۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چرخ‌های اقتصاد گردشگری همدان لنگ می‌زند| تداوم خواب ۲ ساله صنعت سفید
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ‌های اقتصاد گردشگری همدان لنگ می‌زند| تداوم خواب ۲ ساله صنعت سفید

همدان - پتانسیل های بسیاری به لحاظ گردشگری در استان همدان وجود دارد تا آنجاکه با توجه به این ظرفیت ها نه تنها می توان این عرصه بلکه حوزه های صنایع دستی را به سمت و سوی رونق اقتصادی حرکت داد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان در حالی این روزها را پشت سر می گذارند که امیدوار به ورود معاونین قوی، پای کار، جدی، اهل عمل و متخصص در حوزه استانداری است؛ چراکه با این روند که محور توسعه همدان بر پایه گردشگری تعریف شده باید برنامه ای برای توجه به این عرصه از سوی مقام ارشد استان تعریف شود.

بر اساس طرح آمایش سرزمین، گردشگری دومین محور توسعه استان همدان عنوان شده و در حکم استاندار جدید نیز آمده که به گردشگری توجه ویژه شود؛ موضوعی که نشان می دهد گردشگری برای استان همدان تنها یک صنعت سفید و بی سروصدا نیست که بتوان آن را در اولویت های بعدی نگاه کرد بلکه این صنعت سفید، صنعتی درآمدزا است که می تواند اقتصاد همدان را به حرکت درآورد.

استان همدان دارای ۲۰ روستای هدف گردشگری و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری است و در دل خود ۲۳ غار دارد که ۲۱ مورد از آن‌ها طبیعی و دو مورد دستکنده است ضمن اینکه در پنج شهرستان استان به‌جز همدان، نهاوند و کبودراهنگ زیستگاه‌های حیات‌وحش وجود دارد و تالاب، آبشار و درختان کهن‌سال موجود در همدان زمینه‌های اکوتوریسم را مهیا کرده‌اند.

این روزها متاسفانه،  نه تنها شاهد خاموشی چراغ بوم گردی، گردشگری تاریخی، شهر جهانی سفال لالجین و غیره هستیم بلکه خانه های تاریخی و واجد ارزش همدان نیز یک به یک اسیر لودر می شوند!

۱۲۲ خانه قدیمی، ۴۱۰ قلعه، ۳۰ پل، ۶۳ حمام و ۲۶ کاروانسرای قدیمی، چهار بازار، دو هزار و ۳۷۰ مکان مذهبی و غیره همه و همه نشان از وجود زمینه‌های گردشگری در همدان دارد اما با این وجود این روزها متاسفانه نه تنها شاهد خاموشی چراغ بوم گردی، گردشگری تاریخی، شهر جهانی سفال لالجین و غیره هستیم بلکه خانه های تاریخی و واجد ارزش همدان نیز یک به یک اسیر لودر می شوند!

حال با این روند که البته به ارسال پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان و بحث هایی پیرامون ثبت زنجیره ای کاروانسراهای ایران که دو مورد آن یعنی کاروانسرای «فرسفج» در تویسرکان و کاروانسرای «تاج‌آباد» پیوند خورده زمان آن رسیده تا قدم های استان همدان در عرصه گردشگری جدی تر برداشته شود.

 با این تفاسیر بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با صاحب محمدیان‌منصور مدیر پروژه مطالعاتی سامان‌دهی دامنه شمالی الوند ترتیب دهیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

چرخ‌های اقتصاد گردشگری همدان لنگ می‌زند| تداوم خواب ۲ ساله صنعت سفید

صاحب محمدیان‌منصور در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: در استان همدان طبق طرح آمایش سرزمین، محور توسعه استان در مرحله اول کشاورزی و در مرحله دوم گردشگری و خدمات بوده است؛ در حوزه کشاورزی با توجه به عوض شدن شرایط آب و هوایی می توان گفت که اگر این آمایش سرزمین مجدداً انجام شود، کشاورزی دیگر رتبه یک را نخواهد داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینای همدان با اشاره به اینکه احتمالاً بحث گردشگری در استان همدان در این راستا رتبه اول خواهد بود، اظهار کرد: در این ادعا هم می توان به اتفاقی که اخیراً افتاد و وزیر کشور در حکم استاندار همدان تاکید بر مباحث گردشگری کرده بودند استناد کرد که این امر نشان می دهد ما برای توسعه استان همدان در سال های آینده چاره ای به جز توجه به موضوع گردشگری نداریم.

وی در ادامه گفتگو با تصریح بر اینکه ما باید روی بحث گردشگری در استان همدان کار کنیم، عنوان کرد: برای این مسیر نیاز به طرح و برنامه داریم.

مدیر پروژه مطالعاتی سامان‌دهی دامنه شمالی الوند با اشاره به اینکه بخشی از این طرح و برنامه در طرح دامنه شمالی الوند، رقم خورده است، اضافه کرد: این طرح هر دو سال یا سه سال باید مورد بازنگری قرار گیرد، توسعه پیدا کند و تجربیات در مورد آن اعمال شود.

طرح سامان‌دهی دامنه شمالی الوند در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید و کارفرمای این پروژه اداره کل میراث فرهنگی بود و البته استانداری همدان نیز نقش پُررنگی در این پروژه داشت و کنار گذاشتن و تهیه طرح دیگری یا کنار گذاشتن آن و بدون طرح پیش رفتن کار درستی نیست

وی با بیان اینکه طرح سامان‌دهی دامنه شمالی الوند در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید و کارفرمای این پروژه اداره کل میراث فرهنگی بود و البته استانداری همدان نیز نقش پُررنگی در این پروژه داشت، اظهار کرد: کنار گذاشتن و تهیه طرح دیگری یا کنار گذاشتن آن و بدون طرح پیش رفتن کار درستی نیست.

محمدیان‌منصور با تاکید بر این موضوع خاطرنشان کرد: می توانیم با سیاست های جدید آن را تطبیق داد، توسعه بخشید و روی آن کار کرد.

چرخ‌های اقتصاد گردشگری همدان لنگ می‌زند| تداوم خواب ۲ ساله صنعت سفید

عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: در شهر همدان تکلیف معلوم است، همدان از سه هزار سال پیش پایتخت ییلاقی بوده و باید روی مناطق نمونه گردشگری در دره ها کار شود.

وی با بیان اینکه در استان همدان هم می توان روی گردشگری روستایی برنامه ریزی کرد و هم اینکه به صورت تلفیقی آن را با گردشگری کشاورزی در پیش بگیریم، عنوان کرد: باید برنامه محصولات کشاورزی را تبیین کنیم به طوری که هر دو ماه یک روستایی جشنواره ای را برگزار کند و این تقویم را استانداری و در برخی موارد شهرداری و در برخی زمینه ها اداره میراث فرهنگی مطرح و اجرا کند تا هر توریستی که می آید در هر فصلی بداند که چند جشنواره برگزار می شود.

محمدیان منصور با تاکید بر اینکه در بحث گردشگری سلامت نیز ساخت بیمارستان ها، هتل بیمارستان ها، شهرک های سلامت باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: باید بحث گردشگری مذهبی، زائرین اربعین و خدمات بزرگ بین راهی در این طرح ها لحاظ شود.

گردشگری تاریخی و ثبت جهانی هگمتانه و توجه به محورهای تاریخی، میدان امام، خانه های تاریخی باید جدی گرفته شود

مدیر پروژه مطالعاتی سامان‌دهی دامنه شمالی الوند با نگاهی به وضعیت مناطق نمونه گردشگری، خواستار توجه به ثبت جهانی علیصدر، برنامه ریزی مناسب برای خورزنه و ارزانفود شد و گفت: گردشگری تاریخی و ثبت جهانی هگمتانه و توجه به محورهای تاریخی، میدان امام، خانه های تاریخی باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه هم چنین می توان در رونق گردشگری همدان برای گردشگری زمستانی و گردشگری ورزشی برنامه ریزی کرد و از این موقعیت ها برای جذب سرمایه گذار بهره مند شد، افزود: همدان از قدیم در حوزه ورزش های زمستانی چون کوهنوردی حرف برای گفتن داشته است.

چرخ‌های اقتصاد گردشگری همدان لنگ می‌زند| تداوم خواب ۲ ساله صنعت سفید

محمدیان منصور با تاکید بر اینکه در تمامی طرح های بالادستی و مطالعاتی که صورت گرفته است و همدان جز ۶ شهر برتر گردشگری کشور است، عنوان کرد: گاهی مدیران کشوری می خواهند این اتفاق بیفتد اما از درون استان این امر محقق نمی شود یعنی ما درکی نداریم که گردشگری عامل درآمدزایی جوان های ما در ۳۰ سال و ۵۰ سال آینده است.

وی اظهار کرد: ما چیزی در استان همدان نداریم که روی آن مانور دهیم در حالی که درآمدزایی مردم ما در این حوزه خواهد بود و باید روی آن طرح و برنامه داشته باشیم

استانداری همدان نیازمند معاونت گردشگری است

وی با تاکید بر اینکه باید طرح هایی که وجود دارد را هر سال ارتقا دهیم و به آن ها بپردازیم و آن هایی که از رده خارج می شوند، با طرح های جدید پیش بریم، عنوان کرد: این موضوع فراتر از معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی استان ما است.

 استانی که منبع درآمد آن گردشگری است نباید به یک معاونت در اداره کل میراث فرهنگی محدود شده و پرونده آن بسته شود

محمدیان منصور با تاکید بر اینکه استانی که منبع درآمد آن گردشگری است نباید به یک معاونت در اداره کل محدود و پرونده آن بسته شود، اظهار کرد: در استانداری باید معاونت گردشگری داشته باشیم چرا که این موضوع، محور توسعه استان است.

وی با بیان اینکه وزیر کشور در حکم استاندار به این موضوع تاکید کرده و معاونت گردشگری، هماهنگی مباحث گردشگری را در استانداری لازم داریم، عنوان کرد: در شهرداری همدان نیز همینطور ضمن اینکه شورای شهر نیز نباید به گردشگری به این دید نگاه کند که کمیسیون خود را ادغام کند و زیرمجموعه چند کمیسیون بی ربط ببرد!

چرخ‌های اقتصاد گردشگری همدان لنگ می‌زند| تداوم خواب ۲ ساله صنعت سفید

به راستی این روزها گردشگری همدان در سکوت و حالت کمای کرونایی خود قرار دارد، وضعیتی که با توجه به ظرفیت های استان در بحث های گردشگری پاییزه و زمستانه جای تاسف دارد! پتانسیل های بسیاری به لحاظ گردشگری در استان همدان وجود دارد که با توجه به آن ها نه تنها می توان این عرصه، بلکه حوزه های صنایع دستی را به سمت و سوی رونق اقتصادی حرکت داد.

دستان گردشگری همدان علی رغم همه داشته هایش در عرصه گردشگری، خالی است

حال با این وضعیت، علی رغم تمامی ظرفیت ها و چشم انتظاری های فعالین این عرصه نه تنها خبری از بحث های گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری غذا، گردشگری هوشمند و سفرهای ایمن نیست، بلکه رویدادهایی متناسب با این پتانسیل ها نیز در همدان تاکنون معرفی نشده و دستان گردشگری همدان را علی رغم همه داشته هایش خالی نگه داشته است!

این روزها فعالان گردشگری همدان انتظار دارند تا استاندار جدید در عرصه برنامه ریزی های گردشگری قدم های جدی برداشته و شاهد این باشیم تا در کنار تشکیل اتاق فکری در حوزه گردشگری و در جهت تعامل با فعالان این بخش در استان همدان کارگروه گردشگری در استانداری همدان احیا و حتی چنان که بسیاری از فعالین این عرصه خواستار هستند معاونت گردشگری قوی برای استانداری همدان تعریف شود تا بتوان شاهد رشد و توسعه استان بر مدار اقتصاد گردشگری در آینده ای نزدیک باشیم.

کد خبر: ۱۱۸٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha