۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
رصد عملکرد کارفرمایان در روزگار کرونایی
گزارش بازار از شرایط کارگران در روزهای کرونایی

رصد عملکرد کارفرمایان در روزگار کرونایی

عبور کرونا از مرز کشورها و دردسرهایی که برای ابعاد مختلف زندگی تمام مردم جهان ایجاد کرد، برکسی پنهان نیست اما مهمترین آسیب را کارگران در اقصی نقاط دنیا از شیوع کرونا متحمل شدند.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا: شیوع ویروس خطرناک و کشنده کرونا و عبور بی دردسر از مرزها و رسیدن به پشت در خانه های مردم در سراسر دنیا موجب شد تا سیاستمداران و دولتمردان کشورها برای مقابله با این ویروس از راهکار قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها استفاده کنند تا شاید بتوان با قطع زنجیره انتقال تعداد افراد مبتلا را به حداقل رسانده و میزان مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا را به کمترین حد برسانند.

نکته قابل توجه در تعطیلی کسب و کارها کشورهای دنیا اقدامات حمایتی دولتها از مردم بود که این امر در قالب پرداخت اجاره بها، پرداخت اقساط بانکی و یا استمهال آنها، بخشش مالیات و جبران ضرر و زیان واحدهای تولیدی که ناشی از تعطیلات باشد و توزیع مایحتاج زندگی و ... تا بدین ترتیب مردم بدون داشتن دغدغه معیشت از روزهای سخت هراس از ابتلا به کرونا عبور کنند و فشار روانی کمتری را تحمل کنند.

اما در ایران اقدامات حمایتی از کارگران و کارفرمایان به ویژه کارگران فصلی و روزمزد بسیار دیر انجام شده و  در حد کفایت نیست زیرا از یک سو هنوز کارگران روزمزد برای داشتن لقمه ای نان از قرنطینه  خارج می شوند و کارگران ثابت واحدهای تولیدی که معمولا قراردادهای آنها در فروردین ماه تمدید می شود هراس این را دارند که بخاطر شیوع ویروس کرونا و کاهش ظرفیت تولید و یا نیمه تعطیل شدن واحدها مشمول نیروهای تعدیلی شوند.

البته کارفرمایان در ایران نیز نگرانی هایی دارند که تا حدودی بجا و منطقی است. از سوی دولت برای حمایت از کارفرمایان تسهیلات با سود ۱۲ درصدی به شرط عدم اخراج نیروی انسانی درنظر گرفته شده است و از سوی دیگر ساده ترین بخشنامه بانک مرکزی برای استمهال دو ماهه اقساط وام های فعالان اقتصادی از سوی بانکها نصفه و نیمه اجرایی می شود و این امر همان زنگ خطر برای کارفرمایان است که نمی توان به وعده های حمایتی دولتمردان چندان دلخوش کرد.

عدم حمایت واقعی از کارفرمایان در ایران بدون تردید آسیب های جدی به شرایط اشتغال کشور و در نهایت جامعه کارگری وارد می کند.

براساس اعلام سازمان جهانی کار؛ ۲۵ میلیون فرصت شغلی به دلیل شیوع بیماری کرونا در معرض خطر جدی و از بین رفتن است و عدم حمایت واقعی دولت از کارفرمایان موجب می شود تا بیشترین آسیب های کرونا به جامعه کارگری ایران وارد شود که هیچ گاه مورد حمایت جدی و واقعی قرار نگرفته اند. البته در این میان هستند کارفرمایانی که از هر فرصتی برای تضییع حقوق کارگران استفاده می کنند.

ممانعت از سوء استفاده از کارفرمایان

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار بر ضرورت حمایت از کارگران در روزهای سخت کرونایی تاکید کرده و می گوید: برای حمایت از کارگران لازم است تا اقدامات اساسی و جدی انجام شود.

فرامرز توفیقی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارمی کند: در ستاد ملی مقابله با کرونا مقررشد تا به کارفرمایان تسهیلات با سود ۱۲ درصد پرداخت شود اما شرط پرداخت این وام عدم تعدیل نیروی انسانی است.

وی می افزاید: مهمترین مساله این است که بدانیم کارفرمایان بعد از اخذ این تسهیلات نیز آیا همچنان نیروی انسانی خود را حفظ می کنند یا خیر؟

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار تصریح می کند: به منظور حمایت از حقوق کارگران و کاهش آسیب پذیری آنها از شیوع ویروس کرونا فعالیت تمامی کارفرمایان را رصد می کنیم تا میزان تعدیلی ها را به حداقل برسانیم و همچنین رصد عمکلرد کارفرمایانی که از تسهیلات ویژه دولت برای روزگار کرونایی استفاده می کنند نیز در دستور کار فعالان حوزه کارگری قرار دارد تا برخی افراد سوءاستفاده گر نتوانند پس از اخذ تسهیلات کارگران را از کار بیکار کنند.

کد خبر: ۱۱٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسعود بیگناه IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
      0 0
      ما که بیمه نداریم شغلمونم کارگر ومستاجر م هستیم باید جواب ما رو کی بده