در هجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران چه گذشت؟

در هجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران چه گذشت؟

هجدهمین نشست از دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران با میزبانی از سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، هجدهمین نشست دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور سیدعزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. محور اصلی این نشست، پرداختن به مسائل حوزه گردشگری بود و فعالان بخش خصوصی در این حوزه، مسائل و مشکلات فعالیت‌های گردشگری را تشریح کردند.

استفاده از فرصت­‌های گردشگری نیازمند قوانین نوین و ساختارشکن است
رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه با پایان ذخایر نفتی در آینده نزدیک گزینه‌ای بهتر از گردشگری وجود ندارد گفت: ۱۱ درصد کل اشتغال جهان در حوزه گردشگری و نزدیک به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی را در حوزه گردشگری داریم و ورود هر گردشگر نزدیک به هزار دلار ارزآوری دارد با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد کارگروه ملی پیشران اقتصاد گردشگری و صنایع‌دستی نیاز دیروز، ضرورت امروز و التزامی برای فرداست که با استفاده از ظرفیت‌های اتاق ایران به‌عنوان محور مقاومت اقتصادی ممکن خواهد بود.

علی‌اکبر عبدالملکی افزود: یکی از فرصت‌های بالقوه و مغفول برای جهش اقتصادی در حوزه گردشگری و مقابله با ایران هراسی استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور است. ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند نسبت به وطن خود وفادار هستند. این حس ایران‌دوستی را می‌توان در قالب رصدخانه گردشگری ایرانیان تعریف کرد. می‌توان از این ظرفیت برای معرفی ایران و حذف سرمایه‌گذاران و مقابله با ایران هراسی استفاده کرد. این نکته را باید یادآوری کنم که یکی از ظرفیت‌های تکمیلی در این رصدخانه اتاق‌های مشترک ایران و دیگر کشورهاست که می‌توانند با یک برنامه‌ریزی هدفمند و پیوست رسانه‌ای و گردشگری به این منظور طراحی و اجرا کرد.

او تصریح کرد: با توجه به همزیستی و حضور ادیان مختلف در طول تاریخ در ایران گردشگری مذهبی می‌تواند در ایران ظرفیت‌های بالفعلی ایجاد کند. برای بهره‌گیری از همه فرصت‌های جدید در گونه‌های گردشگری نیازمند قوانین نوین و ساختارشکن هستیم.

عبدالملکی با اشاره به دیدار اخیر خود با برخی علمای قم گفت: پیشنهاد می‌کنم با محوریت وزارت گردشگری، علما و مراجع تقلید، اتاق ایران مجلس وزارت امور خارجه و ارشاد، کمیته فقه گردشگری را ایجاد کنیم و برای بازنگری و ایجاد قوانین شرعی و عرفی راه‌کارهای جدیدی با هدف توسعه پایدار بخش گردشگری ارائه نماییم.

او پیشنهاد کرد: گردشگری به‌عنوان یک صنعت مهم و با توجه به ظرفیت‌های این بخش در آینده با همراهی هیات رئیسه اتاق ایران عنوان گردشگری به نام اتاق ایران اضافه شود و در دوره آینده حضور حداقل یک نفر در هیات نمایندگان اتاق استان‌ها و اتاق ایران از بخش گردشگری از ۵ نفر بخش صنعت در هیات رئیسه اتاق ایران داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت کافی نیست
محمد جهانگیری، رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران با تأکید بر اولویت سلامت در جامعه و ظرفیت ایران در حوزه گردشگری سلامت، گفت: ۸ تریلیون دلار گردش مالی حوزه گردشگری در سطح دنیاست و یک‌چهارم آن به خدمات گردشگری سلامت اختصاص دارد. ۱۰ درصد اشتغال دنیا مربوط به گردشگری بوده و مهم‌ترین مقصد برای گردشگری سلامت در دنیا آسیاست و ایران در این بخش فرصت‌های نابی در اختیار دارد.

بر اساس اظهارات او ایران نیروهای کارآمد پزشکی در اختیار دارد و رتبه اول در عمل زیبایی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین با مدیریت و سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند به یکی از مقاصد اصلی برای گردشگری سلامت تبدیل شود.

این فعال اقتصادی با در نظر گرفتن نقاط مثبت ایران مانند موقعیت جغرافیایی، خدمات پزشکی با بهای مناسب، جاذبه‌های متنوع گردشگری، آب‌وهوای متنوع و غیره تصریح کرد: ایران در رتبه ۴۶ با امتیاز ۳۶ ازنظر جذب گردشگر سلامت در دنیا قرار دارد. هرچند طبق مطالعات انجام شده می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب در این عرصه به‌صورت هدفمند حرکت کنیم و امکانات و خدمات با کیفیتی را ارائه دهیم.

جهانگیری تأکید کرد: بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار باید به نظرات انجمن‌های مربوطه ازجمله انجمن خدمات گردشگری سلامت توجه شود. با تمرکز بر پیشنهادها و ایده‌های بخش خصوصی می‌توان قدم‌های جدی در راستای توسعه صنعت گردشگری کشور برداریم.

مدیریت واحد بر دماوند لازم است
در ادامه نشست سهند عقدایی، عضو کمیته گردشگری خلاق کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران درباره کوه دماوند و ظرفیت گردشگری آن گفت که مورد توجه نیست. دماوند یکی از برندهای ملی و اصلی در ایران است. دماوند را با کلیمانجارو مقایسه کنید که در سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۳۵ هزار دلار هزینه ورودی آن بود و هر کوهنورد ۲ هزار دلار در کلیمانجارو هزینه کرده و در ایران در سال ۹۵ حدود ۱۷۰۰ گردشگر به دماوند رفته و در سال ۹۸ این حدود ۸۰۰ نفر بوده است. اما هجوم بی‌ضابطه کوهنوردان داخلی به آنجا و روند بدون مجوز و ضابطه به این کوه آسیب جدی زده است.

به گفته او، در دماوند هیچ‌گونه امکانات رفاهی و بهداشتی وجود ندارد.

عقدایی اظهار کرد: چندین دستگاه خود را ذی‌نفع می‌دادند؛ شهرداری، منابع طبیعی و جنگل‌ها، میراث فرهنگی، افراد محلی، فدراسیون کوهنوردی، انجمن‌ها و سمن‌ها و کوهنوردان خود را ذینفع دماوند می‌دانند. اما هیچ‌کدام مدیریت واحدی را بر آن نپذیرفته‌اند. این امکان گردشگری را از ما گرفته است.

او ادامه داد: این را به کل طبیعت، جنگل‌ها، کویرها تعمیم‌دهید که هیچ‌کدام مدیریت واحدی ندارند و کار سازمانها خنثی کردن همدیگر است.

او تصریح کرد: مدیریت واحد با تأسیس پایگاه میراث طبیعی دماوند که تمام ارگان‌ها زیر آن و با هماهنگی فعالیت کنند پیسنهادی است‌که باید مورد توحه قرار گیرد.

استراتژی هوشمند و هدفمند نیاز صنعت گردشگری است
کیان‌پور، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و از فعالان صنعت گردشگری با اعلام آمادگی بخش خصوصی برای حضور افراد خلاق و هوشمند برای تدوین استراتژی مناسب در حوزه گردشگری، از اهمیت تدوین نقشه راه جدید برای رسیدن به نتایج نو و بهتر سخن گفت.

او تولید فکر و ایده و بهره‌گیری از پیشنهادهای نو را ضروری خواند و پیشنهاد داد: با توجه به ظرفیت بالای ایران در حوزه خوراک، نوشیدنی و غذا می‌توان روی گردشگری خوراک تمرکز کرد. برگزاری سوپر لیگ خوراک پیشنهاد دیگری است که در این عرصه قابل اجراست.

این فعال اقتصادی خواستار استفاده هوشمند و هدفمند از ظرفیت رسانه‌ها برای توسعه صنعت گردشگری شد و ادامه داد: ایجاد کارخانه‌های فناور در حوزه صنایع‌دستی را پیشنهاد می‌دهیم و در این رابطه طرحی را آماده کرده‌ایم. اجرای این طرح می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری و معرفی صنایع‌دستی کشور در دنیا کارساز باشد.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha