۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
یخ زدن مردم جنوب کرمان در صف گاز و نفت| مشکلی که حل نمی شود
گزارش بازار؛

یخ زدن مردم جنوب کرمان در صف گاز و نفت| مشکلی که حل نمی شود

کرمان- مردم شهرستان های جنوبی کرمان با سرد شدن هوا در استان این روزها برای تامین گاز و نفت با مشکل مواجه شده اند.

بازار؛  گروه استان ها: هنوز چند روزی از انعکاس مشکل شهرستان های جنوبی استان کرمان در زمینه توزیع نامناسب گازوئیل نگذشته است که این بار مردم جنوب کرمان از مشکل در سیستم توزیع نفت خبر می دهند.

 این در حالیست که علیرغم وعده داده شده برای رفع مشکل توزیع سیلندر گاز همچنان صفهای طولانی توزیع گاز نیز در سرمای این روزهای استان کرمان مردم را با مشکل مواجه کرده است.

شهرستانهای جنوبی استان کرمان جزو عقب مانده ترین مناطق کشور از نظر اتصال به شبکه گاز سراسری محسوب می شوند

شهرستان های جنوبی استان کرمان جزو عقب مانده ترین مناطق کشور از نظر اتصال به شبکه گاز سراسری محسوب می شوند.

تعداد محدودی از شهرهای بزرگ نیز که به شبکه گاز متصل شده اند به دلیل گرانی بیش از حد لوله کشی گاز خانگی، مردم توان استفاده از این خدمات را ندارند.

شهر یخ زد اما نفت نیست
اما با سرد شدن هوا در جنوب استان کرمان مردم در اکثر شهرها و به خصوص روستاها چاره ای جز استفاده از نفت و سیلندر گاز ندارند، جالب توجه است که در برخی از مناطق سردسیر حوزه جنوب کرمان مانند ساردوئیه دمای هوا آنقدر افت می کند که بسیاری از مردم ساکن در این مناطق چاره ای جز مهاجرت ندارند.

یخ زدن مردم جنوب کرمان در صف گاز و نفت| مشکلی که حل نمی شود

بارش برف و سرمای مداوم هوا در این مناطق آسایش مردم را در حالی سلب می کند که تنها راه گرم کردن خانه ها استفاده از سهمیه محدود نفت و گاز است.

اما این روزها مردم برای استفاده از همین سهمیه محدود نیز با مشکل جدی مواجه شده اند و صفهای طولانی گاز و نفت به مشکل مردم تبدیل شده است.

وعده های مردم برای رفع مشکل عملیاتی نمی شود
عدم توزیع نفت در برخی جایگاهها به چندین روز معطلی می انجامد و در این میان مردم با چالش جدی مواجه هستند.

پس از این پیگیری های مداومی برای حل مشکل انجام شده است اما علیرغم وعده های مسئولان گویی در جنوب استان کرمان مسئولان محلی اراده ای برای حل این مشکل همیشگی ندارند و گویی مردم جنوب کرمان باید بخشی از عمر خود را در صف کالاهای مختلف سپری کنند.

پیگیر حل مشکل هستیم
مصطفی آیت اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت صف فرآورده های نفتی گفت:  در این خصوص پیگیری های مستمر و پیگیرانه انجام می شود تا مشکل رفع شود.

وی با اشاره به لزوم نظارت جدی بر شبکه توزیع گفت: سهمیه مورد نیاز هر فرد مطابق با قانون اختصاص یافته است و فراورده ها نیز به منطقه ارسال می شود که باید با همکاری و تلاش مسئولان محلی مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی گفت: برخی از مناطق جنوب کرمان از شبکه گاز سراسری بی بهره هستند که در این خصوص نیز باید تسریع انجام شود.

۱۸ روز است که به دنبال نفت هستم

اما مردم جنوب کرمان عملا در روند عادی زندگی شان اخلال ایجاد شده است، مجتبی شعبانی یکی از این افراد است که به بازار می گوید: ۱۸ روز است که هر روز در یکی از مراکز توزیع نفت حضور می یابم اما خبری از توزیع نیست.

وی افزود: در این شرایط کرونایی مردم برای رهایی از سرما باید در صف های فشرده حاضر شوند و مسئولان هم درهای ادارات را بسته اند و از پشت پنجره هایی که با پلاستیک پوشانده اند ما را به یکدیگر پاس می دهند.

شرکت نفت از توزیع سوخت  در مراکز سطح شهر خبر می دهند و وقتی به این مراکز مراجعه می کنیم می گویند سوختی توزیع نشده است

وی می گوید: شرکت نفت از توزیع سوخت  در مراکز سطح شهر خبر می دهند و وقتی به این مراکز مراجعه می کنیم می گویند سوختی توزیع نشده است.

این شهروند جنوب کرمان گفت: اصولا توزیع فرآورده های نفتی در جنوب کرمان با مشکلات زیادی مواجه است و هر چه از مسئولان در این خصوص مطالبه می کنیم به نتیجه نمی رسیم.

نماینده های مردم کجا هستند؟
وی از نماینده های جنوب استان خواست در ایت زمینه ورود کنند و گفت: خطابم به نماینده های مردم است، آیا وضعیت توزیع سوخت را نمی بینند آیا آنها سهمیه سوخت خود را در همین صف ها تامین نمی کنند یا اینکه کلا در جریان مشکلات مردم نیستند؟

یخ زدن مردم جنوب کرمان در صف گاز و نفت| مشکلی که حل نمی شود

کمال زهرایی نیز در گفتگو با بازار صف های گاز در تابستان هم وجود داشت و از آن زمان هشدار می دادیم که اگر مسئولان استان کرمان فکری برای این صف ها نکنند وضعیت بدتر می شود، نفت و گاز در مراکز توزیع دولتی نیست اما در بازار سیاه می توان بنزین، گازوئیل و نفت و گاز را با چند برابر قیمت تهیه کرد.

مسئولان دلیل مشکل در توزیع گازوئیل را نگرانی از قاچاق می دانند آیا نفت مردم که سهمیه بندی شده و باید با کشیدن کارت سهمیه را دریافت کنیم هم قاچاق می شود؟

وی افزود: مسئولان دلیل مشکل در توزیع گازروئیل را نگرانی از قاچاق می دانند آیا نفت مردم که سهمیه بندی شده و باید با کشیدن کارت سهمیه را دریافت کنیم هم قاچاق می شود؟ چرا برخی از مراکز توزیع کارت را کشیده اند و پول را دریافت کرده اند اما نفت را تحویل نمی دهند.

این شهروند جنوب کرمان گفت: مشکل در جیرفت و عنبرآباد بسیار زیاد است و مردم برای یک ۲۰ لیتری نفت باید مقابل همسایه و دوست و آشنا رو بزنند، کشور ما روی نفت قرار دارد چرا برای توزیع نفت بین مردم چنین وضعیتی وجود دارد؟ چرا مسئولانی که فریاد عدالت محوری می دهند با وجود اینکه می بینند مردم مشکل دارند برای حل مشکل کاری نمی کنند؟

عدالت در توزیع امکانات در جنوب کرمان وجود ندارد
وی ادامه داد: جنوب کرمان نزدیک ذخایر گاز پارسیان است اما چرا به این منطقه لوله کشی گاز نشده است و هنوز ما باید کپسول را در دست در صفهای طولانی منتظر بمانیم تا بتوانیم اجاق خانه ها را روشن کنیم اما برخی از شهرها دیگر حتی کپسول گاز ندارند و سالها قبل این مشکل رفع شده است این یعنی عدالت محوری در توزیع امکانات؟

محمد افراسیابی نیز از دیگر ساکنان جنوب کرمان است که از روستا برای تهیه نفت به جیرفت آمده است، وی گفت: وقتی در شهر جیرفت این وضعیت وجود دارد شما تصور کنید در روستا ها که صدای ما به گوش مسئولان نمی رسد چه وضعیتی وجود دارد.

وی اظهار کرد: چرا سیستم توزیع فرآورده های نفتی یک بار برای همیشه رفع ایراد نمی شود؟ یعنی مسئولان مربطه توان شناسایی مشکلات را ندارند؟ اگر سیستم توزیع مشکل دارد؛ چرا این سیستم تغییر نمی کند و چه کسی در این زمینه پاسخگوست؟

مشکلات توزیع فرآورده های نفتی در جنوب کرمان در حالی مردم را به ستوه آورده است که مسئولان مربوطه در تماس خبرنگار بازار در این خصوص پاسخگو نیستند و مشخص نیست سرانجام چه زمانی اراده مسئولان به حل مشکل متمرکز خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید نجاتی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      متأسفانه استان بزرگ و پهناور کرمان ضعیف ترین مدیریت شهری رو داره همه فکر می‌کنند اهواز فقط ریزگرد داره ولی ما اینجا داخل خود شهر کرمان مشکلات بسیاری از بابت ریزگردها ای که بعد از بارش باران به وجود می آید و دلیلش نبود سیستم جدول گزاری معابر شهری و خروج آب باران هستیم
    • علی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      شهرستانهای جنوبی کرمان هوا گرم است و علمک گاز هم وجود دارد ولی بیشتر مردم مشکل هزینه گازکشی دارند و گازکشی نکرده اند و نفت و گازوئیل را فقط برای قاچاق می خواهند