۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کاهش ۳۶ درصدی حجم مبادلات ایران و چین/ویروس کرونا پاسپورت چینی ندارد
رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با بازار:

کاهش ۳۶ درصدی حجم مبادلات ایران و چین/ویروس کرونا پاسپورت چینی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از کاهش ۳۶ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داد.

چین در دوران تحریم همواره شریک اول تجاری ایران بوده و در روزگار تحریم فروش نفت ایران نیز خریدار این کالای استراتژیک و تحریم شده ایران بوده است.

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار بازار درباره میزان مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۹ میلادی گفت: ارزش صادرات ایران به چین ۱۲ میلیارد دلار و ارزش صادرات چین به ایران ۱۱ میلیارد دلار است.

وی افزود: با توجه به اینکه مرجع آمار گمرک چین است و در این کشور کالاهای صادراتی و وارداتی به نفتی و غیرنفتی تقسیم نمی شود بنابراین نمی توان گفت که ارزش کالاهای نفتی در میزان مبادلات تجاری میان ایران و چین به چه میزان است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره دلایل کاهش ۳۶ درصدی مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۸ اظهار کرد: تحریم فروش نفت ایران و همچنین ممنوعیت واردات شش هزار قلم کالا به کشور موجب شده که میزان مبادلات تجاری ایران با تمامی کشورهای دنیا از جمله چین در حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

حریری تصریح کرد: هر چند میزان مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۹ کاهش ۳۶ درصدی را تجربه کرده اما مساله قابل توجه این است که تراز تجاری همواره به نفع ایران مثبت بوده است.

۲۰۲۰ سالی غیرقابل پیش بینی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره روابط تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۰ میلادی گفت: این سال با شوک بزرگ جهانی در تمامی ابعاد زندگی آغاز شد و اقتصاد تمام دنیا از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته است بنابراین نمی توان پیش بینی کرد که بعد از این شرایط اقتصادی تمامی کشورهای دنیا چگونه خواهد بود.

حریری افزود: گستردگی شیوع ویروس کرونا به حدی بوده که تمام اقتصاد جهان با آن درگیر شده است بنابراین مساله حایز اهمیت این است که اگر اقتصاد چین تا هفته آینده به شرایط عادی بازگردد و در این کشور تولید از سرگرفته شود، کدام کشور خریدار این محصولات خواهد بود و آیا با توجه به گستردگی شیوع کرونا تقاضایی برای خرید کالا وجود دارد؟

به گفته این فعال اقتصادی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیای جهان را باید به قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا تقسیم کرد زیرا پس از به پایان رسیدن این بحران دنیا شاهد دگرگونی های جدی خواهد شد بنابراین پیش بینی شرایط اقتصادی و سایر ابعاد زندگی تا زمانی که کرونا از صدر مسایل انسانی خارج نشود، غیرممکن است.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سوال که در برخی تحلیل ها ویروس کرونا را ویروسی آزمایشگاهی و ساخته چین برای به دست گرفتن مدیریت جهانی می دانند، آیا این تحلیل قابل پذیرش و منطبق با واقعیت است؟ تصریح کرد: قاعدتا تندروهای دنیا چنین مسایلی را سیاسی می کنند. نخستین بار نیز ترامپ و پمپئو چنین موضوعی را عنوان کردند. بدون تردید برخورد سیاسی با کرونا و یا هر بلای دیگری صرفا از سوی سیاستمداران بی اخلاق انجام می شود.

حریری با بیان اینکه هیچ ویروسی پاسپورت و ملیت ندارد، خاطرنشان کرد: در همین سه دهه اخیر ویروسهایی داشتیم که عامل مرگ تعداد زیادی از انسانها شد. به عنوان مثال جنون گاوی نخستین بار در انگلیس شیوع پیدا کرد اما هیچ کسی آن را بیماری انگلیسی ننامید و یا منشاء بیماری آنفولانزای خوکی نیز آمریکا بود اما هیچ کسی آن را بیماری آمریکایی نخواند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: چین ۵ هزار سال تاریخ مکتوب دارد. چین با چنین تاریخی و رفتارش در دنیا به عنوان قدرت برتر اقتصادی نشان داده که علیه هیچ کشوری رفتار تهاجمی ندارد و این آمریکایی ها هستند که چنین دیدگاهی را رواج می دهند.

کد خبر: ۱۱٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha