۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کاهش وابستگی  دام ها به چرا در مراتع ضروری است
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

کاهش وابستگی دام ها به چرا در مراتع ضروری است

قوچان- زمانی مقدم رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان یکی از مشکلات احیای مراتع این شهرستان را وابستگی زیاد دام های سبک به این مراتع عنوان کرد.

امیر زمانی مقدم در گفت و گو با بازار با بیان اینکه تولید علوفه در مزارع گران تمام می‌شود اظهار کرد: از آن جا که چرای دام در مراتع به صورت رایگان  بوده و برای گله داران صرفه اقتصادی دارد لذا فشار سنگینی به مراتع این شهرستان وارد می شود.

وی با بیان اینکه باید دامداران و عشایر را آموزش داد تا برای چرای زود هنگام و بالاتر از ظرفیت و توان مرتع ممانعت کنند افزود: بی توجهی به این موضوع موجب تخریب منابع طبیعی و اراضی مرتعی شهرستان می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان یکی دیگر از مشکلات را در این حوزه ضعف مسائل آموزشی برشمرد و گفت: اگر مانعی در این زمینه وجود دارد آن مانع ناآشنایی مرتع داران با قوانین و مقررات است به طوری که اگر بهره بردار ما به اهمیت منابع طبیعی و اقتصاد گیاهان دارویی پی برده باشد خود به عنوان حافظ منابع طبیعی عمل خواه کرد.

وی با بیان این مطلب که دام غیر مجاز فقط ضربه به مرتع نمی زند افزود: همین دام ممکن است از مبدا آلودگی های زیادی را به همراه بیاورد و لذا به روند اقتصادی عشایر نیز آسیب بزند.

زمانی مقدم گفت: نیاز داریم تا بخشی از دام سبک شهرستان را از وابستگی سنتی به صنعتی تبدیل کنیم به طوری که با کمک دستگاه ها درسال جدید روش نگه داری را عوض کنیم تا وابستگی دامدار به مراتع  کم شود.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از مراتع مزایای فراوانی به دنبال خواهد داشت افزود: بهره برداری بیش از حد از مراتع در نهایت به تخریب و خشکیدگی و بیابان زایی ختم می شود.

وی بخشی از هجوم ریزگرد ها را به دلیل از بین رفتن مراتع عنوان کرد و گفت: ریزگردها نه تنها برای خود منابع طبیعی و ساکنان بومی بلکه برای و تمامی شهروندان منطقه مضر خواهد بود، چراکه سرعت انتشار ریزگردها بسیار بالا و شعاع چند هزار کیلومتری را شامل می‌شود، پس بی تفاوتی به حفاظت از مراتع در هر جای کشور، آسیب‌هایی برای تمامی استان‌ها خواهد داشت.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha