۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
صادرات برق ۲۰ درصد کمتر شد| به دنبال کاهش تصدی گری دولت در بازار برق هستیم
مدیرعامل توانیر در گفتگو با بازار:

صادرات برق ۲۰ درصد کمتر شد| به دنبال کاهش تصدی گری دولت در بازار برق هستیم

متولی زاده مدیرعامل توانیر با اشاره به سهم حدود ۹۷ درصدی دولت در فروش برق، گفت: به اعتقاد بنده نقش دولت در خرید و فروش برق باید به حداقل ممکن رسیده و قیمت گذاری در آن بر اساس قانون بازار انجام شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: از عوامل اصلی بحران در صنعت برق دخالت های دولت در این صنعت است. فعالین صنعت برق می گویند که قیمت گذاری دستوری و  انحصار در صادرات برق موجب ورشکستگی بخش خصوصی در این صنعت شده است. این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که مدیر عامل توانیر مدعی است که وزارت نیرو خود نیز به دنبال کاهش تصدی گری خود در این صنعت است. او که خود را موافق قیمت گذاری برق بر اساس قانون بازار می داند، به بازار گفت: سیاست کلی کشور در این صنعت همواره به گونه ای بوده که بخش خصوصی تمایل چندانی برای ورود و سرمایه گذاری در این صنعت نداشته باشد. به دلیل تعرفه گذاری اشتباه حتی صنایع هم تمایل به خرید برق از  دولت دارند چرا که قیمت تمام شده تولید برق ۲ تا ۳ برابر قیمت برقی است که وزارت نیرو به آنها می فروشد. او در ادامه گفتگوی خود هم  از کاهش ۲۰ درصدی صادرات به دلیل افزایش مصرف و البته کسری تولید در تابستان امسال خبر داد. متن کامل گفتگوی محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر در گفتگو با بازار را در ادامه می خوانید :

*یکی از مشکلات اصلی در صنعت برق نبود رگلاتوری اعلام می شود. چرا با وجود بحرانی بودن شرایط در صنعت برق بازهم نسبت به تصویب لایحه رگلاتوری در مجلس تعلل می شود؟
نکته مورد اهمیت این است که نقش دولت در خرید و فروش برق باید به حداقل ممکن رسیده و قیمت گذاری در آن بر اساس قانون بازار انجام شود. این همان اتفاقی است که وزارت نیرو هم دنبال آن است. به طور قطع تشکیل رگلاتوری  برق می تواند به سامان دهی بازار تا حد زیادی کمک کند. ولی سیاست کلی کشور در این صنعت همواره به گونه ای بوده که بخش خصوصی تمایل چندانی برای ورود و سرمایه گذاری در این صنعت نداشته باشد. در حال حاضر حدود ۹۷ درصد فروش برق توسط وزارت نیرو انجام می شود.

*یعنی اگر قیمت گذاری برق اصلاح شود، سهم بخش خصوصی از بازار بیشتر می شود؟  

دولت از خرید و فروش برق زیان سنگینی را متحمل می شود. هیچ فعال اقتصادی حاضر به پذیرش این حجم از زیان نمی شود. دولت اعلام کرده که صنایع پر مصرف برای داشتن برق پایدار برق مصرفی خودشان را تولید کنند. اما جالب است که بدانید به دلیل تعرفه گذاری اشتباه حتی صنایع هم ترجیح می دهند که برق خود را از  دولت بخرند چرا که قیمت تمام شده تولید برق ۲ تا ۳ برابر قیمت برقی است که وزارت نیرو به آنها می فروشد.

*چند درصد برق کشور توسط دولت تولید می شود؟
در حال حاضر حدود ۶۰ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی و مابقی آن یعنی حدود ۴۰ درصد توسط دولت تولید می شود.

خرید برق از نیروگاه های تازه احداث حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان  و از نیروگاه های تجدید پذیر حدود ۶۰۰ تومان تمام می شود در حالیکه برق را به طور متوسط ۱۰۰ تومان به مردم می فروشیم

*وزارت نیرو از خرید و فروش هر کیلو وات برق چقدر زیان متحمل می شود؟
خرید برق از نیروگاه های تازه احداث  برای ما ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان  و از نیروگاه های تجدید پذیر حدود ۶۰۰ تومان تمام می شود در حالیکه برق را به طور متوسط ۱۰۰ تومان به مردم می فروشیم. این اعداد نشان می دهد که نه تنها هیچ سودی نمی کنیم بلکه به ازای خرید و فروش هر کیلو وات حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان ضرر می کنیم.

* با توجه به کسری تولید برقی که امسال با آن مواجه بودیم، تا چه اندازه تعهدات صادراتی در حوزه برق اجرایی شد؟
اولویت اصلی ما در صنعت برق همواره تامین نیاز داخل بوده است. به همین دلیل بحران برق در بهار و تابستانه امسال علاوه بر مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرد، موجب کاهش صادرات ما هم شد. حدود ۲ ماه صادرات برق افت شدیدی را تجربه کرد و به طبع آن درآمد ارزیمان هم کمتر شد.

اولویت اصلی ما در صنعت برق همواره تامین نیاز داخل بوده است. به دلیل کمبودی که در تابستان با آن مواجه بودیم صادراتمان ۲۰ درصد کاهش یافت

*چقدر صادرات برق کاهش پیدا کرد؟
حدود ۲۰ درصد صادرات ما کمتر شد.

*چقدر از کمبود برقی که امسال با آن مواجه بودیم را از محل واردات برق تامین کردیم؟
ما ارتباط خوبی با کشورهایی که امکان تامین و صادرات برق را داشتند برقرار کرده و از حداکثر ظرفیت صادراتی خود استفاده کردیم. حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ مگاوات برق وارد  کردیم.

*قطعی های برق در تابستان و زمستان سال گذشته خسارت سنگینی را به صنایع وارد کرده است. برای جلوگیری از این خسارت چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟
صنایع پر مصرف که بخش عمده ای  از انرژی کشور را مصرف می کنند قرار شده که خود نیروگاه تاسیس کرده و برق مورد نیازشان را خود تامین کنند. بر همین اساس تفاهم نامه ای هم بین وزارت نیرو و صمت هم منعقد شده و ظرف مدت ۳ سال ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت برق توسط صنایع ایجاد خواهد شد. این تفاهم نامه به طور قطع دو فایده مهم خواهد داشت. نخست اینکه بار مصرف برق این صنایع  از روی دوش نیروگاه ها برداشته شده و دوم اینکه خود صنایع هم از برق پایدار و مطمئن تری برخوردار خواهند شد. در نهایت هزینه برق آنها هم کاهش پیدا خواهد کرد.

*پر مصرف ترین صنایع کشور کدام صنایع هستند؟
از  نظر حجم انرژی فولادی ها و آلومینومی ها بیشترین حجم استفاده از برق را دارند.

کد خبر: ۱۱۷٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha