۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
سیمان باز هم قربانی شد| ادامه داستان بی خانمانی خراسان جنوبی‌ها
بازار پیگیری کرد؛

سیمان باز هم قربانی شد| ادامه داستان بی خانمانی خراسان جنوبی‌ها

بیرجند- قطعی گاز برخی شرکت های سیمانی به خصوص در مناطق محروم موجب رکود اقتصاد مردم مناطق می شود و از سویی دیگر کمبود و گرانی این محصول پروژه های دولت در ساخت مسکن را هم با مشکل مواجه خواهد کرد.

بازار، گروه استان‌ها: با سرد شدن هوا دوباره باید منتظر کمبود گاز و برق و در ادامه قطعی آن و احتمال کمبود سیمان و برخی دیگر از مصالح ساختمانی در کشور باشیم. در تابستان امسال برای تأمین برق مصارف خانگی و شهری دولت اقدام به قطع برق برخی صنایع پرمصرف همچون سیمان و فولاد کرد. حالا با فرا رسیدن فصل سرما و زمستان دولت برای تأمین گاز خانگی و شهری اقدام به قطع گاز کارخانه‌های سیمان کرده است.

شنبه هفته جاری بود که نائب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان از قطعی گاز چند واحد سیمانی در مناطق شمالی و شمال شرقی کشور از نیمه آبان خبر داده بود. مقرر شده بود که از ۲۵ آبان ماه گاز برخی از کارخانه‌های سیمان قطع شود و با سوخت جایگزین مازوت کار را ادامه دهند، اما شنیده‌ها حاکی از این است که خیلی زودتر قطعی‌ها انجام شده است و اکنون صنایع سیمان با مشکلات زیادی از قبیل افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند که امکان افزایش قیمت را در پی دارد.

مشکلات به وجود آمده در بخش مسکن نیز تأثیرگذار خواهد بود و مسئولان برای سوخت و انرژی صنایع لازم است که چاره‌ای بیندیشند تا دود این مسائل به چشم مردم به ویژه مناطق محروم نرود.

قطع گاز سیمان باقران از ۱۵ آبان
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران در همین راستا با خبرنگار بازار گفت‌وگو کرد و گفت: ۱۱ آبان ماه نامه‌ای مبنی بر قطعی گاز ۱۳ کارخانه سیمان در ایران به دست ما رسید و از ۱۵ آبان ماه گاز کارخانه باقران قطع شد.

سید مهدی کاظمی تصریح کرد: از آنجایی که کوره ها ۱۴۰۰ درجه حرارت دارد و خاموش کردن مقطعی آن مشکلات فراوانی در پی دارد، درخواست ۱۲ ساعت تأخیر در قطعی گاز را داشتیم که در ابتدا مجوز ندادند.

سیمان باز هم قربانی شد| ادامه داستان بی خانمانی مردم

وی در زمینه سوخت جایگزین هم بیان کرد: مازوت نیز سوختی منجمد است که باید در حرارت بالا آب شود و نیاز به زمان برای شروع کار داشتیم که بالاخره در رایزنی که با معاون وزیر صورت گرفت، این امکان فراهم شد و اگر زودتر اطلاع رسانی می‌شد تدبیری می‎‎‌اندیشیدیم.

به گفته وی با قطعی گاز در ماه‌های آینده امکان قطعی برق نیز وجود دارد و هنوز زمانی برای بازگشت گاز و وصل شدن آن نداده‌اند و هیچ‌گونه مسئولیتی گویا در این زمینه ندارند.

افزایش ۳ برابری هزینه تمام شده سیمان
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران در زمینه مشکلات این صنعت با قطعی گاز و تبعات آن اظهار کرد: مشکل اول سوخت مازوت است که هزینه‌ها را سه برابر کرده است و بر روی قیمت تمام شده تأثیر دارد.

کاظمی اضافه کرد: با گاز قیمت تمام شده سیمان برای کارخانه ۴ میلیارد تومان بود ولی اکنون با مازوت به ۹ میلیارد تومان رسیده است.

وی بیان کرد: مشکل بعدی حمل مازوت از اصفهان به خراسان جنوبی است که با مشکل حمل و نقل و کمبود تریلی و کامیون روبه‌رو هستیم و حدود ۱۲ تا ۱۵ تریلی ماهانه نیاز داریم که حمل مازوت را انجام دهند و هزینه‌ها در این زمینه نیز افزایش داشته است.

به گفته وی قطعی صنایع در مناطق محروم ظلم به مردم آن منطقه است که درست نیست، چرا که تبعات نهایی آن به ضرر مردم آن مناطق است.

سیمان باز هم قربانی شد| ادامه داستان بی خانمانی مردم

ظلم به مناطق محروم و مرزی
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران با بیان اینکه چرا گاز صنایع در مناطق پر جمعیت و توسعه یافته قطع نمی شود؟ گفت: در این مناطق با وجود تولید بالا و آلودگی بسیاری که دارد قطعی انجام نمی‌شود.

کاظمی تصریح کرد: به دلیل این است که در مناطق پر جمعیت نگران گلایه مندی مردم هستند و از آن طرف نماینده‌های قوی دارند که اجازه این کار را نمی‌دهند.

به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها و مشکل تأمین گاز در مناطق دور دست چنین سیاستی دیده شده است و تنها درخواست این است که مشخص کنند وظیفه‌ای در تأمین انرژی صنایع اگر ندارند، فکری اندیشیده شود

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از کارخانه‌های سیمان در مناطق بزرگ زیر مجموعه شستا و خود دولت هستند که به همین دلیل قطعی گاز و برق برای آنها اجرایی نمی‌شود و این ظلم به مناطق محروم به ویژه مرزی است.

به گفته وی سال قبل ۱۰ و نهایت ۲۰ روز روند قطعی ادامه داشت ولی اکنون با توجه به صحبت مسئولان تا آخر سال گاز وصل نخواهد شد و نگرانی ما این است که در سوخت مازوت نیز دچار مشکل شوند و نتوانند تأمین کنند.

زنجیره وابسته سیمان و مسکن
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران با بیان اینکه ما در این صنعت گویا هیچ امنیت شغلی نداریم، اعلام کرد: در آینده نزدیک با کمبود سیمان و افزایش قیمت روبه‌رو می‌شویم.

کاظمی در زمینه نگرانی صنعت مسکن و طرح‌های دولت در این حوزه گفت: صنعت سیمان و ساختمان یک زنجیره کاملا وابسته به هم است، زمانی که سیمان با مشکل مواجه شود به طور قطع بخش مسکن نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی بیان کرد: برای روند فعلی رایزنی‌های بسیاری داشته‌ایم ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته و مسئولان گاز استان اعلام کردند که اجرای این دستورالعمل به آنان ابلاغ شده است.

به گفته کاظمی به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها و مشکل تأمین گاز در مناطق دور دست چنین سیاستی دیده شده است و تنها درخواست این است که مشخص کنند وظیفه‌ای در تأمین انرژی صنایع اگر ندارند، فکری اندیشیده شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha