۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مردم نسبت به طرح جهش مسکن بی‌رغبت شدند | احداث واحدهای مسکونی وسط بیابان
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

مردم نسبت به طرح جهش مسکن بی‌رغبت شدند | احداث واحدهای مسکونی وسط بیابان

خرم آباد- طرح‌های پیشین دولت برای ساخت مسکن در لرستان معمولاً در حومه شهر و مناطق بدون زیرساخت‌ و امکانات بوده که این موضوع سبب بی‌رغبتی مردم نسبت به برنامه‌های طرح احداث مسکن شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ثبت‌نام طرح جهش مسکن درحالی آغاز شده که بسیاری از مردم لرستان رغبت و استقبال چندانی از این طرح ندارند؛ نه اینکه نیازی به مسکن نداشته باشند بلکه به دلیل طرح‌های ناموفق گذشته و به نتیجه نرسیدن آنها، امیدی به خانه‌دار شدن ندارند.

سال ها است که دولت با رونمایی از طرح‌های مختلف مانند اقدام ملی مسکن، مسکن مهر و ... درصدد رفع مشکل مستأجران است اما هیچ‌یک از این برنامه‌ها نتوانسته رضایت مردم را به طور کامل جلب کند دور از دسترس بودن، فاصله زیاد از مراکز شهری و نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم از مهمترین دلایلی بود که سبب شد مردم واحدهای مسکن مهر را برای سکونت انتخاب نکنند بنابراین اگر قرار باشد همان رویه در قالب جدید تکرار شود، طبیعی است که دوباره مردم ناراضی خواهند بود.

ساخت مسکن در زمین‌هایی که مورد تقاضای مردم نیست
 کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر و بعد از دولت گذشته تاکنون تغییر و تحول خاصی در ساخت و ساز مسکن، روند خرید و فروش و روند مجوزهای صادر شده برای ساخت و ساز اتفاق نیفتاده اما طبیعتاً درصورت اجرایی شدن طرح ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال تا پایان سال ۱۴۰۴، میزان ساخت و ساز مسکن رونق می‌گیرد.

سال ها است که دولت با رونمایی از طرح‌های مختلف مانند اقدام ملی مسکن، مسکن مهر و ... درصدد رفع مشکل مستأجران است اما هیچ‌یک از این برنامه‌ها نتوانسته رضایت مردم را به طور کامل جلب کند

میثم مهرپور افزود: با توجه به تقاضایی که وجود دارد گمان نمی‌کنم این طرح بتواند روی قیمت مسکن، تاثیر زیادی بگذارد چون گفته شده عمده مسکن‌هایی که ساخته می‌شود با زمین رایگان دولتی است که این زمین‌ها در نقاطی از شهرها که مورد تقاضای متقاضیان مسکن باشد، نیست مثلاً در ثبت‌نامی که شروع شده است در استان تهران این مسکن ها در شهرهای اطراف تهران مثل پردیس، پرند، دماوند و... بوده است.

وی عنوان کرد: در واقع شاید این طرح متقاضی برای ثبت نام داشته باشد ولی متقاضی برای زندگی ندارد به عبارتی ممکن است افراد در این طرح مسکن ملی هم شرکت کنند و صاحب خانه شوند ولی این خانه به عنوان یک سرمایه و دارایی برای فرد به حساب می‌آید و احتمالاً تبدیل به محل سکونت و زندگی فرد نمی‌شود چون افراد به دلیل محدودیت‌هایی مثل محل کار مجبورند در نقاط خاصی از شهر سکونت داشته باشند.

مردم نسبت به طرح جهش مسکن بی‌رغبت شدند | احداث واحدهای مسکونی وسط بیابان

طرح جهش مسکن، گامی در جهت رونق صنعت ساخت و ساز 
این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: این طرح بیشتر از اینکه روی افزایش عرضه مسکن و کاهش تقاضای مسکن افراد تاثیر بگذارد، می‌تواند منجر به افزایش تولید مصالح ساختمانی و ایجاد رونق در ساخت و ساز و به تبع رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در حوزه مسکن و مسائلی از این قبیل شود؛ ولی  این ویژگی که بتواند متقاضیان مسکن را به آن مسکن واقعی که مدنظرشان هست برساندرا ندارد.

مهرپور تصریح کرد: دولت باید روند مجوزهای ساخت و ساز را تسهیل کند و بخش خصوصی و افرادی که این توانایی را دارند وارد حوزه مسکن شوند و ساخت و ساز را از یک تا چندین واحد انجام دهند؛ این افراد باید از طریق تسهیلات ارزان قیمت و تسهیل صدور مجوزهای ساخت و ساز تشویق شوند.

وی بیان کرد: در طرح مسکن مهر نیز این اتفاق افتاد و با وجود اینکه در کل کشور چهار میلیون مسکن مهر ساخته شد اما عملاً نتوانست مشکل مسکن راه حل و قیمت مسکن را کاهش و نتوانست باعث خانه دار شدن افراد شود، ولو اینکه تعداد زیادی افراد خانه دار شدند ولی منجر به سکونت این افراد در این خانه ها نشد و آنها را اجاره داده و یا فروختند بنابراین برای اینکه بتوانیم قیمت مسکن را در کلان شهرها تعدیل کنیم باید بخش خصوصی وارد حوزه مسکن شود و با تشویق و تسهیل ساخت مسکن، میزان ساخت مسکن در بخش خصوصی تقویت شود.

دولت باید روند مجوزهای ساخت و ساز را تسهیل کند و بخش خصوصی و افرادی که این توانایی را دارند وارد حوزه مسکن شوند

وی گفت: در شهرهایی مانند تهران ساخت مسکن به صورت افقی و یا بزرگتر کردن شهر تهران فایده‌ای ندارد، چون در حاشیه‌ها و شهرهای اطراف تهران، متناسب با جمعیت امکانات درمانی، آموزشی، شغلی و ...  وجود ندارد و از آنجایی که الویت هر فردی شغلش است خیلی از آنها ترجیح می‌دهند در کلان شهرها  اجاره نشین باشند، ولی برای زندگی به مالکیت شخصی خود به اطراف شهرهای بزرگ نروند.

نتیجه طرح جهش مسکن، ۱۰ سال آینده مشخص می‌شود
یکی دیگر از کارشناسان بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهارداشت: مسلماً مسکن به دنبال یک فضای با ثبات سیاسی و اقتصادی است و تلاطم‌ها و عدم روشن بودن برخی سیاست‌ها مشکلاتی را برای این بخش ایجاد می‌کند. طرح جهش ملی مسکن در حال حاضر فقط یک طرح است و تا به نتیجه برسد هیچ تاثیری نمی‌تواند بر مسکن بگذارد؛ حتی اگر ما بتوانیم سالانه یک میلیون واحد مسکونی را تولید کنیم نتیجه واقعی و با ثبات آن حداقل در ۱۰ سال آینده خود را نشان می‌دهد.

بیت‌الله ستاریان با اشاره به اینکه از آنجایی که در حوزه مسکن، گردش پول در یک محیط بسته داخلی انجام می‌شود باید حواسمان به بحث تورم‌زایی و افزایش نقدینگی و این‌گونه مسائل هم باشد، ابراز داشت:هیچ راهکار ضرب‌الاجلی وجود ندارد و در کوتاه مدت هرگز این اتفاق نمی‌افتد، حتماً باید بازه طولانی مدتی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر میزان معاملات مسکن در شهریور ماه افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: چهار پارامتر افزایش قیمت، معاملات، سرمایه‌گذاری و تولید باید کنترل شود تا قیمت‌ها به ثبات برسد.

مردم نسبت به طرح جهش مسکن بی‌رغبت شدند | احداث واحدهای مسکونی وسط بیابان

لازمه رشد اقتصادی و کاهش اثرات تحریم، توجه به بخش مسکن است
 یکی دیگر از کارشناسان مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در طرح جهش تولید و تامین مسکن، قرار نیست خط اعتباری جدیدی به منظور تامین مالی تشکیل شود و یا خلق پولی اتفاق بیفتند بلکه مطابق جزئیات این طرح، تنها ۲۰ درصد از تسهیلات فعلی ارائه شده توسط بانک‌های به بخش مسکن تعلق می‌گیرد.

محمد حمیدزاده ضمن ابراز مخالفت با بند ۱ اظهارات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس در ارتباط با تأمین مالی طرح جهش مسکن، افزود: قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد که شاهد افزایش نقدینگی باشیم بلکه همان تسهیلاتی که سابقاً توسط بانک به بخش‌های مختلف ارائه می‌شد، هدایت شده و به حوزه مسکن که یکی از پیشران‌های اقتصاد است، اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم بهترین صنعتی که منجر به رشد اقتصادی می‌شود، بخش مسکن است؛ رکود در سایر بخش‌های اقتصادی به واسطه شرایط حاکم بر کشور، همین الان نیز وجود دارد و اتفاقا حوزه مسکن به واسطه راه‌اندازی تعداد بی شماری بنگاه اقتصادی پسینی و پیشینی شرایط را برای خارج شدن اقتصاد کشور از رکود فراهم می‌آورد.

تأمین زمین برای تمام شهرهای لرستان
 مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، گفت: با توجه به قانون جهش تولید مسکن که مصوبه قانون مجلس است براساس ماده ۱۰ این قانون دستگاه‌های دولتی که زمین مازاد در اختیار دارند مکلف هستند این اراضی را به صورت رایگان در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند همچنین سازمان ملی زمین و مسکن یک بانک زمین دارد و شهرهایی که زمین‌های خود را در بانک زمین بارگذاری کردند مردم این شهرها می‌توانند در طرح جهش مسکن ثبت نام کنند.

در شرایط تحریم بهترین صنعتی که منجر به رشد اقتصادی می‌شود، بخش مسکن است

وحید کرم‌الهی با بیان اینکه در مرحله اول طرح شهرهای خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر به دلیل عدم تامین زمین جزء لیست نبودند که با پیگیری‌های انجام شده از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان زمین و مسکن، زمین مورد نیاز این شهرها نیز تامین و سامانه برای این شهرها نیز از ظهر امروز باز شد، تاکید کرد: متقاضیان این چهار شهر می‌توانند با مراجعه به سامانه saman.mrud.ir وزارت راه و شهرسازی از امروز تا ۲۸ آبان ماه در این سامانه ثبت نام کنند؛ البته چون ثبت نام برای این چهار شهر دیرتر آغاز شده، پیگیریها در حال انجام است تا مهلت آن به یک ماه تمدید شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون تمامی شهرهای لرستان جزء طرح جهش مسکن هستند، تصریح کرد: در مرحله اول فقط ثبت نام و نیازسنجی صورت می‌گیرد و براساس داشتن شرایط لازم افراد ثبت نامی، اسامی نهایی پالایش و متعاقبا نحوه ساخت و مشارکت خود متقاضیان در این طرح اعلام خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      شرایط مساعد را برای قشر ضعیف درست کنید تا خانه دار شوند
    • m IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      2 0
      وقتی 45000000 پول پیش به صاحب خونه دادم نشستم و حقوقم 2500000چجور بنویسم شرایطشم که ندارم یه زنه تنها که امیدم فقط خدا پس خواهش میکنم رحم کنید فکر پول دارها و دلالها نباشید الان صاحب خونه ها هم کرایه های کلان و انصاف ندارن بعضی پس فقط خدا کمکمون کنه دولت تو رو خدا بفکر مردم باشید
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      2 0
      حتما توقع دارن با ۴۰ تومن اورده و ۴۵۰ تومن وام تو نیاوران خونه بدن. تهران کلا شده برا بانکها و موسسات زمینی توش نیست اگرم‌باشه که به مردم بدبخت نمیدن. با نصف این پولی که از مردم میگیرن میشه همونجاهایی که میگن خونه خرید
    • ف IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      3 0
      شهرستان نیشابور مسکن ملی شصت کیلومتر بیرون شهريست،مگه داخل نیشابور کم زمین دولتی هست که بری توی کوه وخيابان زندگی کنی وقسط سنگین هم پرداخت کنی وای به حال مدیران بی تدبیر ناامید حتی اگه ماشین وراننده وبنزین دولتی مفت هم بهت بدن هیچکس زن وبچه اش رو نمياره توی بیابون
    • ziba IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      به خدامستعجرها تو پرداخت اجاره ومعییشت زندگی موندن چه برسه به پرداخت اقساط
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 0
      بعضی از این مدیران ومسولان در بهترین مناطق تهران وخوش ولی وهوا زمین و خونه های ۱تا ۱۰ هزار متر دارند محض رضای خدا این زمینهای مفتی که گرفتند بگیرید وبرای مردم بیچاره ۵۰ متر آپارتمان بسازید نه در حاشیه وبیابان