۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
ضرورت حمایت از صندوق توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

ضرورت حمایت از صندوق توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی

ارومیه- بهره برداران بخش کشاورزی آذربایجان غربی در راستای توسعه فعالیت ها و اقدامات زیرساختی نیازمند حمایت از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، درسال ۱۳۸۷ صندوق استان آذربایجان غربی با سرمایه ۳.۵ میلیارد ریال و تعداد ۹۵ سهامدار بود که تا پایان سال ۹۹ این میزان سرمایه به مبلغ بیش از ۴۳۲ میلیارد ریال با تعداد ۱۷۸ سهامدار افزایش یافته است اما در حال حاضر این صندوق در رتبه ۱۶ کشوری قرار دارد و با توجه به قطب کشاورزی بودن آذربایجان غربی و تامین معیشت ۶۰ درصد از مردم استان از این بخش ضرورت حمایت از این صندوق دوچندان به نظر می رسد.

پرداخت سریع و آسان تسهیلات تسهیلات ارزان قیمت به تشکل های تولید کنندگان  و رفع بخشی از مشکل تولید کنندگان در زمینه ارائه وثیقه ها و تضمین های مالی از طریق پرداخت تسهیلات به صورت تضامنی و مبادله تفاهم نامه با بانک ها و تامین مالی به منظور تامین بخشی از نهاده های مورد نیاز تولید کنندگان با قیمت مناسب را نمونه ای از اثر بخشی فعالیت های صندوق می توان نام برد.

تشکیل صندوق‌ها و زنجیره‌های ارزش انجام‌شده و فعالیت‌های اثربخش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از مهمترین اهداف تشکیل این صندوق است اهدافی که تحقق آن نیازمند توجه بیش از پیش فعالان و مسئولان این حوزه است.

۱۷۶ تشکل کشاورزی عضو صندوق حمایت از توسعه کشاورزی آذربایجان غربی هستند
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت فعالیت این صندوق در استان گفت : ۱۷۶ تشکل کشاورزی در استان  شامل ۸۹ درصد تشکلها ، عضو صندوق حمایت از توسعه کشاورزی آذربایجان غربی هستند.

حسین جعفر زاده با بیان اینکه در حال حاضر صندوق استانی رتبه ۱۶ به لحاظ سرمایه در بین صندوق های کشور دارد که از بدو تاسیس تا کنون طی ۲۰ مرحله افزایش سرمایه داشته است که ۱۲۵ برابر رشد سرمایه در صندوق داشتیم، ادامه داد:  صندوق استان از لحاظ عملکردی و توزان بین بخش ها  به نسبت سرمایه و تسهیلات پرداختی رتبه اول کشوری را دارد.

وی اضافه کرد: این میزان سرمایه گذاری انجام شده ، در حدود ۳۲ درصد سرمایه در بخش زراعت و باغبانی، ۴۳ درصد در زیر بخش دام و طیور و زنبورعسل ، ۲ درصد در زیر بخش شیلات و آبزیان، ۱۸ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی و به ترتیب یک درصد در سه زیر بخش منابع طبیعی، عشایری و مکانیزسیون و ۲ درصد خدمات مشاره ای پیش بینی شده بود که تحقق یافته است.

پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به سهامداران
جعفرزاده با تاکید بر افزایش اعتبارات صندوق حمایت از توسعه کشاورزی در استان برای ارائه خدمات بهینه به کشاورزان افزود: نزدیک به ۲۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش از منابع داخلی، تحت عنوان تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد و تسهیلات ضروری به سهامداران در تمام زیر بخش های کشاورزی پرداخت شده است.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکهصندوق حمایت از کشاورزان با جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی و آورده مردمی، دولت را در جهت توسعه این بخش یاری می رساند، گفت:

وی با بیان اینکه در اساس نامه صندوق ۴۹ درصد سهم دولت و ۵۱ درصد سهم کشاورز است، افزود: انتظار داریم با انجام تعاملات مستمر با تشکلها و تعاونیهای بخش کشاورزی و حفظ ارتباط برای اجرایی نمودن اهداف، سیاستها و برنامه های شرکت مادر تخصصی ،صندوق استانی  به جایگاه شایسته خود در توسعه بخش کشاورزی استان ارتقا یابد.

۲هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال تحت کمک های بلاعوض به بهره برداران استان پرداخت شده است
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد : صندوق استان آذربایجان غربی از بدو تاسیس تا کنون جمعا به مبلغ ۲ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال تحت عنوان کمک های بلاعوض دولتی از محل عاملیت اعتبارات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی دریافت و به بهره برداران بخش کشاورزی پرداخت کرده است.

 جعفرزاده خاطر نشان کرد: این کمک ها مربوط به اجرای طرح سیستم های آبیاری های نوین،اصلاح نژاد دام روستایی، لایروبی و بازسازی قنوات ، جایگزینی سوخت های فسیلی ، بهینه سازی مصرف سوخت واحدهای مرغداری و گاوداری، کشاورزی حفاظتی و طرح احیای دریاچه ارومیه و تجهیز شرکت های شبکه مکانیزاسیون کشاورزی و ... بوده است.

وی با تاکید بر تقویت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت و توان این بخش ، بیان کرد: باید برای تمام تشکلهای تولید کننده و بهره برداران بخش کشاورزی زمینه سهام دار شدن در این صندوق فراهم شود و برای جذب سرمایه و رفع موانع سرمایه کذاری و کمک به تجمیع اعتبارات خرد کشاورزان و مدیریت بهینه منابع مالی بستر سازی شود.

بانک کشاورزی و  صندوق حمایت از توسعه کشاورزی دو بازوی توانمند در حمایت از فعالان عرصه کشاورزی استان به شمار می روند باید این دو بازو توسط مسئولان کشاورزی استان حمایت و تقویت شوند.

کد خبر: ۱۱۸٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha