رعایت اخلاق تجارت برای ورود و حفظ بازارهای تجاری ضروری است
در نشست آموزشی اتاق مشترک ایران و ترکیه مطرح شد

رعایت اخلاق تجارت برای ورود و حفظ بازارهای تجاری ضروری است

سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق تجارت برای ورود به بازارهای هدف و حفظ آنها از امکان همکاری مشترک بین شرکت‌های ترکی و ایرانی سخن گفت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اتاق مشترک ایران و ترکیه نشست آموزشی در حوزه تجارت بین‌الملل با هدف ارتقای سطح آگاهی فعالان اقتصادی ایرانی برای حضور موثر در بازار ترکیه برگزار کرد. در این نشست ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بالای تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور، احیای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که در گذشته بین ایران و ترکیه منعقد شده است، از سوی رئیس اتاق مشترک مورد تاکید قرار گرفت.

در این بین مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با بیان این مطلب که تجارت با ترکیه برای ایران اهمیت قابل توجهی دارد، گفت: طبق اظهارات وزیر امور خارجه ایران برای تجارت با ترکیه نباید سقفی را تعیین کنیم. پتانسیل‌های همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور بسیار گسترده است و باید از آن بهره‌برداری مطلوبی کرد.

این فعال اقتصادی از جشن تحقق ۲۱۱ میلیارد دلاری صادرات ترکیه از ابتدای سال تاکنون سخن گفت و تاکید کرد: پس از رسیدن به این موفقیت، امروز این کشور برای رسیدن به ۲۵۵  میلیارد دلار صادرات برنامه‌ریزی می‌کند. باید توجه داشت که این دستاورد توسط بخش خصوصی ترکیه به دست آمده است. دولت ترکیه از طریق بها و فضایی که به بخش خصوصی داد به این حجم از صادرات رسید. هرچند متاسفانه در ایران برعکس آن را انجام می‌دهند.

بر اساس اظهارات سعادت، سطح ظرفیت صادرات ایران به ترکیه برابر با ۱۵ میلیارد دلار است که بعد از پاکستان که این رقم بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود، قرار دارد. هرچند متاسفانه نسبت به این ظرفیت‌ها، بی‌توجه هستیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در ادامه ایران را بهشت برندهای ترکیه معرفی کرد و گفت: طی سال‌های گذشته هر برندی که از ترکیه وارد ایران شد، بازار شگفت‌انگیزی پیدا کرد و موفقیت‌شان در ایران بیشتر از کشور خودشان بود، البته باید اذعان داشت که در نهایت با این شرکت‌ها رفتار خوبی نشد.

او خاطرنشان کرد: برای کار با ترکیه تنها به صادرات فکر نکنیم. باید نگاه متفاوتی به موضوع داشته باشیم. ترکیه در ۱۴۴ کشور دنیا مرکز تجاری ایجاد کرده و در بیشتر کشورها ۵ رایزن بازرگانی دارد. این کشور، اطلاعات ارزشمندی از کلیه کشورهای هدف تهیه کرده و آنها را به متقاضیان می‌فروشد. این شرایط به خوبی نشان می‌دهد که تجارت خارجی برای ترکیه بسیار ارزشمند است.

این فعال اقتصادی در بخش بعدی صحبت‌های خود به اهمیت اخلاق تجارت اشاره کرد و افزود: اتاق مشترک ایران و ترکیه فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با تکیه بر این مفهوم آغاز کرد. اخلاق تجارت را برای ورود به هر بازاری و برای حفظ آن بازار باید بیاموزیم و رعایت کنیم. برای فایق آمدن بر رقبای خود راهی جز توجه به اخلاق تجارت نداریم. اینکه در بازاری به بی‌اخلاقی شناخته شویم، اعتمادها را نسبت خود از دست می‌دهیم و در نهایت آسیب‌هایی به کسب‌وکارمان وارد می‌شود.

سعادت در نهایت به ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران در ترکیه اشاره و تصریح کرد: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که بین دو ایران و ترکیه به امضا رسید در مرحله اجرا دچار مشکلاتی شد، متاسفانه با گذشت چندین سال از این مسئله همچنان نتوانستیم این موافقت‌نامه را اجرایی کنیم. دولت‌های دو کشور باید برای عملیاتی شدن این موافقت‌نامه رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

او همچنین از اعزام نشدن رایزن بازرگانی به ترکیه علی‌رغم تعیین او حدود یک سال و نیم گذشته انتقاد کرد.

در ادامه این نشست، مباحث آموزشی مربوط به استراتژی‌های تجارت توسط محمود استقلال، متخصص دو حوزه تجارت بین‌الملل و برندینگ ارائه شد. او مشاور و مدرس تجارت بین‌الملل است و با اتاق ایران همکاری می‌کند.

کد خبر: ۱۱۷٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha