۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
۹۰ درصد تسهیلات در جیب ۱۰ درصد صنعتگران| «فساد» دستمایه انحصار طلبی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۹۰ درصد تسهیلات در جیب ۱۰ درصد صنعتگران| «فساد» دستمایه انحصار طلبی

گرگان- هرچند قرارگرفتن سرمایه گذاران در کنار دولتمردان شتاب بیشتری به رونق اقتصاد می دهد اما به اعتقاد فعالان اقتصادی باید این موضوع، از ورود سرمایه گذاران به وادی سیاست تفکیک شود.

الهام رئوفی فر؛ بازار: به رغم تلاش صاحبان صنایع در بخش تولید استان آنچه در نتیجه مشاهده می شود رونق کمرنگ صنعت در گلستان است موضوعی که برخی از کارشناسان علت آن را افتادن سایه سیاست بر صنعت می دانند و معتقدند ورود صاحبان صنعت در حوزه سیاست نه تنها باعث آسیب به بدنه تولید می شود بلکه این قشر اقتصادی را از کسب درآمدهای حداقلی و توسعه تولید استان دور نگه می کند.

به اعتقاد این متخصصان کم توجهی مسئولان به نیازهای حوزه صنعت و زیرساخت های این بخش از دیگر عواملی است که منجر به کم انگیزگی صنعتگران برای گسترش فعالیت واحدهای تولیدی در استان شده است.

اینها مواردی است که «رمضان بهرامی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان هم آن را تائید می‌کند. در این گفتگو این فعال اقتصادی برایمان پیرامون مشکلات پیش روی صنعت و حوزه تولید بیشتر می گوید.

* درباره فعالیت خانه صنعت توضیح دهید؟
خانه صنعت استان، تشکلی است که با هدف ایجاد هم افزایی بین واحدهای تولیدی و کمک به بهبود کیفیت تولیدات و افزایش بهره وری تشکیل شده است. بضاعتی که خانه صنعت به وجود آورده، می تواند فضای بسیار خوبی را برای اقتصاد استان مهیا کند چراکه ذات خانه صنعت، هدایت سرمایه به سمت تولید است. برهمین اساس یکی از اقدامات مجموعه اعضای خانه صنعت در کنار تولید، اشتغال است. طبیعیست وقتی سرمایه به سمت تولید می رود شغل ایجاد می شود؛ تولیدکنندگان مانند دولتی ها به دنبال کارهای پوپولیستی مانند اعلام آمار تعداد شغل ایجاد شده، نیستند اما با تولیداتشان، اشتغال به وجود می آید. خطای چند ساله اخیر دولتمردان این است که مدام به دنبال آمار و عدد اشتغال هستند در حالی که به اعتقاد من با فراهم سازی بستر سرمایه گذاری و تولید، شغل هم ایجاد می شود.

متاسفانه تسهیلات بانکها در سالهای گذشته به عده خاصی از صنعتگران اختصاص یافته است تا جایی که مطابق اظهارات یکی از بانک های استان ۹۰درصد تسهیلات به دست ۱۰ درصد از صنعتگران رسیده است

یکی از اهداف تاسیس خانه صنعت رفع چنین مشکلاتی بود چراکه به ظن تولیدکنندگان، آگاهی مسئولان از چالش و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و بازرگانان می توانست به رفع موانع پیش روی آنها کمک کند بااینحال نبود عزم جدی از سوی مسئولان باعث شد تا با وجود دو نهاد موازی مانند اتاق بازرگانی و خانه صنعت، معدن و تجارت حرف دل صنعتگران به جایی نرسد زیرا دولتی ها چنین تشکل هایی را برنمی تابند.

اگر انتقادی به دولت داریم به خاطر بستر سازی و رفع ایرادات و اصلاح آن هست؛ ما باید کار اقتصادی خودمان را کنیم، اگر اقتصاد و صنعتگران وارد مسیر سیاست شوند فاتحه صنعت خوانده است چون همیشه باید هزینه سیاست را بدهیم. به این ترتیب بی رحمی و بی انصافی است که جامعه صنعتی بخواهد طرف سیاست، گروه و جناح ها بروند یا اینکه جامعه صنعتگر را به آن سمت بکشانند.

* همکاری بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی با تولیدکنندگان در سالهای اخیر چگونه بوده است؟
متاسفانه تسهیلات بانکها در سالهای گذشته به عده خاصی از صنعتگران اختصاص یافته است تا جایی که مطابق اظهارات یکی از بانک های استان ۹۰درصد تسهیلات به دست ۱۰ درصد از صنعتگران رسیده است. این موضوع گویای همین مطلب است که عدالت در رونق تولید هم اجرا نمی شود. مساله دیگری که به آن انتقاد وارد است برگزاری کارگروه های تولید با افراد خاص بود؛ به عبارتی بسیاری از فعالان حوزه تولید به این نوع جلسات دعوت نمی شدند تمام اینها ضعف های گذشته است که استاندار جدید باید آن را اصلاح کند.

۹۰ درصد تسهیلات در جیب ۱۰ درصد صنعتگران | «فساد» دستمایه انحصار طلبی

متولیان فعلی باید بدانند که موفقیت در حوزه صنعت در صورتی ایجاد می شود که استاندار مانند دو سال گذشته  کار نکند. زیرا روش دوسال گذشته بسیار پوپولیستی و بدون خروجی بود. البته اخلاق مندی و پاسخگویی دکتر حق شناس استاندار سابق را نمی توان نادیده گرفت اما گویی عده ای در اتاق بازرگانی استاندار را در انحصار خود گرفته بودند و از آن طرف هم بخش خصوصی استاندار را در انحصار داشت تا جاییکه هر موضوعی که از جانب استانداری مطرح می شد بخش خصوصی به نشانه تایید سرتکان می داد در حالیکه صدای اقتصاد با تکان دادن سر و تبعیت از دولتمردان به گوش هیچکسی نمی رسد. این نکته را نمی توان نادیده گرفت که بخش خصوصی ظلم بزرگی در دوران استاندار سابق به گلستان کرد؛ انحصار طلبی عده ای در بخش خصوصی به زیان همگان تمام شد.

یکی دیگر از مشکلات صاحبان صنعت هزینه انتقال پول به خارج از کشور است که در این راستا امور مالیاتی از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ۱۳ درصد کارمزد برای انتقال منابع مالی به خارج از کشور، دریافت می کند. با اینحال این اداره  کارمزد دریافتی را جزو هزینه تمام شده، صنعتگران نمی پذیرد.

* با توجه به نارضایتی صنعتگران از مسئولان گذشته استان، پیشنهادتان به استاندار و سایر مسئولان استانی چیست؟
توصیه ام به دکتر زنگانه این است که اشتباهات استاندار سابق را تکرار نکند. تیم اقتصادی استاندار سابق در دو سال گذشته با توجه به مشکلات حوزه تولید، تیم تخصصی نبود. به نظرم باید افراد متخصص فرا جناحی باشند در غیر این صورت هیچ اتفاقی در اقتصاد استان نمی افتد.

متاسفانه در استان نیروی انسانی متخصص در بخش مدیریت بسیار محدود است؛ همه می خواهند بر کرسی مدیریت تکیه بزنند فارغ از اینکه توانمندی، تخصص و پاسخگویی یک مدیر را دارند یا خیر.

موفقیت در حوزه صنعت در صورتی ایجاد می شود که استاندار مانند دو سال گذشته  کار نکند. زیرا روش دوسال گذشته بسیار پوپولیستی و بدون خروجی بود

* از مشکلات و چالش های پیش روی صنعت بگوئید؟
متاسفانه بخش زیرساختی در استان معیوب است، ما حتی زمین برای واگذاری به سرمایه گذار نداریم به واسطه اینکه در گذشته زمین در مساحت بالا، واگذار شده است. از ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان نزدیک به ۲۰ شهرک، زمین برای واگذاری به بخش خصوصی ندارد؛ با این شرایط باید همه سرمایه گذاران را به منطقه اقتصادی معرفی کنیم که آنجا هم از هزار هکتار فقط ۲۵۰ هکتارش آماده است که حتی زیرساخت های مورد نیاز در همین مساحت هم فراهم نیست. بنابراین شهرک سازی یا افزایش مساحت شهرک های صنعتی فعلی از جمله راهکارهای خروج از این شرایط  است. متاسفانه بسیاری از ظرفیت های استان بلااستفاده رها شده است. گلستان۸۰۰ هزار هکتار مرتع دارد که بهشی از آن را می توان برای احداث شهرک صنعتی استفاده کرد.

یکی دیگر از مشکلات شهرک های صنعتی قطعی برق است که در زمان اوج مصارف خانگی به صنایع استان تحمیل می شود. باز هم اشاره می کنم به این ۸۰۰ هزار هکتار مراتع استان که در یک بخش هایی از آن قابلیت احداث نیروگاه انرژی تجدید پذیررا دارند. اما با وجود اعلام آمادگی  ۵۰ صنعتگر برای مشارکت در بخش انرژی های تجدیدپذیر باز هم متاسفانه از سوی دستگاه های متولی همکاری با بخش خصوصی نشد.

موضوع دیگر حواشی است که همیشه گریبان استان را گرفته است؛ مساله ای که گلستان را به باتلاق تبدیل کرده است. اگر در استان‌هایی مانند اصفهان و کرمان  پیشرفت های چشمگیری در بخش صنعت مشاهده می شود به واسطه دور ماندن از همین حواشی است.

همچنین تشکل جلساتی در قالب کارگروه و بررسی موارد در آن با حضور دستگاه های اجرایی و تولید کنندگان از دیگر کارهای عبسی بوده که تاکنون انجام شده چراکه تاکنون ۹۰مصوبه کارگروه رفع موانع تولید انجام نشده است حالا این سوال پیش می آید اگر قرار به عدم اجرای مصوبات است پس تصویب آن و صرف ساعت ها وقت چه دردی از صنعت استان دوا خواهد کرد.

تمامی این راه هایی که مسئولان اقتصادی در استان پیش گرفتند ثمره ای به جز ضربه به اقتصاد نداشته است و مساله این است که در صورت آسیب به اقتصاد تمام سیستم جامعه دچار دگرگونی و فروپاشی می شود. به این ترتیب اصلاح سیاست دولت در بخش تولید و صنعت نیاز توسعه اقصادی کشور به شمار می رود.

کد خبر: ۱۱۸٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha