۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
شناسایی لوازم خانگی قاچاق پیچیده‌تر از موادمخدر
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد

شناسایی لوازم خانگی قاچاق پیچیده‌تر از موادمخدر

دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: موضوع مقابله با قاچاق لوازم خانگی در مقایسه با قاچاق مواد مخدر خیلی پیچیده‌تر است.

به گزارش بازار، حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفتگو با رسانه ملی با بیان اینکه درحوزه قاچاق لوازم خانگی تاکنون کشفیات بزرگی انجام شده و ما منکر قاچاق لوازم خانگی نیستیم، گفت: باید به این نکته توجه کرد که موضوع مقابله با قاچاق لوازم خانگی در مقایسه با قاچاق مواد مخدر خیلی پیچیده‌تر است.

وی افزود: باید به این موضوع دقت کنیم که مواد مخدر به راحتی در هرمکانی قابل تشخیص است و مردم هم با آن مخالف هستند و گزارش می‌دهند، اما خیلی از لوازم خانگی قاچاق، با چشم قابل تشخیص نیستند که قانونی وارد کشور شده است یا بصورت قاچاق و همین موضوع، مقابله با قاچاق لوازم خانگی را دشوار می‌کند.

دهقانی نیا گفت:اینکه ما تصور کنیم یک قاچاقچی اینقدر کم هوش است که کالای بزرگی مثل یخچال را یکپارچه وارد کشور کند، نشان می‌دهد شناخت ما به موضوع قاچاق درست و دقیق نیست، به عنوان مثال یک شرکت کره‌ای درگذشته قطعات مختلف لوازم خانگی را جداجدا از گمرکات متفاوت وارد کشور می‌کرد و سپس این قطعات را در داخل کشور به یکدیگر متصل می‌کرد و محصول نهایی را تحویل مشتری می‌داد.

 ارز ۴۲۰۰ تومانی دلیل افزایش قاچاق خروجی
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه بعد از نرخ‌گذاری دستوری دلار ۴۲۰۰ تومانی شاهد رشد قاچاق کالاهای خروجی بودیم، گفت: سال ۱۳۹۸ بیشترین سهم قاچاق خروجی مربوط به گازوئیل و بعد از آن گندم و دام بوده است.
وی گفت: سال ۱۳۹۸ حدود ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار قاچاق صورت گرفت که از این میزان ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قاچاق خروجی و مابقی قاچاق ورودی بوده است.

افزایش قاچاق ورودی با حفره‌های قانونی
دهقانی یکی از حفره‌های قاچاق کالا در کشور را برخی استثناهای قانونی خواند و گفت: دادن برخی مجوزها به ملوانان، مناطق آزاد، مزر نشین‌ها و مسافران از همین دسته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه با بیان اینکه وقتی قانونگذار مجوز ورود کالایی را برای مصرف در منطقه آزاد می‌دهد، کنترل اینکه این کالا از منطقه آزاد وارد سرزمین اصلی نشود سخت است.

وی تعیین مجوزهای مسافری را از دیگر حفره‌های قانونی خواند و گفت: مثلا اگر یک قاچاقچی هزینه سفر ۵۰ مسافر را بدهد و با استفاده از سهمیه بار آن‌ها بستری برای قاچاق ایجاد کند برای این قانون‌گریزی چه باید کرد.

دهقانی در خصوص ورود کالای قاچاق از برخی بندرهای غیررسمی افزود: همه اسکله‌های کشور شناسایی و مسئولان تامین امنیت و ورود و خروج کالاهای همه اسکله‌ها مشخص شدند و درحال حاضر اسکله‌ی پنهانی برای ورود کالا به کشور نیست.

استفاده از توان داخلی برای تجهیز گمرکات به ایکس ری
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص طولانی شدن وعده‌های داده شده برای تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های ایکس ری هم گفت: یکی از مشکلات ما درحوزه تجهیز گمرکات به دستگاه‌های ایکس‌ری، نبود پتانسیل کافی برای تولید داخل این تجهیزات بود که طی چند سال گذشته باهماهنگی ستاد مرکزی و شرکت‌های دانش‌بنیان بستری مناسب برای رشد و شکوفایی شرکت‌های داخلی درجهت تولید دستگاه‌های ایکس ری مهیا شده است.

وی اصرار به ایرانی بودن دستگاه‌های ایکس را دلیلی منطق خواند و گفت: سیستم این دستگاه‌ها بگونه‌ای است که ممکن است خیلی راحت با یک سوزن دچار آسیب، و غیر فعال شوند و برای همین وابستگی به شرکت‌های خارجی که ممکن است به بهانه‌ای مانند تحریم با شرکت‌های ایرانی همکاری نکنند کار عاقلانه‌ای نیست.

دهقانی گفت: براساس برآوردهای انجام شده برای تجهیز ۳۲ گمرک به حدود ۵۳ دستگاه ایکس ری در کل کشور نیاز داریم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان در حال تامین آن‌ها هستیم و علت تاخیر هم این هست که قوانین و زیر بناهای لازم، همچون مجوزهای سازمان انرژی اتمی مهیا نبوده، ولی اکنون با اقدامات انجام شده ۸ شرکت دانش بنیان داخلی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز کشور را تامین کرده‌اند.

کد خبر: ۱۱۸٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha