۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
تهدید درآمد ۷ میلیون نفر توسط کرونا

تهدید درآمد ۷ میلیون نفر توسط کرونا

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی نوشت: بحران ها در تمام سطوح بین المللی برای تغییر و بهبود نظام های اقتصادی فرصت هستند. یکی از این فرصت ها در پسا کرونا ویروس در کشور ما مانیتورینگ دقیق مشاغل غیر رسمی و پیوند دادن هر چه بهتر آنها با ساختارهای اجتماعی و حمایتی برای آسیب پذیری کمتر آنها خواهد بود.

 عباس علوی راد_ همزمان با شیوع کرونا ویروس در کشور و تعلیق بسیاری از فعالیت های اقتصادی، در میان گروه های عمده شغلی دو گروه بیشتر در معرض تهدید مستقیم قرار گرفته اند.

این دو گروه شامل کارکنان خدماتی، فروشندگان فروشگاه ها و بازارها (حدود ۳ میلون و ۷۰۰ هزار نفر) و کارگران ساده (حدود ۳ میلیون ۳۰۰ هزار نفر) هستند (منبع آمارها، مرکز آمار ایران)

آخرین گزارش مرکز آمار ایران در پاییز ۱۳۹۸ نشان می دهد مجموعاً حدود ۲۴/۴ میلیون نفر در کشور شاغل هستند. لذا دو گروه عمده شغلی مورد تهدید مستقیم کرونا حدود ۳۰ درصد از کل اشتغال کشور را شامل می شوند.

سهم ۳۰ درصدی شاغلان در معرض آسیب پذیری جدی با این فرض است که شاغلان ۸ گروه عمده شغلی دیگر کشور دچار هیچگونه اختلالی به لحاظ اشتغال و کسب درآمد نشده باشند.

با صرف نظر کردن از جمعیت حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری که تا پایان پاییز ۱۳۹۸ و قبل از شیوع کرونا ویروس در کشور بیکار بودند، با لحاظ متوسط بُعد ۳/۳ نفر خانوارها، ادامه زندگی (در شرایط قرنطینه خانگی) حدود ۲۰ میلیون نفر از کل جمعیت کشور (با تعدیل شاغلان مجرد) در معرض آسیب های بسیار جدی قرار گرفته است.

تهدیدهای مورد اشاره به ما می گوید اگر برای کنترل شیوع کرونا ویروس به ناچار فعالیت اقتصادی در کشور در تعلیق بمانند، دولت لازم است تدابیر جدی و فوری حمایتی برای گروه های شغلی در معرض تهدید اتخاذ نماید.

حمایت فوری دولت از این دو گروه عمده شغلی به جهت فراهم آوردن حداقل شرایط زندکی در وضعیت قرنطینه خانگی برای قطع زنجیره گسترش ویروس مورد نظر اپیدمولوژیست ها و حفاظت از زندگی حدود ۲۵ درصد از کل جمعیت کشور کاملا ضروری و اجتناب ناپذیر است.

از دیرباز مطرح بوده که بحران ها در تمام سطوح بین المللی، منطقه ای و ملی برای تغییر و بهبود نظام های اقتصادی فرصت هستند. یکی از این فرصت ها در پسا کرونا ویروس در کشور ما مانیتورینگ دقیق مشاغل غیر رسمی و پیوند دادن هر چه بهتر آنها با ساختارهای اجتماعی و حمایتی برای آسیب پذیری کمتر آنها در بحران های بعدی خواهد بود.

کد خبر: ۱۱٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha