۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
پایین بودن قیمت خرید تضمینی سیب زمینی با توجه به هزینه‌های بالای تولید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پایین بودن قیمت خرید تضمینی سیب زمینی با توجه به هزینه‌های بالای تولید

تبریز- رحیم زاده، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پایین بودن قیمت خرید تضمینی سیب زمینی با توجه به هزینه‌های بالای تولید از اصلی ترین مشکلات کشاورزان استان در این حوزه است.

جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی استان آذربایجان شرقی ۷۸۰۰ هکتار بوده که از این میزان مساحت کشت مقدار ۲۸۵ هزار تن محصول سیب زمینی برداشت شده است.

وی با بیان اینکه کاشت سیب زمینی به دو صورت تابستانه و پاییزه می باشد و برداشت محصول هم به دو صورت تابستانه و پاییزه در سطح استان صورت می پذیرد ادامه داد: سطح زیر کشت تابستانه سیب زمینی استان ۲۷۵۰ هکتار می باشد که عمدتاً در شهرستانهای عجب شیر، بناب، آذرشهر و اسکو کشت می گردد.

۱۰۶ هزار تن میزان تولید محصول تابستانه سیب زمینی در استان
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان میزان تولید محصول تابستانه سیب زمینی استان را در حدود ۱۰۶ هزار تن اعلام نمود و گفت: این میزان تولید علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به سایر استانهای همجوار نیز ارسال می گردد، همچنین محصول مازاد سیب زمینی تابستانه در سالجاری به کشور عراق نیز صادر گردید.

وی سطح زیر کشت پاییزه سیب زمینی استان را ۵۰۵۰ هکتار دانست و گفت: کشت پاییزه سیب زمینی عمدتاً در شهرستانهای سراب، بستان آباد، هشترود، هریس و تبریز کشت می شود.

رحیم زاده میزان تولید محصول پاییزه سیب زمینی استان را در حدود ۱۸۰ هزار تن اعلام نمود و افزود: این میزان تولید علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به سایر استانهای همجوار نیز ارسال می شود.

عدم وجود صنایع تبدیلی متناسب برای فرآوری سیب زمینی در سطح استان
وی متوسط تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار را ۳۷ تن دانست و گفت: ارقام عمده مورد کشت سیب زمینی استان شامل آگریا ، مارفونا ، جیلی ، اسپریت ، آریندا ، میلوا و ... است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان به عمده مشکلات تولید محصول سیب زمینی اشاره نمود و گفت: پایین بودن قیمت خرید تضمینی با توجه به هزینه های تولید ، عدم استفاده کشاورزان از بذر اصلاح شده سیب زمینی در سطح استان ، نبود صنایع سورتینگ و بسته بندی در محصولات مختلف سبزی و صیفی بخصوص سیب زمینی ، عدم وجود صنایع تبدیلی متناسب برای فرآوری سیب زمینی در سطح استان ، نبود انبار و سردخانه متناسب با محصول سیب زمینی از جمله مشکلات سیب زمینی کاران می باشد که جهت مرتفع شدن آنها و افزایش تولید سیب زمینی اقدامات مختلفی همچون استفاده از ارقام پر محصول و بازارپسند از جمله ارقام اسپیریت و جیلی ، اعطای مجوز تولید بذر سیب زمینی در شهرستان سراب برای تامین بذر مورد نیاز استان، استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله کاربرد نوار تیپ در آبیاری مزارع سیب زمینی جهت کاهش مصرف آب و تشویق سرمایه گزاران جهت سرمایه گذاری در زمینه سورت، بسته بندی و همچنین ساخت انبارهای مناسب نگهداری سیب زمینی صورت پذیرفته است.

کد خبر: ۱۱۷٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha