۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
مصرف بنزین به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید| پیش فروش ۲ میلیارد لیتر بنزین با قیمت قبل
مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی:

مصرف بنزین به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید| پیش فروش ۲ میلیارد لیتر بنزین با قیمت قبل

سالاری، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش مقدار مصرف بنزین در حال حاضر را ۹۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: زمانی که کرونا تشدید شده بود، مصرف حدود ۷۵ میلیون لیتر بوده که ۱۵ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصرف بنزین به مقدار قبل از سهمیه بندی رسیده است. آنگونه که جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است میزان مصرف بنزین را در حال حاضر ۹۰ میلیون لیتر است. در حالیکه در زمان شدت کرونا میزان مصرف حدود ۷۵، ۷۶ میلیون لیتر بوده است.

اما رشد مصرف بنزین در شرایطی اتفاق افتاده که به گفته این مقام مسئول روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۳ میلیون لیتر هم نفتگاز تولید می شود.

در دولت قبل نزدیک به دو میلیارد لیتر بنزین با قیمت سال ماقبل از آن پیش فروش شد. این بنزین در حالی به قیمت ۳۵۰ دلار پیش فروش شده بود  که قیمت بنزین امسال به ۸۰۰ دلار رسیده است

پرده برداری از تخلفات دولت قبل
سالاری که در یک نشست خبری سخن می گفت،  از تخلفات صورت گرفته در دولت گذشته پرده برداشت و گفت : در دولت قبل نزدیک به دو میلیارد لیتر بنزین با قیمت سال ماقبل از آن پیش فروش شد. این بنزین در حالی به قیمت ۳۵۰ دلار پیش فروش شده بود  که قیمت بنزین امسال به ۸۰۰ دلار رسیده است.

او ادامه داد: من از دستگاه های نظارتی تعجب می کنم چرا به این مسئله ورود نکردند و این یک تخلف بسیار بزرگ است که بار آن بر دوش دولت سیزدهم گذاشته شده است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در بخش دیگری از گفته های خود با اشاره به موضوع تامین سوخت نیروگاهی گفت: به موازات تامین قیر تهاتری برای نیمه دوم سال بحث تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها مطرح شد که در این رابطه کارگروهی به حضور وزارتخانه های ذیربط تشکیل شد و اکنون ظرفیت ذخیره نفت و گاز به حجم قابل قبولی رسیده به طوری که ۷۰ درصد موجودی مخازن از سوخت دوم پر شده است.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی در ادامه با بیان اینکه ابلاغ‌های دولت پیشین کارهای توسعه‌ای در صنعت پالایش را متوقف کرده بود، اظهار کرد: هرگونه اقدام توسعه‌ای در زمینه ذخیره‌سازی فرآورده و ساخت مخازن جدید و نیز توسعه خطوط لوله و صنعت انتقال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی متوقف شده بود.

۴۰۰۰ نفت کش را از دست دادیم
او با بیان اینکه ٤٠٠٠ نفت‌کش را در دوره پیش از دست داده بودیم، گفت: در بحث سوخت زمستانی نیز در دولت قبل مدیریت انجام نشده بود و ۱۰ الی ۱۵ درصد از ظرفیت ذخایر کاهش یافته بود؛ در این مدت ۷۰ روزه افزون بر نفت‌کش‌ها، ٢٣٠٠مخزن‌دار را به چرخه سوخت‌رسانی بازگرداندیم.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به موضوع اساسنامه شرکت‌های زیرمجموعه نفت گفت؛ طبق قانون از سال ۶۶ باید اساسنامه ۴ شرکت اصلی به تصویب مجلس می‌رسید که نشده بود. اولین بحث این بود که هویت حقوقی شرکت تعیین تا کار توسعه آغاز شود، در این راستا توسعه پالایشگاه ‌جلوگیری از خام فروشی در اساسنامه تعریف شد، بنابراین باید هویت حقوقی مجموعه شفاف سازی شود.

او همچنین با اشاره به چالش‌های وکیوم باتوم گفت: در بند ز تبصره قانون آمده که باید ۱۵۰ هزار میلیارد تن به قیرسازی‌ها تحویل داده می‌شد که در ۶ ماه اول سال اقدام نشده بود، ما کارگروهی تشکیل دادیم که قیر تهاتر و عرضه اختصاصی در بورس انجام شد، همچنین مقرر شد افزایش قیمت داده نشود و از حداکثر ظرفیت جهت تخصیص به ترمیم راه روستایی و مسکن استفاده شود که تاکنون ۱۹ هزار تن تخصیص داده شده است. ‌

کد خبر: ۱۱۸٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha