۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
سیگنال های بودجه ۱۴۰۱ به سهامداران
یادداشت؛

سیگنال های بودجه ۱۴۰۱ به سهامداران

بودجه ۱۴۰۱ سیگنال های تورمی به بازار سرمایه می دهد، اما ۴۰ درصد شرکت های دولتی زیان ده هستند و این یک هشدار به سهامداران است که به بهانه افزایش ارزش جایگزینی دارایی ها سهام نمادی را نخرند!

حامد شایگان؛ بازار: چند سالی است که دیگر بودجه ایران کمتر بوی نفت خام می دهد و عملکرد شرکت های دولتی در آن بیشتر نمایان شده است. طبق گزارش ها بیش از ۴۰ درصد از شرکت های دولتی زیان ده هستند، به طوری که زیان‌دهی این بخش در ۶ ماه نخست سال ۹۹ برابر با ۱۳ درصد بودجه بوده و این مساله ناشی از ساختار بزرگ و هزینه ساز این شرکت هاست که با تغییر هر دولتی بزرگتر شده و حالا درآمدش حتی نمی تواند پاسخگوی هزینه هایش باشد! تبعات این مساله باعث شده که کسری بودجه بیشتر شود و دولت برای پوشش هزینه برخی از این شرکت ها مجبور شود که از بانک مرکزی استقراض کند یا در بهترین حالت اوراق منتشر کند و این موضوع در نهایت بار کسری بودجه را به دوش مردم و جامعه می اندازد.

آنقدر وضعیت شرکت های دولتی نابسامان است که مقدار زیان پرداختی توسط دولت از بودجه مصوب شده بیشتر می‌شود و امسال هم منوال سال های گذشته خواهد بود، همانطور که در سال ۹۹ دولت ۲۸ هزار میلیارد تومان بابت زیان شرکت های دولتی از بودجه عمومی کشور پرداخت کرده، اما فارغ از مشکلاتی که دولت در بودجه ۱۴۰۱ دارد اینها سیگنال های تورمی است که به بازار سرمایه داده می شود، از یک طرف تورمی جدید در راه هست، هرچند وزیر اقتصاد و مسئولان دولت مدعی کنترل تورم هستند، اما تاکنون شاخ غول تورم شکسته نشده و همچنان افسار گسیخته اقتصاد کشور را متلاطم کرده و این روند تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه خاصی نرسد و پول های بلوکه شده بخشی از هزینه های دولت را پوشش ندهند ادامه دارد و این موضوع به معنای این است که شاخص بورس هم گام به گام با رشد تورم بالا می رود و احتمالا تا پایان امسال به محدوده یک میلیون و ۸۰۰ واحد برسد.

این مساله اگرچه می تواند یک سیگنال برای رشد ارزش دارایی شرکت های حاضر در بورس باشد، اما یک هشدار هم برای سهامداران هست که دیگر به بهانه ای افزایش ارزش جایگزینی دارایی ها سهام نمادی را نخرند که زیان ده است، زیرا از میانه سال ۹۹ تاکنون تورم سالانه بیش از ۵۰ درصد رخ داده است، اما بسیاری از همین نمادهای زیان ده بدون توجه به این مساله افت ارزش داشته اند و این روند در سال جاری هم ادامه داشته است. در واقع این موضوع به معنای این نیست که تورم و ارزش جایگزینی در قیمت سهام نمادها تاثیر ندارد، اما نکته ای که وجود دارد این است که ارزش جایگزینی در نهایت به نفع سهامداران کلان است و آنها هستند که از جزئیات دارایی شرکت مطلع هستند و تعیین می کنند که در قیمت سهم در کجا قرار بگیرد!

کد خبر: ۱۱۸٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      فقط شفافیت