۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
۲۲درصد تولید ناخالص داخلی استان سمنان مرتبط با صنعت است
یک کارشناس اقتصادی:

۲۲درصد تولید ناخالص داخلی استان سمنان مرتبط با صنعت است

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یک پنجم تولید ناخالص داخلی استان سمنان مرتبط با صنعت است، گفت: افزایش تولید و صادرات کالاهای استان نیازمند برنامه‌ریزی است.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تولید کالاهای صادراتی استان سمنان توان افزایش ارزش دارند اما باید برای آن برنامه داشت، تاکید کرد: آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان نشان می‌دهد که ارزش کالاهای صادراتی استان به میزان هر تن یک هزار و ۶۲۰ دلار است که نسبت به گذشته افزایش داشته اما باید دقت داشت که نوسانات دلار بخش مهمی از ارزش تولیدی واحدهای استان را کاهش داده است.

وی با بیان میزان هر تن کالاهای وارداتی استان سمنان نزدیک پنج هزار دلار است که چهار برابر واردات استان محسوب می‌شود، افزود: اختلاف زیادی بین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی وجود دارد که نشان از ارزبری استان دارد لذا در صورتی که بتوانیم از ظرفیت‌های خوب تولیدی بهره بگیریم می‌توانیم ارزش تولیدات را ارتقا ببخشیم.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صنعت ۳۳ درصد از اشتغال استان سمنان را نیز در دست خود دارد، تاکید کرد: علی رغم این نقش آفرینی، دیگر مشکلی که اقتصاد تولید محور استان در بخش صنعت در کنار عدم افزایش ارزش تولیدی با آن روبرو است، فقدان تربیت نیروی ماهر است.

همتیان بیان کرد: شگفت آور است که یکی از مهمترین مشکلات صنعت استان سمنان فقدان نیروی کار است آن هم در این شرایط که بیکاری از مهمترین دغدغه ها و مشکلات کشورمان محسوب می شود، این امر نشان می دهد که نه تنها در ارتقای کیفی و کمی تولید بلکه در تربیت نیروی ماهر که بتواند ارتقای تولید را داشته باشد هم موفق نبوده ایم.

وی با بیان اینکه مشکل از فقدان برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، افزود: ما آمایش درستی از صنایع در استان شاهد نیستیم و لذا نتوانسته‌ایم صنایع سازگار اما قدرتمند را به این استان بیاوریم در عوض حتی سعی نکرده ایم با برنامه ریزی این نواقص را برطرف کنیم.

این کارشناس گفت: به نظر می‌رسد بازنویسی و بازنگری در آمایش صنعتی و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ارتقای کیفی و کمی تولید از راهکارهای ارتقای تولیدات صنایع استان سمنان محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha