مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از ظرفیت تشکل‌ها در حوزه پژوهش استفاده کند
در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید شد

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از ظرفیت تشکل‌ها در حوزه پژوهش استفاده کند

در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران به لزوم همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با تشکل‌های حوزه انرژی تاکید شد. باید از ظرفیت تشکل‌ها استفاده بهینه شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران به ریاست آرش نجفی و با حضور اعضای کمیسیون انرژی، تشکل‌های فعال در حوزه انرژی برگزار شد. در ابتدای نشست آرش نجفی از لزوم تعامل کمیسیون انرژی با مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت؛ بر اساس گفت‌وگوی قبلی قرار است پژوهش‌های حوزه انرژی با نظر کمیسیون انجام شود؛ باید در انتخاب موضوع، روند انجام پژوهش‌ها تشکل‌های حوزه انرژی با مرکز پژوهش‌های اتاق ایران همکاری داشته باشند.

نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز با حضور در این نشست با اشاره به آغاز دور جدیدی از همکاری‌های کمیسیون انرژی با مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ضمن تاکید بر لزوم پیگیری درباره طراحی قراردادهای تیپ در حوزه پیمانکاری برق که امروز یکی از نواقص صنعت به شمار می‌آید، گفت: توجه به برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۱ در حوزه صنعت برق و حتی در سطح کلان‌تر یعنی انرژی از اولویت بالایی برخوردار است.

او همچنین از ظرفیت اوراق و صرفه‌جویی برای پیشبرد اهداف انرژی سخن گفت و ادامه داد: دولت دیگر منابعی ندارد که برای پیشبرد اهداف صرف کند. بنابراین اگر قرار باشد صنعت برق کشور توسعه پیدا کند لازم است به کمک اوراق و صرفه‌جویی، منابع لازم را تأمین کرده و سرمایه‌گذاری جدید در صنعت را پیگیری کنیم.

بعد از آن نصرت‌الله سیفی درباره لزوم استقلال نهادهای پژوهشی گفت که نباید دخالت انجمن‌ها و تشکل‌ها در روند پژوهش‌ها باعث تغییر مسیر باشد. به‌عنوان‌مثال مشاورها افرادی ذی‌نفعی نیستند و برای همین در انجام پژوهش‌ها و ارائه نظرات خود بی‌طرف هستند. باید جلوی دخالت‌های ذی‌نفعان گرفته شود مگر اینکه مرکز پژوهش‌ها درنهایت جلوی این دخالت‌ها را بگیرد.

در ادامه نجفی تاکید کرد که قرار است از بدنه کارشناسی تشکل‌ها در انجام پژوهش‌ها استفاده شود نه از مدیران اجرایی آن.

بعد از آن فریدون اسعدی نماینده مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در کمیسیون انرژی اتاق ایران هم به لزوم بی‌طرف بودن پژوهش‌ها تاکید کرد؛ هدف اصلی ما این است که در همه پژوهش‌ها مسئله ملی در نظر گرفته شود نه مسئله بخشی.

در ادامه معصومه تاج‌میری مشاور کمیسیون انرژی پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد کمیسیون انرژی اتاق ایران و برنامه ادامه مسیر ارائه کرد که هرکدام از حاضران نظراتی را برای بهبود این پیشنهادها ارائه کردند و قرار شد این پیشنهادها اصلاح و تکمیل شود و درنهایت در اختیار اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران برای نظرخواهی نهایی قرار گیرد.

نجفی ادامه به مسائل کلان حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در حوزه نفت، بحث امروز نبود سرمایه لازم برای استخراج و بهره‌برداری مناسب نفت است. مشکل صنعت در استخراج و اکتشاف در عدم استفاده از اعتبار لازم است تا به‌عنوان ضمانت از آن بهره گیرند. فرایند غلط مذاکره در فروش نفت باعث شده سرمایه‌گذار مناسب نداشته باشیم و این سبب شده که تحریم جدی‌تری در صنعت داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به مسئله امنیت صادرات اشاره کرد: امنیت صادرت انرژی مسئله مهمی است و اگر به این موضوع توجه شود با هر بازی سیاسی درگیر عدم فروش و چالش نمی‌شویم.

نجفی، رئیس کمیسیون انرژی در ادامه گفت: راه‌حل بخش خصوصی در نفت و برق رگلاتوری در صنعت برق و نفت است. اتاق ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران با همکاری شورای رقابت آیین‌نامه‌ها را تدوین کرده و علی‌رغم مخالفت دولت تا مرحله موافقت و رفتن به مجلس هم رفته ولی وزیر نیرو درخواست کرده که این طرح به وزارت نیرو برگردد.

او ادامه داد: امیدواریم از نگاه و نظر بخش خصوصی، نماینده اتاق و تشکل‌ها و تولیدکننده‌های حوزه انرژی در مرحله بازنگری استفاده شود. اما می‌توان این را به جرات گفت که معطلی این طرح در دولت یا مجلس قطعاً به ضرر دولت است. درخواست ما این است اگر دولت نظری در این حوزه دارد جلسه هم‌اندیشی برگزار کند و زحمت ۵ ساله را هدر ندهند. انحصارگرایی و قدرت‌طلبی دولت‌ها به نفع هیچ کشور و دولتی نیست. سیستم دستوری نباشد و عقلانیت معیار عمل باشد. رگلاتوری نفت یکی از همین راه‌هاست. در صنعت برق امیدواریم به این مسئله توجه شود.

او ادامه داد: باید همه مطالبات خود را با همراهی و همکاری هم و با منطق پیگیری کنیم.

در این نشست حامد فرنام، مشاور کمیسیون انرژی اتاق ایران و فرهاد قلیچ خانی، مشاور عالی انجمن بهینه‌سازی انرژی ایران  درباره هدف‌گذاری برای کمیسیون انرژی اتاق ایران گفتند: اگر کمیسیون چند هدف مشخص برای خود انتخاب کند و بخواهد آن‌ها را پیگیری کند، حتماً موفقیت بیشتری کسب می‌کند تا اینکه چندین هدف انتخاب کند و فرصت بررسی هیچ‌کدام را نداشته باشد. از طرفی کمیسیون می‌تواند با نهادهای علمی و دانشگاهی و مراکز نوآوری همکاری نزدیکی داشته باشد.

بعد از سید تقی حجازی، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت که باید از پراکنده‌کاری پرهیز شود و هم‌راستا و همراه باهم کار کنیم؛ باید صدای واحدی از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی بلند شود و از موازی‌کاری پرهیز شود. باید طرح‌هایی برای افزایش راندمان صنعت انرژی ارائه شود و در این راستا ازنظر و نگاه انجمن و تشکل‌های تخصصی هم استفاده شود.

در ادامه قرار شد که کمیته‌های تخصصی در کمیسیون انرژی تشکیل شود و این کمیته‌ها می‌توانند با نهادهای علمی و سیاست‌گذاری تأمل داشته باشند.

درنهایت نصرت‌الله سیفی به‌عنوان مشاور ارشد کمیسیون انرژی اتاق ایران معرفی شد.

کد خبر: ۱۱۸٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha