۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
راه اندازی مرکز نوآوری پسته در دامغان؛ ماحصل هشتمین جشنواره
بازار بررسی کرد؛

راه اندازی مرکز نوآوری پسته در دامغان؛ ماحصل هشتمین جشنواره

دامغان- هشتمین جشنواره ملی پسته دامغان در حالی به اتمام رسید که امسال نیز یک خروجی خوب در اختتامیه این رویداد به چشم می‌خورد جایی که مرکز نوآوری پسته دانشگاه دامغان راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، دامغان برای هشتمین سال میزبان جشنواره ملی پسته بود جشنواره‌ای که در واقع سه محور اصلی را دنبال می‌کند نخست برگزاری خود جشنواره، حضور چند معاون وزیر و سران کشوری و استانی و … و شناساندن محصول و برند دامغان در زمینه تولید این محصول، دوم شناساندن دامغان در بخش گردشگری و صنایع دستی و… سوم کار کردن علمی و فناوری روی پسته و تاکید به جذب سرمایه گذاران و ارتقای تولید که امسال به نظر می‌رسد به ویژه در مورد سوم موفقیت خوبی در این شهرستان مستعد استان به دست آمده است.

راه اندازی مرکز نوآوری پسته و اعلام این خبر در شب اختتامیه هشتمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان درست همان چیزی بود که دامغانی‌ها به دنبالش بودند یعنی برگزاری جشنواره‌ای که محصولات شأن را معرفی، سرمایه گذاران را جذب و به صورت علمی نیز کیفیت و کمیت تولیدات را ارتقا ببخشد و چه چیزی از این بهتر که این اتفاقات همگی با هم با حضور مسئولان ارشد وزارت خانه‌های کابینه در دامغان رخ دهد.

دبیر هشتمین جشنواره ملی پسته دامغان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اولویت و هدف اصلی جشنواره پسته، معرفی دامغان و محصول راهبردی پسته بود که خوشبختانه با اتفاقات خوبی که در جشنواره دوروزه رقم خورد، تقریباً به آن رسیدیم، گفت: دامغان برای دوران بعد از کرونا و برای حضور گردشگران برنامه‌ریزی کرده و می‌کند.

حمید زارع زاده با بیان اینکه مرکز نوآوری پسته در دانشگاه دامغان از مهمترین دستاوردهای این جشنواره بود، بیان کرد: این طرح مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت و در دانشگاه دامغان راه اندازی شد تا بتوانیم از برکات علمی آن برای تولید کیفی و کمی محصول پسته استفاده بهینه کنیم.

وی با بیان اینکه تجاری سازی و فرآوری پسته از دیگر محورهای جشنواره است، تاکید کرد: تلاش داریم تا با استفاده از تجاری سازی، صادرات محصول پسته را نیز از دامغان افزایش دهیم تا به اقتصاد شهرستان، اشتغال و تولید کمک شایانی را کرده باشیم.

دبیر جشنواره ملی پسته دامغان همچنین با بیان اینکه زمینه‌سازی برای صادرات پسته با هدف گذاری صادرات ۷۰ درصدی پسته به صورت خشک از جمله دیگر محورهای این رویداد اقتصادی و علمی است، بیان کرد: تجاری سازی ایده‌های جدید در زمینه کاشت، داشت، برداشت و مکانیزاسیون از سوی نخبگان علمی، دانشگاهیان، کشاورزان و … از جمله دیگر بخش‌های این جشنواره بود که نتایج خوبی را نیز به همراه داشت.

زارع زاده با بیان اینکه خوشبختانه دستاوردهای خوبی در این همایش استحصال شد، تاکید کرد: همکاری پارک علم و فناوری و کمیته علمی جشنواره توانست اقدامات خوبی را در سطح جشنواره رقم بزند که ان شالله به زودی شاهد برکات آن در تولید محصول پسته خواهیم بود.

جشنواره هشتم یک بخش جانبی نیز داشت و آن هم راه اندازی نمایشگاه ادوات کشاورزی، پسته، کود، محصولات و … بود که در جوار سالن اجرای جشنواره به مدت دو روز برپا بود همچنین در مراسم اختتامیه از ده باغدار و پسته کار نمونه و همچنین ایده پردازان این حوزه تقدیر شد.

پسته محصول مهمی برای مردم دامغان است اما به نظر می‌رسد فقدان برنامه‌ریزی راهبردی در زمینه کشت این محصول نتوانسته آنطور که باید و شاید به اقتصاد محلی کمک کند به گفته مردم بیشتر بهره برداران پسته دامغان غیر بومی هستند و در نتیجه اگر میلیاردها تومان پسته نیز در این شهرستان کشت شود جز استفاده از چند کارگر، کمک دیگری به مردم این شهرستان نمی‌شود.

در دامغان ۳۵ درصد از اشتغال در حوزه کشاورزی است آن هم کشاورزی که ۸۰ درصدش به پسته اختصاص دارد لذا باید گفت یک چهارم تمام اشتغال موجود در دامغان مستقیماً به کشت پسته در باغات مرتبط است و اگر به فرآوری و فروش و حمل و … نیز دقت کنیم شاید ارتزاق نیمی از مردم دامغان به پسته بستگی داشته باشد. موضوعی که اهمیت استراتژیک محصول پسته را نمایان می‌سازد.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha