۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
روزگار نامراد کیلکاگیران مازندران| دریا و مسئولان یار نیستند
بازار گزارش می‌دهد؛

روزگار نامراد کیلکاگیران مازندران| دریا و مسئولان یار نیستند

بابلسر- بیش از هزار نفر با صید و صیادی در اسکله بابلسر معیشت خود را تامین می کنند، صیادانی که هر روز از عصر تا صبح روز بعد در امواج خروشان دریا، کیلکا صید می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران دارای دو اسکله صیادی در امیرآباد و بابلسر است و ۴۴ فروند شناور در این دو اسکله پهلوگیری می‌کنند و در فصل صید کیلکا به دریا می‌روند.

فصل صید کیلکا از تیرماه هر سال شروع می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد و حال روز صیادان این بخش برخلاف صیادان پره خوش است. بندر صیادی بابلسر که از سال ۱۳۷۲ شروع به فعالیت کرد و ۳۷ فروند شناور در آن پهلو گرفته و ۳۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در آن اشتغال دارند.

نزدیکی به کارخانه‌های پودر و صنایع شیلاتی از مهمترین مزیت بندر و اسکله صیادی بابلسر محسوب می‌شود. عضو اتحادیه کیلکا مازندران با بیان اینکه شناورها برای رفتن به دریا باید مجوز بگیرند، زیرا در غیر این صورت اجازه تردد ندارند، گفت: همچنین فعالیت صیادی و شیلاتی در زمان مواج و طوفانی بودن دریا ممنوع است.

۴۴ شناور صیادی در مازندران فعالیت می‌کنند
اسفندیار نیکخواه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۴۴ فروند شناور صیادی در بابلسر و امیرآباد مستقر هستند، افزود: این شناورها در شرایط مساعد جوی از ساعت چهار عصر روانه دریا می‌شوند و تا ساعت ۷ تا ۱۰ صبح روز بعد که از دریا و صید بر می‌گردند، مشغول صید هستند.

وی با بیان اینکه در استان مازندران از اواخر دهه ۶۰ صید کیلکا شروع شد، گفت: این درحالی که سابقه صید کیلکا در گیلان به سال ۵۴ برمی گردد و پیک صید آن در پاییز است.

روزگار نامراد کیلکاگیران مازندران| دریا و مسئولان یار نیستند

وی با اظهار اینکه صید کیلکا در فصل تخم ریزی ماهیان در بهار تعطیل می‌شود، گفت: شناورهای موجود در بابلسر به صید کیلکا اقدام می‌کنند و در صورت صید دیگر ماهیان نظیر غضروفی آن را در دریا رها سازی می‌کنیم.

این صیاد درباره انتخاب مکان و منطقه صید کیلکا گفت: ناخداها قریب به ۲۰ سال تجربه کار در شناورها را دارند و براساس تجربه، وزش باد و غیره منطقه صید انتخاب می‌شود و شناورها در فاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری هم اقدام به صید می‌کنند.

سرانه صید متفاوت است
سرانه صید شناورهای کیلکا در مازندران هر روز متفاوت است و بین یک تا سه تن در نوسان است و پایین بودن قیمت ماهی و گرانی ادوات دغدغه فراروی به شمار می‌رود. عمویی بازرس و صیاد نمونه سال ۹۹ در مازندران با بیان اینکه با داشتن صید ۴۰۰ تن به عنوان صیاد نمونه انتخاب شدم، گفت: شناورها ساعت ۳.۵ تا ۴ عصر همزمان با هم روانه صید می‌شوند و باید حدود ۱۰ متر فاصله داشته باشیم تا منجر به حادثه نشود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: عصرها از ساعت ۴ به دریا می‌رویم و تا شش صبح روز بعد در دریا می‌مانیم ولی در زمستان‌ها ساعت ۶ عصر برای صید وارد دریا می‌شویم و وضعیت دریا از طریق پست کنترل و هواشناسی اعلام می‌شود و در صوت مواج بودن اجازه صید داده نمی‌شود.

عمویی به خاطره گیر افتادن چندین لنج براثر وزش باد شدید طی سال‌های قبل خبر داد و گفت: در این حادثه تعدادی صیاد غرق شده بودند.

وی درباره وضعیت صید با بیان اینکه برخی شب‌ها ۵۰۰ کیلوگرم و تا یک تن صید داریم، گفت: اگر صید صورت گرفته برای مصرف انسانی باشد جداسازی و مابقی روانه کارخانه‌های فراوری می‌شود.

مهرداد قلی پور رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۹۰ درصد ادوات و تجهیزات صید و صیادی وارداتی است، افزود: تجهیزاتی نظیر لامپ، کابل، سیم بوکسل، لوازم یدکی و غیره وارداتی و از کشورهای مختلف است.

وی اظهار داشت: به جز چکمه، بادگیر بقیه تجهیزات و ادوات وارداتی بوده و به اسم اجناس درجه یک عرضه می‌شود در حالی کیفیت اجناس درجه چندم را ندارند.

قیمت محصول درجه یک از ما گرفته می‌شود اما به دلیل آنکه نظارتی صورت نمی‌گیرد، بازرگان کالای درجه چندم را عرضه می‌کند، همچنین مصرف ادوات صیادی به دلیل کیفیت پایین آن بالا است

وی ادامه داد: قیمت محصول درجه یک از ما گرفته می‌شود اما به دلیل آنکه نظارتی صورت نمی‌گیرد، بازرگان کالای درجه چندم را عرضه می‌کند، همچنین مصرف ادوات صیادی به دلیل کیفیت پایین آن بالا است و اگر به عنوان نمونه جنس باکیفیت داشته باشیم می‌توان پنج تا شش ماه با آن کار کرد.

روزگار نامراد کیلکاگیران مازندران| دریا و مسئولان یار نیستند

رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران گرانی بیش از ۱۰۰ درصدی آلات و ادوات صیادی را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: نرخ ماهی متناسب با افزایش تورم و ادوات نیست.

وی با اظهار اینکه صید ماهیان کیلکا از اول تیرماه در استان آغاز شده است، گفت: از نظر میزان صید شبیه مدت مشابه در سال‌های قبل است.

اسکله بابلسر تکمیل می‌شود
به رغم فعال بودن اسکله صیادی در بابلسر، تکمیل آن از مهمترین مطالبات صیادان است و در حال حاضر این پروژه پیشرفت بالایی دارد و با تکمیل این حوضچه، اسکله برای پهلوگیری شناورهای صیادی مهیا شود. محمد کریم زاده معاون صید شیلات مازندران نیز با اشاره به فعالیت ۳۷ شناور صیادی در اسکله بابلسر، تکمیل این پروژه را از نیازهای صیادان از جمله کیلکاگیران ذکر کرد.

وی با اشاره به خواسته‌های صیادان، سخت و زیان آور شدن شغل صیادی را از جمله خواسته‌ها ذکر کرد.

چهار هزار و ۵۰۰ صیاد در مازندران به صید ماهیان استخوانی و کیلکا مشغول هستند و چشمشان هر روز به دریا خیره شده تا روزی شأن را از دل امواج خزر بیرون کشند، گاه دریا یار نیست و گاه روزگار و مسئولان.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha