۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
۴ نکته برای حرکت در باران
رانندگان توجه کنند

۴ نکته برای حرکت در باران

کنترل پایداری فرمان، ترمز نگرفتن، فعال کردن A/C و توجه به تایر چهار نکته طلایی برای حرکت با خودرو در شرایط بد جوی و بارندگی است.

بازار؛ گروه خودرو: حرکت با خودرو در روز بارانی باتوجه به کاهش میدان دید راننده در اثر شرایط بد جوی، مستلزم رعایت کلیه نکات ایمنی و احتیاطی است. نکاتی که اغلب در زمان آموزش رانندگی به هنرآموز گفته نمی شود. رانندگی مهارتی است که از تجربه ارتقا می یابد، اما در کنار این مساله باید راننده نکات فنی و ایمنی را بداند.

توجه به نکات بسیار ساده رانندگی می تواند در شرایطی که دید راننده به مسیر حرکتی کاسته شده، از بروز حوادث پیشگیری کند. در این گزارش به بررسی چهار نکته برای حرکت در روز بارانی خواهیم پرداخت.

فرمان را عکس مسیر انحراف بچرخانید
یکی از عمده مشکلاتی که در روز بارانی برای رانندگان رخ می دهد، انحراف خودرو از مسیر حرکتی در زمان ترمزگیری است.

پایداری خودرو در زمانی ایجاد می شود که سطح چسبندگی تایر به وسیله آج های سطح آن با جاده یا خیابان تماس مناسبی داشته باشد. زمان بارندگی، به دلیل خیس بودن سطح خیابان، مقدار این چسبندگی به کمترین سطح رسیده باشد. در این صورت ارتباط تایر با سطح آسفالت اصطکاکی نخواهد داشت و سبب هرز چرخیدن تایر و انحراف از مسیر خواهد شد. معمولا در این شرایط رانندگان با عجله اقدام به ترمزگیری و گرفتن کلاچ می کنند. این مساله کمک بالقوه ای به انحراف و بروز حادثه می کند. معمولا برای کنترل خودرو در چنین شرایطی، ابتدا راننده باید به جای ترمزگیری به وسیله کلاچ سرعت خودرو را کنترل کند، سپس با کاهش سرعت فرمان خودرو را عکس حالت انحراف بچرخاند. به بیانی بهتر اگر خودرو به چپ منحرف شده باید فرمان را به راست بچرخاند، این شرایط از بروز حادثه و برخورد خودرو نیز پیشگیری می‌کند.

در سطح خیس ترمز ممنوع
یکی از مشکلاتی که اغلب در اثر بارندگی باران یا برف در خودروهای چینی و داخلی رخ می دهد، صدای ترمز و کاهش قدرت ترمزگیری است. این پدیده در اثر خیس شدن سطح دیسک و لنت ترمز رخ می دهد که به آن《شیشه کردن》 گفته می شود. زمانی که سطح جاده یا خیابان مملو از آب است، راننده اگر ترمز بگیرد، در اثر افزایش و کاهش ناگهانی دمای سطح دیسک ترمز و لنت ترمز، اصطکاک لازم جهت کاهش سرعت خودرو و  متوقف کردن آن در سیستم ترمز از بین خواهد رفت. این مساله به سرعت زمینه لازم جهت برخورد و بروز حادثه را فراهم می کند. اگر با چنین مشکلی در زمان رانندگی مواجه شدید، ابتدا سعی کنید مسافتی را بدون ترمزگیری حرکت کنید، سپس خودرو را کمی متوقف کنید. پس از توقف کوتاهی شروع به حرکت کنید، در ابتدا حرکت نیز از ترمزگرفتن پرهیز کنید، این شیوه فقط به طور موقت خودرو را به یک مرکز تعمیرگاهی می رساند.
توجه داشته باشید در اثر پدیده شیشه کردن ترمز حتما راننده باید اقدام به تعویض لنت ترمز کند.

در بیشتر خودروهای وارداتی سطح دیسک ترمز آب گریز طراحی شده و این مساله کمتر رخ می دهد.

بخار زدایی شیشه ها
یکی از چالش های متداول فصول سرما به ویژه زمان بارندگی، بخار گرفتگی شیشه ها است. این مشکل در مرحله نخست منجربه کاهش میدان دید راننده به سطح جاده می شود، در این شرایط تشخیص فاصله خودرو با وسایل نقلیه مجاور سخت و احتمال برخورد را دارد. در مرحله دوم، سبب عدم توجه راننده به اخطارهای نوری خودروهای حرکتی می شود. برای حل چنین مشکلی، ابتدا وضعیت پرتاب باد را روی شیشه ها تنظیم کنید، سپس کلید A/C را فعال کنید. این کلید سبب کاهش بخارات شیشه و رطوبت کابین می شود، بنابراین نگرانی برای فعال شدن وضعیت کولر نیز وجود ندارد. زید تا زمانی که کلید یا تنظیم دما خنک انتخاب نشود، کولر به مدار فعالیت سیستم تهویه نخواهد آمد.

حرکت با لاستیک معیوب ممنوع
شرایط بد جوی تاثیر مهمی روی عملکرد تایر دارد، در صورتی که تایر خودرو دارای کاهش باد، کاهش سطح آج یا وجود ترک روی دیواره و زهواره تایر است، حرکت با آن ممنوع است. از نظر فنی این مساله در گام نخست سبب عدم پایداری خودرو یا انفجار آن می شود. در گام بعدی مصرف سوخت خودرو را افزایش می دهد که به تبع آن آلایندگی نیز افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشید اگر سطح فشار باد تایر مناسب نیست، براساس توصیه خودروساز اقدام به تنظیم آن کنید. زیرا وجود کوچکترین مشکلی در سطح تایر یا عملکرد آن می تواند زمینه لازم جهت بروز حادثه یا برخورد را فراهم کند. معمولا رانندگان کمترین توجه را به تایر داشته و تا زمان پنچری آن را بررسی نمی کنند، لازم است مالکان خودروها هفته ای یک بار در فصل سرما تایرها را چک کنند.

رعایت این چهار نکته ایمنی در طول حرکت با خودرو می تواند از بروز حوادث در زمان بارندگی پیشگیری کند.  

کد خبر: ۱۱۸٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha