۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
«بودجه رتبه‌بندی» و ۱۱۰ برنامه معیشتی هم به داد فیاضی نرسید؛ آموزش و پرورش همچنان بدون وزیر
متن و حاشیه رای اعتماد به آخرین عضو کابینه؛

«بودجه رتبه‌بندی» و ۱۱۰ برنامه معیشتی هم به داد فیاضی نرسید؛ آموزش و پرورش همچنان بدون وزیر

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتمادش در صحن علنی مجلس گفت: اگر به رتبه بندی می رسیم نباید بگوییم مشکل هزینه ای داریم و هرطور شده باید منابع رتبه بندی معلمان جور شود.

به گزارش بازار؛ بررسی برنامه و صلاحیت مسعود فیاضی، جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

رئیس جمهور از ساعت ۸:۰۲ دقیقه صبح امروز جهت دفاع از گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس حاضر شد.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که برنامه و صلاحیت وی مورد مخالفت کمیسیون تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس قرار گرفت، در حالی از سوی رئیس جمهور دفاع شد که حواشی معرفی این گزینه برای این وزارتخانه هنوز نکات ابهام برانگیزی را برای نمایندگان ایجاد کرده بود.

با این حال رئیس جمهور در نطق دفاع از فیاضی تاکید کرد که معرفی وزیر آموزش و پرورش در مهلت قانونی انجام شد و من ۸۳ روز پیش در فرآیند معرفی وزرا از همین تریبون مقدس برای همه نمایندگان بیان کردم که محور این انتخاب‌ها شایستگی است. رفاقت، قرابت، فشار احیاناً رسانه‌ای موجب نمی‌شود که یک فرد برای پست وزارت معرفی شود.

اگر افراد توصیه شده برای تصدی منصب از اقوام و خویشان باشند، اما دستاوردهایشان مورد توجه قرار بگیرد، بی‌عدالتی نیست البته توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست، افراد بسیاری را معرفی می‌کنند، اما مهم این است که فرد معرفی شده با معیارهای لازم همخوانی داشته باشد

رئیس جمهور نیز درباره انتصاب‌های فامیلی گفت: اگر افراد توصیه شده برای تصدی منصب از اقوام و خویشان باشند، اما دستاوردهایشان مورد توجه قرار بگیرد، بی‌عدالتی نیست البته توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست، افراد بسیاری را معرفی می‌کنند، اما مهم این است که فرد معرفی شده با معیارهای لازم همخوانی داشته باشد.

البته اظهارات رئیس جمهور به همین نکات ختم نشد و باز هم پای لایحه رتبه بندی معلمان در این جسله به میان آمد؛ وی گفت که موضوع رتبه بندی معلمان با همکاری مجلس دنبال می‌شود تا این موضوع با توجه به لزوم ارتقاء منزلت، شان، جایگاه و کیفیت کارمعلمان با همکاری دولت و مجلس به نتیجه برسد.

انتقاد از آموزش و پرورشی نبودن وزیر پیشنهادی
در ادامه این جلسه اما موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

محمد باقری، نماینده مردم بناب در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبوده‌اند. حتی ایشان مدیر کل هم نبوده‌اند. ما معتقدیم باید ارتقا و کرامت معلمین را مدنظر قرار دهیم. یعنی ما بعد از چهل سال از گذشت انقلاب یک نفر از معلمان پیدا نکردیم که بیاید و کرامت معلمان را حفظ کند؟

محمد وحیدی نماینده بجنورد در مجلس در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: ما برای آموزش و پرورش نیازمند مدیر هستیم. در فضای مجازی بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده و که باید به آنها پاسخ داده شود. 

شبکه‌های معاند از هفته گذشته شروع به تخریب فیاضی کردند؛ در مقابل جبهه بزرگی از فرهنگیان حمایت خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند فیاضی، وزیری است که برنامه جدی خود را ارائه کرد

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: شبکه‌های معاند از هفته گذشته شروع به تخریب فیاضی کردند. در مقابل جبهه بزرگی از فرهنگیان حمایت خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند. فیاضی، وزیری است که برنامه جدی خود را ارائه کرد و نشان داد می‌تواند تحول گسترده‌ای را در آموزش و پرورش داشته باشد.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس هم در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: هر چند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه نیست، اما مامور به خدمت در این وزارتخانه بوده است. وی در بحث سیاست پژوهی فعال بوده و به دنبال اتصال حوزه و دانشگاه است.

علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس در ادامه در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ۱۱۰ برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده است  و این ۱۱۰ برنامه شامل موضوعات مربوط به رتبه بندی معلمان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان در این بخش است.

نگاه سرمایه ای به وزارت آموزش و پرورش
اما بعد از بیان اظهارات نمایندگان، فیاضی در جایگاه ناطقان مجلس قرار گرفت و به دفاع از برنامه های خود پرداخت.

وی که معتقد بود نباید به وزارت آموزش و پرورش با نگاه هزینه ای نگاه کرد، بیان داشت: باید نگاه سرمایه ای به وزارت آموزش و پرورش داشت .

فیاضی در ادامه به مهمترین موضوع و دغدغه این روزهای معلمین توجه کرد و درباره سرنوشت لایحه رتبه بندی معلمان و مواضع خود در این زمینه تاکید کرد:  اگر به رتبه بندی می رسیم نباید بگوییم مشکل هزینه ای داریم و هرطور شده باید منابع رتبه بندی معلمان جور شود.

وی این را هم گفت که رتبه بندی معلمان قانون امروز و دیروز نیست و ما این موضوع را عقب انداختیم . ما باید یک جدیت داشته باشیم و این مسئله را از اساس حل کنیم.

بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ کل بودجه کشور بوده است که متأسفانه امسال ۸.۸ شده است یعنی در یک سال با ۴.۶ کسری بودجه مواجه بودیم در حالی که در کشورهای توسعه یافته هیچ‌گاه سهم این وزارتخانه نسبت به بودجه کل کشور از ۲۰ درصد کاهش پیدا نکرده است

وی همچنین تصریح کرد بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ کل بودجه کشور بوده است که متأسفانه امسال ۸.۸ شده است یعنی در یک سال با ۴.۶ کسری بودجه مواجه بودیم در حالی که در کشورهای توسعه یافته هیچ‌گاه سهم این وزارتخانه نسبت به بودجه کل کشور از ۲۰ درصد کاهش پیدا نکرده است.

در ادامه محمد باقر قالیباف در جریان شمارش آرای نمایندگان به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان با ۱۱۵ رای موافق و ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع با تصدی جناب آقای فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش مخالفت کردند.

وی تاکید کرد: خواهشمندیم رئیس جمهور در وقت باقی مانده وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کنند.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید دولت در یک هفته باقی مانده قرار است چه گزینه ای را برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی کند، وزارتخانه ای که فعلا در شرایط خوبی قرار ندارد و مطالبات معیشتی و اقتصادی معمان در چندسال اخیر نارضایتی هایی را به همراه داشته است.

کد خبر: ۱۱۷٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha