۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
«آسه آن» به دنبال تعمیق همکاری با چین در بحبوحه فشار فزاینده آمریکا
بازار گزارش می دهد؛

«آسه آن» به دنبال تعمیق همکاری با چین در بحبوحه فشار فزاینده آمریکا

انتظار می رود «چین و آسه آن»، بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر، در اجلاس ویژه سران آتی، روابط خود را به شراکت استراتژیک جامع ارتقا دهند، زیرا تحریکات و فشارهای آمریکا در منطقه شکست خورده است.

بازار؛ گروه بین الملل: ناظران چینی اعلام کرده اند که پس از آنکه  چین و  اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آسه آن) منافع متقابل را در جهت دستیابی به اهداف آسیایی بر مبنای احترام متقابل و مذاکره دوستانه و همکاری برد_برد در طول ۳۰ سال گذشته تعمیق کرده و موفق‌ترین نمونه همکاری را در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد نموده اند، انتظار می رود که دو طرف به طور رسمی روابط خود را ارتقا دهند تا از پتانسیل همکاری با کیفیت بالاتر،  از جمله تحقیقات واکسن کووید-۱۹، در اجلاس ویژه آتی  به مناسبت سی امین سالگرد روابط گفتگوی آسه آن و چین در روز دوشنبه بهره مند شوند.

 اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا موسوم به آسه آن، شامل کشورهایی نظیر برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام است که در سال ۱۹۹۱ روابط دیپلماتیک خود را با چین را برقرار کرده اند.

 این اجلاس، پس از نشست مجازی بین رهبران چین و ایالات متحده در حالی که برخی از متحدان ایالات متحده مانند استرالیا را بر آن داشت تا با جستجوی گفتگو با چین، رویکرد چین خود را تنظیم کنند،  در روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

این ناظران معتقدند که این اجلاس در خصوص آسه آن نیست، زیرا این بلوک هرگز به ایالات متحده نزدیک نشده یا خود را به کارتی تبدیل نکرده که توسط ایالات متحده برای مهار چین به خصوص از زمان حاکمیت سرزمینی و حقوق دریایی چین در سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار می گیرد. در عوض، آسه آن بر نیازها و منافع عملی خود تمرکز کرده و همکاری نزدیکتری با چین را دنبال کرده است.

شی جین پینگ نیز در روز دوشنبه در نشست ویدئویی ویژه سران آسه آن و چین که به منظور بزرگداشت سی امین سالگرد روابط گفت و گوی آسه آن و چین شرکت خواهد کرد تا بر ارتقاء روابط کشورش با شراکت استراتژیک با آسه آن تاکید ورزد.

به گفته تحلیلگران، حضور رهبر چین در این اجلاس ویژه، در عمل نشان می دهد که از دید چین، آسه آن از نظر دیپلماسی به ویژه دیپلماسی همسایگی اولویت بالایی دارد و آماده است همکاری ها را عمیق تر کرده و آن را در ۳۰ سال آینده پایدار و باکیفیت نماید در حالی که چین و آسه آن هر دو تمایل خود را برای ارتقای روابط در سال جاری ابراز کرده اند.

اجلاس ویژه آتی احتمالا شاهد ارتقای بیشتر طرفین به سوی یک مشارکت استراتژیک جامع خواهد بود، زیرا آنها به بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر تبدیل شده اند، مهمترین شرکا و پویاترین شرکای استراتژیک یکدیگر هستند و به عنوان یک ستون مهم برای صلح، ثبات و رفاه در آسیا و اقیانوسیه عمل کرده اند

همچنین، اجلاس ویژه آتی احتمالا شاهد ارتقای بیشتر طرفین به سوی یک مشارکت استراتژیک جامع خواهد بود، زیرا آنها به بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر تبدیل شده اند، مهمترین شرکا و پویاترین شرکای استراتژیک یکدیگر هستند و به عنوان یک ستون مهم برای صلح، ثبات و رفاه در آسیا و اقیانوسیه عمل کرده اند.

در ماه ژوئن، «وانگ یی»  مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، هنگام دیدار با وزرای خارجه کشورهای آسه آن در چونگ کینگ جنوب غربی این کشور در نشست ویژه وزیران امور خارجه آسه‌آن و چین گفت که دو طرف در تلاشند تا راه‌ هایی را برای ارتقای روابط دوجانبه برای دستیابی به یک توافق جامع و همکاری استراتژیک مورد بررسی قرار دهند.

سپس در اواخر اکتبر، سلطان حاجی حسنال بولکیاه از برونئی دارالسلام، رئیس فعلی آسه آن، اعلام کرد که آسه آن با ایجاد یک مشارکت استراتژیک جامع با چین موافقت کرده است. در همان زمان، بسیاری از رسانه‌های غربی این توافق را با پیوند دادن آن به شراکت مشابه آسه آن با استرالیا گزارش کردند و گفتند: استرالیا برای دستیابی به چنین توافقی چین را شکست داده است.

اما ناظران چینی تاکید کرده اند که چین و آسه آن به دنبال ارتقای روابط خود صرفاً بر اساس نیازهای عملی هر دو طرف هستند که هیچ طرف ثالثی آن را هدف یا تحت تأثیر قرار نمی دهد.

«ژو لیپینگ»  مدیر مرکز مطالعات آسیای جنوب شرقی در آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن نیز گفت: روابط چین و آسه آن، پویاترین و موفق ترین نمونه برای همکاری منطقه ای در آسیا_اقیانوسیه است. استفاده از اهداف آسیایی مشترک، احترام متقابل و مذاکرات دوستانه هنگام مدیریت اختلافات و در عین حال به دنبال توسعه متقابل و حفظ ثبات منطقه است.

همچنین «یانگ ژیو» دیپلمات سابق چینی و پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات بین المللی چین، معتقد است که روابط چین و آسه آن نمونه ای برای روابط بین المللی بین کشورهایی با سیستم های اجتماعی متفاوت، در مراحل مختلف توسعه و با تفاوت ها ایجاد کرده است.

روابط باثبات چین و آسه آن تا حدودی از وخامت بیشتر روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و امریکا جلوگیری کرده است

از آن جایی که چین از نقش آزمایشی آسه‌آن در همکاری‌های منطقه‌ای حمایت کرده است به طوری که از «آسه آن+۱» به گروه «آسه آن+۶»، یعنی ۱۰ عضو آسه‌آن و شش کشور در منطقه، استرالیا، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و نیوزلند، گسترش یافته است، گو شیائو سونگ، رئیس موسسه تحقیقاتی آسه‌آن در دانشگاه اقیانوس گرمسیری هاینان گفت: روابط چین و این اتحادیه، اعتماد به توسعه منطقه‌ای و حتی جهانی را تزریق کرده و مطمئناً انتظارات زیادی برای ارتقاء روابط وجود دارد.

وی افزود: بر همین اساس، این روابط ارتقا یافته، مستلزم همکاری عمیق تر در سطوح مختلف و زمینه هایی مانند تجارت و سرمایه گذاری، اتصال، مبادلات مردم با مردم، فرهنگ و آموزش، همکاری در علم و فناوری، و همچنین مسائل امنیتی سنتی و غیرسنتی،  تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی و بهداشت عمومی است.

گو گفت: روابط باثبات چین و آسه آن تا حدودی از وخامت بیشتر روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان جلوگیری کرده است، زیرا این بلوک که برای رویکرد مهار چین در ایالت متحده ضروری است، علیرغم مواجهه با فشار فزاینده از سوی امریکا، قاطعانه به موضع خود متکی است.   

تصمیم این گروه مطمئناً سیاست هند_اقیانوس آرام ایالات متحده را که هدف آن تجزیه آسه آن و به خطر انداختن ثبات منطقه با برنامه های امنیتی بود، کمرنگ کرد.

به گفته تحلیلگران، روابط با ثبات این بلوک با چین، چینی ها را قادر می‌سازد تا به‌عنوان یک «میانجی» در موضوع میانمار عمل کند. آنها معتقدند که برای چین مهم است که ابتدا از همبستگی آسه آن حمایت کند، سپس بر اساس این اصل، مذاکرات را ترویج نماید.  آسه آن از توسعه صلح آمیز و با ثبات در میانمار حمایت می کند که در راستای منافع مشترک میانمار، آسه آن و کل منطقه است.

چین و این اتحادیه از پتانسیل همکاری جدید در زمینه هایی مانند تحقیق و تولید واکسن، اقتصاد دیجیتال و مسائل زیست محیطی، کاوش در ارتباط تحت چشم انداز آسه آن در هند و اقیانوس آرام و تعمیق قراردادهای تجارت آزاد بهره خواهند برد

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز جمعه در خصوص اینکه آیا چین از مقامات میانماری برای شرکت در نشست ویژه دعوت خواهد کرد یا خیر، گفت: چین و میانمار در حال مذاکره در این مورد هستند.

به گفته تحلیلگران چینی، چین و این اتحادیه از پتانسیل همکاری جدید در زمینه هایی مانند تحقیق و تولید واکسن، اقتصاد دیجیتال و مسائل زیست محیطی، کاوش در ارتباط تحت چشم انداز آسه آن در هند و اقیانوس آرام و تعمیق قراردادهای تجارت آزاد بهره خواهند برد.

آسه آن هرگز به وضوح نشانه هایی از پیروی از ایالات متحده را در سیاست خود نسبت به چین نشان نداده و در عوض تنها بر نیازهای عمل گرایانه خود تأکید کرده است

 روابط دوجانبه عمیق‌ تر موجب خواهد شد که طرفین برای اولین بار با شناسایی متقابل، در خصوص موضوع واکسن تجدید قوا کرده و سریع‌ترین بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری را در جهان تجربه کنند.

 پس از دیدار مجازی بین رهبران چین و ایالات متحده که سیگنال‌های نسبتا مثبتی را برای طرفین درگیر ارسال کرد، متحدان ایالات متحده که رفتار نسبتاً خصمانه با چین را انتخاب کرده بودند، با تلاش برای گفتگوی سازنده با چین، تغییر سیاست خود را نشان دادند.

بر همین اساس، رئیس موسسه تحقیقاتی آسه‌آن در دانشگاه اقیانوس گرمسیری هاینان گفت: اما این مسئله در مورد آسه آن صدق نمی کند ضمن اینکه این اتحادیه هرگز به وضوح نشانه هایی از پیروی از ایالات متحده را در سیاست خود نسبت به چین نشان نداده و در عوض تنها بر نیازهای عمل گرایانه خود تأکید کرده و ظاهراً روابط نزدیک‌تری را در تجارت و ارتباطات با چین به‌ ویژه از زمان همه‌گیری حفظ کرده است،

در سال ۲۰۲۰، آسه آن از اتحادیه اروپا پیشی گرفت و برای اولین بار در تاریخ به بزرگترین شریک تجاری چین تبدیل شد. چین نیز در ۱۲ سال متوالی بزرگترین شریک تجاری آسه آن بوده است.

در ماه های اخیر، دریای چین جنوبی به طور فزاینده ای به خط مقدم سیاست ضد چینی ایالات متحده تبدیل شده است.  ایالات متحده نه تنها بارها ناوهای هواپیمابر را به منطقه فرستاده است، بلکه با متحدان خود از جمله بریتانیا و ژاپن برای مانورهای دریایی مشترک چندملیتی همکاری کرده است.

گو گفت: کشورهایی مانند فیلیپین و ویتنام، حتی تحت فشار فزاینده ایالات متحده برای تحریک روابط با چین، توانسته اند تمرکز استراتژیک خود را حفظ کرده و برای ارتقای روابط با چین به جلو حرکت می کنند.

تحلیلگران بر این باور بودند که بیشتر اعضای آسه آن نقش واقعی آمریکا را در عرصه بین المللی درک می کنند؛ یعنی تقسیم مناطق و مشارکت های موجود، درست مانند کاری که در افغانستان انجام داد و با ایجاد اتحاد آکوس (پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده)، اقتصاد کشورهای منطقه و زندگی مردم را در معرض تهدید مستقیم قرار داد.

کو کینگ کی  رئیس مرکز آسیای فراگیر جدید در مالزی، پیش از این اعلام کرده که پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده یک جبهه متحد تحت رهبری ایالات متحده و جزء اضافی استراتژی هند_اقیانوس آرام برای مهار چین است، اما هیچ کشوری از آسه آن احتمالاً این کار را انجام نمی دهد.   از نظر بسیاری از مردم، ایالات متحده یک ابرقدرت خود محور است که نمی توان به آن اعتماد کرد.

بر اساس گزارش فارین پالیسی، اجلاس چین و آسه آن قبل از نشست دموکراسی ماه آینده ایالات متحده برنامه ریزی شده  و فیلیپین در فهرست دعوت ایالات متحده قرار داشته است.

رویترز به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه فیلیپین در اوایل نوامبر گفت: دولت فیلیپین هنوز در حال بررسی شرکت یا عدم حضور خود است.

تحلیلگران چینی می گویند: ایالات متحده به احتمال زیاد از ارزش های به اصطلاح دموکراتیک برای بسیج کشورها در پیوستن به ائتلاف ضد چینی خود و از بین بردن شرکای تجاری چین استفاده می کند. اما چین برای شرکت اعضای آسه آن در اجلاس سران ایالات متحده، اهمیتی ندارد، زیرا برای ایالات متحده غیرممکن است که اعضای آسه آن را مجبور به سوار شدن بر ارابه دموکراتیک خود کند.

کد خبر: ۱۱۸٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha