ۹۸ میانگین ارزش معاملات کل بازار در طول نوروز در مقایسه با هفته آخر اسفند ۶۰% کاهش را تجربه کرد.

 نوروز ۱۳۹۷
سال ۹۷ که ابتدای آن سرمایه‌گذاران بورسی با چالش خروج امریکا از برجام مواجه بودند انتظار افت بورس را داشتند اما در کمال تعحب با وجود بازدهی منفی بورس در اسفندماه در نوروز ۹۷ نیز شاخص کل هر دو بازدهی مثبت ثبت کردند؛ شاخص کل ۰/۷ درصد و شاخص هم وزن ۰/۳درصد افزایش را ثبت کردند. ارزش معاملات در نوروز ۹۷ بشدت کاهش یافت و نسبت به میانگین ۱ ماه قبل خود بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت.

نوروز ۱۳۹۶
نوروز ۹۶ هم مانند سال ۹۷ و ۹۸ بورسی‌ها عیدی خوبی از بازار گرفتند. در سال ۹۶ نیز شاخص کل ۰/۵ درصد و شاخص هم وزن نیز با رشد خوب ۲/۵ درصدی مواجه شدند. میانگین ارزش معاملات در نوروز این سال نیز بیش از ۸۰ درصد کاهش را نسبت به میانگین ماه قبل خود نشان می‌دهد.

 نوروز ۱۳۹۵
رشد ۱/۶ درصدی شاخص کل و رشد ۱/۸ درصدی شاخص هم‌ورن ارمغان نوروز برای بورسی‌ها بود. ارزش معاملات روزانه در نوروز ۹۵ نیز نزدیک ۵۰ درصد کاهش را ثبت کرد.

 نوروز ۱۳۹۴
بهترین عملکرد بورس در ۵ سال اخیر به جز نوروز ۹۹ را می‌توان در سال ۹۴ دید. بازدهی ۵/۱ درصدی شاخص کل و ۲/۲ درصدی شاخص هم‌وزن در سال ۹۴ کام سهامداران را شیرین کرد. در سال ۹۴ هم مشابه سایر سال‌ها ارزش معاملات با کاهش ۶۰ درصدی مواجه شد.

در هر ۵ سال اخیر، شاهد رشد شاخص کل و شاخص هم‌وزن در نوروز بودیم. این رشدها از ۰/۵ درصد تا ۵/۹ درصد متغیر بوده است اما در هیچ سال از ۵ سال اخیر شاهد اصلاح یا افت شاخص کل و شاخص هم‌وزن نبودیم.علاوه بر این در هر ۵ سال شاهد افت ارزش معاملات در نورز هستیم. این افت ارزش معاملات در ۵ سال اخیر از ۴۰ تا ۸۳ درصد متغیر بوده است.

نوروز ۱۳۹۹

نوروز سال ۹۹ با تمام نوروزهای گذشته یک فرق اساسی داشت و آن هم ویروس کرونا و تاثیرگذاری این ویروس بر معاملات بورسی بود، بازار در اسفند ۹۸ به چهار علت، کاهش قیمت نفت جهانی، ویروس کرونا، شوک سازمان بورس علیه بورس و تسویه حساب گارگزاری برای آخر سال، حسابی ریزشی شد و از کانال ۵۵۵ هزار واحد به کانال ۵۱۲ هزار واحد عقب نشینی کرد، گروه های نفتی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر را از وضعیت جهانی گرفته و شاخص بورس را نیز به عقب راندند.

شروع بورس در نوروز ۹۹ و در تاریخ پنجم فروردین ریزشی بود، اما ریزشی که نگران کننده نبود، شاخص کل ریزش ۴۲۴۱ واحدی و ۰.۸۳ درصدی را تجربه کرد اما در مقابل اوضاع گروه های متوسط و کوچک بورسی خوب بوده و رشد نزدیک به یک درصدی(۰.۹۰) را تجربه کردند، شاخص آزاد شناور نیز در روز اول کاری بورس در سال ۹۹ بسیار کم جان بوده و ریزش ۰.۵۳ درصدی را تجربه کرد، حجم معاملات و تعداد معاملات نیز در اولین روز کاری بورس در سال نسبت به اسفند روندی کاهشی داشت.

روز دوم بورس در نوروز ۹۹ بر خلاف تمام سنوات گذشته پر قدرت آغاز شده و روند پر قدرت خود را تا پایان معاملات حفظ کرد، شاخص کل توانست ۱۲۴۰۴ واحد رشد کند تا رشد خوب ۲.۴۴ درصدی را تجربه کند، شاخص کل هم وزن باز هم بازده بهتری نسبت به شاخص کل داشته و توانست ۲.۶۳ درصد رشد کند، شاخص بازار دوم فرابورس با رشد نزدیک به ۳ درصد بیشترین بازده را در این میان به نام خود ثبت کرد، ارزش معاملات در این روز به بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

روز سوم بورس در نوروز ۹۹ نیز صعودی بوده و بازار توانست رشد خوبی را تجربه کند و با رشد ۱۱۲۵۴ واحدی وارد کانال ۵۳۲۵۲۲ واحد شود، شاخص کل در سومین روز کاری بورس در نوروز۹۹ به اندازه ۲.۱۶ درصد رشد داشته و شاخص کل هم وزن نیز رشد ۲.۸۴ درصدی را تجربه کند،  ارزش معاملات همان میزان ۳۶۰۰ میلیارد تومان بود و رشد محسوسی نسبت به اسفند نداشت، رشد همگانی خصلت دیگر این روز بورس بود و تعداد کمی از نمادها در وضعیت منفی قرار داشتند.

روز چهارم بورس باز هم مثبت بوده و شاخص کل بیش از ۱۳ هزار واحد رشد کرد، شاخص کل رشد ۲.۴۷ و شاخص کل قیمت هم وزن رشد ۲.۸۰ درصدی را تجربه کرد، اما بیشترین بازدهی به شاخص آزاد شناور با رشد ۲.۹۴ درصدی اختصاص داشت، ارزش معاملات بورس به ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید که برای ایام تعطیلات و نوروز بسیار بی نظیر است، روند بورس و فرابورس در معاملات این روز مثبت بود اما به اندازه روز سوم رشد همگانی نبود.

نزدیک شدن بورس به کانال ۵۵۵ هزار واحد و مقاومت در این کانال باعث شد معاملات روز آخر نوروز با روندی ریزشی آغاز شود و بسیاری از نمادها در وضعیت منفی قرار بگیرند، اما در نهایت در پایان معاملات بازار باز هم به روند صعودی بازگشته و توانست ۲۰۰۰ واحد رشد کند، ارزش معاملات در این روز به عدد ۵۶۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل ریزش اندکی را نشان می دهد، شاخص کل رشد ۰.۳۷ درصدی و شاخص کل هم وزن نیز در این روز رشد ۰.۶۳ درصدی را تجربه کرد.

شاخص کل در پایان معاملات نوروز ۹۹ رشد ۶.۶۱ درصدی در شاخص کل و رشد ۹.۸ درصدی را در شاخص کل قیمت هم وزن به دست بیاورد، شاخص کل نسبت به ۵ سال اخیر رشد خوبی را تجربه کرده و شاخص کل هم وزن نیز بیشترین رشد در تاریخ نوروز در چند سال اخیر را به خود اختصاص داده است، کرونا، اختلال در هسته معاملات، وضعیت بد گروه های نفتی و تمام این موانع نیز نتوانست جلوی رشد بورس را در نوروز ۹۹ بگیرد و تهدیدهای مختلف برای بازار سرمایه ایران به فرصت تبدیل شد، حال شرایط پیچیده جهانی و منطقه ای می تواند آینده بورس ایران را رقم بزند و باید بازار سرمایه را از نزدیک تماشا کرد.

 مهدی ساسانی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه 

کد خبر: ۱۱٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha