۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
روغن موتور با کیفیت عامل کاهش آلایندگی و استهلاک و طول عمر خودرو
نقش شرکت نفت پارس در کاهش آلودگی هوا

روغن موتور با کیفیت عامل کاهش آلایندگی و استهلاک و طول عمر خودرو

روغن موتورهای نفت پارس به دلیل فرمولاسیون های روز و کیفیت بالا، محصولاتی هستند که در فصول سرد سال به کاهش آلایندگی و استهلاک پیشرانه خودرو بیشترین کمک را می کنند.

بازار؛ گروه بازارچه: روغن موتور سیال تعیین کننده مصرف سوخت، آلایندگی و استهلاک در خودرو محسوب می شود. سیالی که با ایجاد روانکاری و شست شو قطعات در کنار کاهش دما مانع از افزایش استهلاک موتور خودرو می شود. در بازار فعلی یافتن روغن موتور با کیفیتی که خواص مذکور را به ویژه در فصول سرد سال داشته باشد به سختی یافت می شود. بازار روغن موتور از حضور محصولات بی کیفیت یا تقلبی ملتهب است و این مساله برندهای با کیفیت را تحت شعاع قرار می دهد. برای پیشگیری از اجحاف در حق مصرف کننده، مالکان خودروها در زمان انتخاب روغن موتور باید دانش کافی نسبت به مسائل فنی و برند شناسی لازم را داشته باشند. در این مطلب به بررسی و معرفی یکی از محصولات بسیار با کیفیت در بازار روغن موتور خواهیم پرداخت.

یک روغن موتور مناسب باید سه ویژگی مهم مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر خوردگی و قدرت پاک کنندگی مناسب داشته باشد، این سه مورد از خواص اصلی و مهم روغن موتورهای نفت پارس است

تاثیر روغن موتور بر آلودگی هوا
هنگام ورود مخلوط سوخت و هوا به سیلندر موتور و ایجاد جرقه، احتراق شکل گرفته و قدرت لازم برای حرکت خودرو ایجاد می شود. ماحصل احتراق خودرو علاوه بر تولید آلایندگی، رسوب کربن در داخل جداره سیلندر موتور است. این مساله در درازمدت منجربه ایجاد پدیده احتراق ناقص خواهد شد، مساله ای که به لطف کیفیت پایین سوخت در کشور برای تمام خودروهای موجود در خیابان ها و جاده های داخلی رخ می دهد.

بنابراین مالک خودرو برای پیشگیری از بروز چنین مساله ای باید اقدام به تهیه و استفاده از روغن موتور باکیفیت کند. اما روغن موتور مناسب برای موارد مذکور باید چه ویژگی های داشته باشد؟ یک روغن موتور مناسب باید سه ویژگی مهم مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر خوردگی و قدرت پاک کنندگی مناسب داشته باشد، این سه مورد از خواص اصلی و مهم روغن موتورهای نفت پارس است. روغن موتور به شکل یک لایه نازک که به آن فیلم روغن می گویند، بین قطعات خودرو سبب کاهش اصطکاک و روانکاری می شود، این فیلم نازک باید در درازمدت مقاومت در برابر فشارهای ناگهانی که از سوی راننده در زمان رانندگی به موتور خودرو وارد می شود را تحمل کند. همچنین قطعات فلزی به مرور زمان دچار خوردگی ناشی از فشارهای دینامیکی و اسیدهای موجود در سوخت می شود. این مساله ساختار داخلی موتور خودرو را تحت شعاع قرار داده و عمر مفید قطعات را کاهش می دهد، بنابراین مالک خودرو برای پیشگیری از خرابی زودهنگام موتور باید اقدام به استفاده از روغن موتوری با خاصیت مقاومت در برابر خوردگی داشته باشد. همانطور که اشاره شد، در زمان احتراق کربن ناشی از شعله ور شدن سوخت به جداره سیلندر چسبیده و یک لایه مخرب ایجاد می کند. اگر این کربن از سطح سیلندر و سایر قطعات داخلی پاک نشود، منجربه کوچک شدن محفظه احتراق و ایجاد خودسوزی خواهد شد. این پدیده که گاهی منجربه لرزش پیشرانه نیز می شود، در درازمدت نه تنها آلایندگی را افزایش می دهد بلکه سبب افزایش خرابی موتور به دلیل بالارفتن دمای پیشرانه خواهد شد.

روغن موتور با کیفیت عامل کاهش آلایندگی و استهلاک و طول عمر خودرو

انتخاب و خرید یک روغن موتور با کیفیت داخلی مانند نفت پارس برای پیشگیری از خرابی های چند ده میلیونی در موتور خودرو، صرفه اقتصادی بیشتری برای رانندگان دارد

کاهش دمای موتور با استفاده از روغن موتور با کیفیت
یکی از دلایل اصلی تولید آلایندگی سوای خواص شیمیایی سوخت، دما است. روغن موتور وظیفه کاهش ۴۰ درصدی دمای ناشی از احتراق را دارد. زیرا در زمان محترق شدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر خودرو دمای لحظه ای قطعات بیشتر از ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد خواهد شد. ۶۰ درصد این دما را سیال خنک کننده و ۴۰ درصد را روغن موتور کاهش می دهد.

ترافیک و درجا کارکردن خودرو یکی از دلایل افزایش سطح دما محسوب می شود، این شرایط منجربه ایجاد پدیده خودسوزی و افزایش ناکس که یکی از فاکتورهای مهم آلایندگی هست، خواهد شد. اگر مالک خودرو در زمان تعویض روغن موتور از محصول با کیفیت مانند نفت پارس استفاده نکند، در ترافیک های طولانی کلانشهرها در فصل سرد سال نه تنها زمینه لازم برای خرابی پیشرانه بلکه آلودگی هوا را نیز افزایش خواهد داد. اغلب روغن موتورهای موجود در بازار از ادتیوهایی استفاده کردند که قابلیت و قدرت پاک کنندگی و ضد خوردگی قطعات داخل پیشرانه را ندارد.

همین مساله سبب می شود گاهی در فصول سرد سال، چراغ هشدار روغن موتور در خودروهای تولید داخل یا چینی روشن شود. زیرا حجم زیادی از ذرات معلق در قطعات یا مدارات روغنکاری پیشرانه رسوب کرده و سبب افت فشار کاری روغن موتور خواهد شد. بنابراین انتخاب و خرید یک روغن موتور با کیفیت داخلی و رعایت تعویض به موقع برای پیشگیری از خرابی های چند ده میلیونی در موتور خودرو، صرفه اقتصادی بیشتری برای رانندگان دارد.

براساس استاندارد پیشرانه روغن موتور انتخاب کنید
احتراق خودرو به دلیل وجود ماهیت شیمیایی سوخت های فسیلی کربن و رسوبات فراوانی در پیشرانه ایجاد می کند. بنابراین در جهت روانکاری و کاهش اصطکاک میان قطعات محرک و متحرک موتور و ضمن کاهش ذرات کربن و رسوبات ناشی از حاصل احتراق، از روغن موتور استفاده می‌شود. در واقع روغن موتور برمبنای استاندارد جهانی و منطبق بر فرمولاسیون آن باید به تولید برسد، مهم‌ترین استاندارد در صنعت روغن موتور API است. استاندارد API که همان استاندارد تدوین شده انجمن نفت آمریکا است، تاکنون چند بار آن را ارتقا و به جهان معرفی کرده که آخرین و به‌روزترین استاندارد این انجمن نفت SN است. شاید تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی به اوج خود نزدیک شده و تکامل یافته‌ترین قوای محرکه‌ها را شاهد هستیم، اما حساسیت آن‌ها به ویژه پیشرانه‌های توربوشارژ یا سوپرشارژ را نمی‌توان نادیده گرفت. بر این اساس مهندسان انجمن نفت آمریکا در جدیدترین اقدام خود که در اواخر سال گذشته میلادی نیز آن را مطرح کرده‌ بودند، استاندارد سطح SN  پلاس است، این استاندارد مطابق فرمولاسیونی که روغن موتور دارد، محافظت بیشتری را در برابر احتراق و حتی پیشرانه‌های توربوشارژ در زمان کمپرس بیشتر هوا و فشار آمدن بیشتر را ایفا می‌کند.

با تمام این تفاصیل باید ذکرد کرد که خودروهای تولید شده از سال ۲۰۰۸ به بعد و مجهز به توربوشارژر یا سوپر شارژر باید از این استاندارد استفاده کنند. مالکان خودروهای داخلی نیز براساس پیشنهاد خودروساز باید از روغن موتورهای توصیه شده سازنده استفاده کنند، از این رو در زمان تهیه و انتخاب روغن موتور علاوه بر انتخاب برندهای با کیفیت مانند نفت پارس، به سطح استاندارد آن نیز توجه و براساس گفته تعویض کار روغن موتور انتخاب نکنید.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha