۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۳
راهکارهای جبران کسری بودجه ۱۴۰۱
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

راهکارهای جبران کسری بودجه ۱۴۰۱

ندیمی، کارشناس اقتصادی گفت: هرچه به طرف فروش دارایی‌ها برویم برای جبران کسری بودجه معقول و منطقی و مفید است اما چند شرط دارد. اولین شرط این است که دولت خود را در اقتصاد حفظ نکند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، ایرج ندیمی کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: دولت‌ها سعی نمی‌کنند هزینه‌های خود را کاهش دهند و دائما به این فکر می‌کنند که براساس بودجه سال گذشته تقدیم بودجه جدید به مجلس را داشته باشند که این مهم اتفاق بسیار نادرستی است.

ندیمی تصریح کرد: دولت‌ها باید سعی کنند هر سال از بودجه عمومی‌کم کنند،چراکه در صورت ادامه روند فعلی، در چند سال آینده به انفجار اساسی در اقتصاد می رسیم چرا که اولا بودجه را براساس پایه سال قبل می نویسند دوما بودجه براساس پایه عرضه دلاری بودجه، نوشته می شود که اصلا درست نیست. به این دلیل که باعث می شود که دولت به فکر انضباط و صرفه جویی و مدیریت منابع نباشد.

وی ادامه داد: در عین حال که دولت‌ها تلاش نمی‌کنند تا بودجه خود را کم کنند، از درآمدهای شرکت‌ها هم استفاده لازم را در بودجه عمومی نمی‌کنند به همین دلیل فشار آن را به مردم وارد می‌کنند. یعنی به جای اینکه بیایند بخشی از سهم خود را در شرکت‌های دولتی به بودجه عمومی هدایت و از آن محل بودجه را مدیریت کنند ، متاسفانه فشار آن را از راه‌های دیگر مانند مالیات به مردم تحمیل می‌کند. ضمن اینکه شایعه چندبرابر شدن مالیات در بودجه سال آینده بدترین خبر است و هرچند با عنوان مالیات گریزی مطرح می شود اما حقیقتا فشار بر مردم است که روی خودرو و خانه و دیگر مسائل مالیات اخذ شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: نکته بعدی درباره فروش دارایی‌هاست که متاسفانه علی رغم سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ما درباره خصوصی سازی با یک جریان غیرمنطقی از جهت مبارزه با اصل فعالیت با عنوان شکل و مدیریت فعالیت روبرو بودیم. یعنی چند پروژه ناموفق یا متخلف را محور قرار می‌دهند و می‌گویند دولت باید همچنان باید در اقتصاد باشد در حالی که بهترین راه اداره کشور این است که دولت از کارفرمایی به هدایت و حمایت و نظارت برسد، باعث شود بخش عمدهای از زیان‌های ناشی از سومدیریت را پوشش دهد و سوما فرصت سرمایه گذاری به بخش خصوصی داخلی و خارجی بدهد.

ندیمی افزود: بنابراین هرچه به طرف فروش دارایی‌ها برویم برای جبران کسری بودجه معقول و منطقی و مفید است اما چند شرط دارد. اولین شرط این است که دولت خود را در اقتصاد حفظ نکند؛ حتی ممکن است درصدی از اموال مازاد خود را بفروشد اما همچنان شاهد مفاسد حضور خواهیم بود.

او با اشاره به جهت دهی منابع حاصل از فروش اموال مازاد، اظهار کرد: اگر قرار باشد دارایی‌ها را بفروشند باید در فعالیت‌های مولد استفاده کنند نه فعالیت‌های جاری؛ چراکه بخشی از جاری‌ها را می توان را از راه‌های دیگر اداره کرد. نکته بعدی مهم در فروش دارایی‌ها این است که باید به ۳معیار توجه داشته باشیم. معیارهای اهیلت خریدار، تعامل با خریدار و همچنین مسائل مربوط به واگذاری در جهت اصل ادامه فعالیت و نفروختن و بیرون نکردن از مجموعه فروخته شده از مهم‌ترین مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: دولت باید تلاش کند بودجه و درآمد خود را از طریق مدیریت منابع کم کند. ضمن اینکه وابستگی به کارفرمایی خود را کاهش دهد تا بسیاری از هزینه‌ها را مدیریت کند. سوم اینکه هرچه می تواند بخش خصوصی را وارد میدان کند که هم از منابع آنها استفاده کند و هم زیان‌های اعمالی مانند فساد و اختلاس و ... به گردن حکومت نیفتد.

کد خبر: ۱۱۸٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرندی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      یکی از بزرگترین بلایای کشور شما روزنامه ها هستید که نظر هرکس را با هر انحراف و جریان سیاسی و منفعت طلبانه منتشر میکنید بجز متخصصین و اهل خبره و صاحب نظران. خداوند این بلا را از سر ملت رفع کند.
    • عبداله IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      کارشناس خوبی نیستید چون نظر درستی نداری میگی ملت غذا نخورید چون اذوقه کم داریم