۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
ثبت سفارش واردات ۸ میلیون تن گندم توسط دولت| گندمکاران از بذر دولتی استقبال نکردند
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با بازار خبر داد

ثبت سفارش واردات ۸ میلیون تن گندم توسط دولت| گندمکاران از بذر دولتی استقبال نکردند

ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه خرید ۸ میلیون تن گندم از بازارهای جهانی ثبت سفارش شده است گفت: قیمت گندم وارداتی با نرخ ۷۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید همخوانی دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران ایران به خبرنگار «بازار» گفت: امسال شرایط پیش آمده برای تولید یعنی افزایش ناگهانی قیمت نهاده ها و همچنین وقوع خشکسالی موجب شد که تولید گندم نسبت به سال قبل کمتر شود.

ایمانی گفت: اگرچه از سال ۹۵ در بخش تولید گندم خودکفا بودیم و وارداتی نداشتیم اما امسال به دلیل دو عامل نامبرده، خرید ما از گندمکاران تا به امروز به ۵ میلیون تن رسیده است.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته دولت حدود ۸ میلیون تن ثبت سفارش داده که از بازارهای خارجی خریداری و وارد کند

تا به امروز ۳ میلیون تن گندم وارد کشور شده است
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای تامین آرد، نان، صنف، صنعت، ذخایر استراتژیک و غیره سالانه حدود ۱۱ و نیم میلون تن گندم نیاز کشور است لذا بر اساس پیش بینی های صورت گرفته دولت قریب به ۸ میلیون تن ثبت سفارش داده که از بازارهای خارجی خریداری و وارد کند.

ایمانی گفت: تا به امروز بیش از ۳ میلیون تن گندم وارد کشور شده است و با این روند ما هیچ نگرانی در رابطه با تامین گندم، آرد و نان کشور نداریم.

نرخ گندم وارداتی با نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید همخوانی دارد
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که گندم وارداتی از کدام کشورها و با چه قیمتی خریداری می شود، گفت: قطعا بر اساس کیفیت خریداری می شود و مبادی خرید متفاوت است.

وی تصریح کرد: تا حدود یک ماه پیش قیمت جهانی گندم ۲۳۰ الی ۲۴۰ دلار به ازای هر تن بود اما به دلیل خشکسالی هایی که در کشورهای مختلف رخ داد و به دلیل اینکه دنیا تصمیم گرفته ذخایر گندم خود را افزایش دهد، لذا طبیعی است که قیمتها افزایش یابد.

ایمانی گفت: با این وجود قیمتی که ما خریداری می کنیم تقریبا با نرخ داخلی ۷هزار و ۵۰۰ تومانی که قرار است در سال زراعی جدید گندم را از کشاورزان خریداری کنند همخوانی دارد.

بسیاری از کشاورزان ما چون در سال گذشته دچار مشکل کمبود بذر شده بودند، امسال بخشی از گندم تولیدی خود را برای مصرف بذری در سال زراعی جدید نگه داشته اند و تحویل سیلوهای دولت ندادند

عدم استقبال گندمکاران از بذر آماده شده دولتی| احتمال بازگشایی مراکز دولتی برای خرید گندم های مازاد از کشاورزان
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در خصوص عدم استقبال کشاورزان از خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری توسط دولتی نیز گفت: بسیاری از کشاورزان ما چون در سال گذشته دچار مشکل کمبود بذر شده بودند، امسال بخشی از گندم تولیدی خود را برای مصرف بذری در سال زراعی جدید نگه داشته اند و تحویل سیلوهای دولت ندادند.

وی افزود: با این تفاسیر علیرغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی بذر را تهیه، بوجاری و ضدعفونی کرده و الان آماده کیسه گیری است، در بسیاری از استانها  کشاورز به دلیل اینکه بذر را خودش نگهداشته  استقبال خوبی از بذر دولتی نشده است.

ایمانی گفت: بنابراین در صدد این هستیم که مراکز دولتی باز شود تا گندم های مازادی که دست کشاورز است را دولت مجددا خریداری کند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت بازگشایی مراکز خرید دولتی، گندم مازاد با چه نرخی از کشاورزان خریداری می شود، گفت: همانطور که می دانید قیمت تضمینی گندم امسال ۵ هزار تومان است و  لذا گندم مازاد نیز با همین نرخ خریداری خواهد شد.

ایمانی گفت: توصیه ما به کشاورزان این است که گندم مازاد  خود را به دولت بفروشند و در عوض بذر آماده که گندم کیفی است و از نظر بیماری و آلودگی عاری است را از دولت خریداری کنند.

کد خبر: ۱۱۷٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      مگه میشه بذر رو کیلویی ۷۸۰۰تومان بخریم بعد گندم مازاد رو ۵۰۰۰تومان بفروشیم معمولا همه کشاورزها بخاطر نبود بذر در سال گذشته برای خودشان بذر نگه داشتم و با توجه به بودن بذر دولتی گندم انبار کردن بهترست دولت قیمت را بالا ببرد تا همه بیان تحویل دولت دهند