۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
مصرف کننده نهایی؛ متضرر اصلی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی
عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفتگو با بازار مطرح کرد

مصرف کننده نهایی؛ متضرر اصلی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی

خان محمدی عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی برای بخش کشاورزی فقط ایجاد رانت کرده، در حالیکه باید این یارانه ها مستقیما به تولید تزریق و در عوض تولیدکننده ملزم به کاهش قیمت محصول خود شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: علی خان محمدی عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در خصوص تبعات حذف یا عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به خبرنگار بازار گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به خصوص در بخش کشاورزی از همان بدو ورود، جز رانت هیچ ثمره ای برای این صنعت نداشته است.

خان محمدی افزود: اگرچه در افکار دولتمردان و برنامه ریزان این بوده که ارز ۴۲۰۰ تومانی به قشری از جامعه که توان تامین معاش ندارد کمک می کند،  اما اینگونه نشد و رانتی در کشور ایجاد شد که همه ضعفا ضعیف تر شدند و آنهایی که از این رانت های ایجاد شده منتفع شدند توانمندتر شدند.

در صورت ورود مستقیم ارز دولتی به بخش کشاورزی، باز هم رانت ایجاد می شود و مصرف کننده نهایی متضرر اصلی خواهد بود
وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید گفته می شود ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیصی برای واردات نهاده های تولید صرف می شود، حرف بنده این است که اگر بر فرض محال مستقیم هم به بخش کشاورزی برود باز هم ایجاد رانت می کند. چون به عنوان مثال وقتی مرغداری با پتانسیل ۱۰۰ درصدی  خودکار نکند اما کل سهمیه نهاده های خود را دریافت می کند و لذا چون قیمت ها در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت های دولتی است همان مازاد نهاده ها را در بازار آزاد عرضه می کند!

خان محمدی ادامه داد: به این ترتیب در یک تبادل ساده سود و منفعت مورد نیاز خود را کسب می کند و در نهایت باز هم متضرران اصلی مصرف کنندگان نهایی می شوند. به همین دلیل ما از همان ابتدای شروع تخصیص ارز دولتی مخالفت خود را اعلام کردیم.

برای داشتن صادرات مناسب و تامین امنیت غذایی کشور، صنایعی همچون دامداری و مرغداری باید تقویت شوند تا با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود تولید کنند

صنعت دامداری و مرغداری با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند| تقویت این صنایع برای تامین امنیت غذایی الزامی است
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که راهکار پیشنهادی شما در این خصوص چیست گفت: چنین یارانه هایی را باید تحت نظارت به تولید بدهند؛ یعنی بر اساس میزان تولید این یارانه را به تولید کننده تخصیص بدهند و از آن طرف تولید کننده را ملزم به پایین آوردن قیمت محصول خود کنند تا مصرف کننده با قیمت پایین به محصول مورد نیاز دسترسی پیدا کند و تولید کننده نیز با پتانسیلی ۱۰۰ درصدی که ایجاد کرده کار کند.

خان محمدی تصریح کرد: الان اگر صنایع مختلف از جمله صنعت مرغداری و دامداری کشور را بررسی کنید می بینید که غالبا با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود می کنند. لذا اگر این صنایع را تقویت کنیم تا به تولید ۱۰۰ درصدی برسند ضمن اینکه در کنار تولید، صادرات مناسبی خواهیم داشت امنیت غذایی مان نیز تامین می شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha