۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
دلار ۲۸۷۵۰ تومان شد| بانک مرکزی وارد عمل نشود قیمت دلار ثابت نمی ماند!
«بازار» گزارش می دهد

دلار ۲۸۷۵۰ تومان شد| بانک مرکزی وارد عمل نشود قیمت دلار ثابت نمی ماند!

قیمت دلار که چند روزی بر مدار رشد قرار گرفته بود امروز نیز رکورد جدیدی را به ثبت رساند و کارشناسان معتقدند چنانچه تصمیمی برای مدیریت بازار ارز اتخاذ نشود نرخ دلار باز هم افزایش می یابد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز چند روزی است حال و هوایی دیگری به خود گرفته است، همه خریدار دلار شده اند و فروشنده آنچنانی در بازار نیست. دلاری که طی یک هفته، بیش از ۱۰۰۰ تومان  بر قیمت آن افزده شده و همچنان در مسیر افزایش قیمت در حرکت است.

کارشناسان پیش بینی می کنند لازمه ایجاد تعادل قیمت ها در بازار ارز، ضرورت ورود بانک مرکزی به این بازار با اجرای سیاست های ارزی مقطعی است تا با این شیوه مانع از رشد بی منطق قیمت ارز شود. آنگونه که اکنون قیمت دلار در بازار هم اکنون به ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است و چنانچه قیمت ها در این بازار کنترل نشود، احتمال افزایش آن نیز دور از ذهن نیست.

ارز نیز به عنوان کالایی که در بازار مورد دادو ستد قرار می گیرد همراه با رشد قیمت کالاها در بازار قیمت آن افزایش یافته است و این موضوع بیانگر انتظار تورمی بوده که در بازار ارز شکل گرفته است 

تاثیر تورم انتظاری دلار و انواع ارز را گران کرد
از طرفی خیلی از فعالان بازار در گفتگو با «بازار» و در پاسخ به این که چرا قیمت ارز بخصوص دلار در این چند روزه افزایشی شده است؟، معتقدند: همانطور که قیمت همه کالاها و خدمات بدنبال رشد نرخ تورم در بازار سیری افزایشی به خود گرفته اند، بنابراین ارز نیز به عنوان کالایی که در بازار مورد داد و ستد قرار می گیرد قیمت آن افزایش یافته است و این موضوع بیانگر انتظار تورمی است که در بازار ارز شکل گرفته است. آنها می گویند؛ افزایش نرخ تورم و گرانی همه کالاها در بازار از یک طرف تاثیر خود را بر روی قیمت ارز به جای گذاشته به طور مثال برنج هم اکنون کیلویی ۶۰ هزار تومان شده است، چطور می شود کالاها گران شوند، اما ارز گران نشود.

به گفته فعالان بازار ارز، راهکارجلوگیری از رشد قیمت همه کالاها، مدیریت قیمت ها در بازار ارز است که این بازار به درستی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بخش عمده افزایش قیمتها در بازار علاوه بر تاثیرپذیری رشد نرخ تورم، ناشی از ارز گران است.

در چنینن شرایطی بانک مرکزی باید برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از رشد قیمت کالاها هر چه سریعتر با راهکارهای اصولی و کارشناسانه قیمت ها را در بازار ارز مدیریت کند و نگذارد نرخ دلار و انواع ارز به این شکل افزایش یابد.

سیاست شناور ارزی مدیریت شده در زمان نوسان نرخ ارز در بازار الزامی است اما چنین اقدامی نیازمند برخورداری از بستر مناسب و وجود منابع ارزی در حد معقول بوده که البته در کوتاه مدت اقدامات مقطعی برای جلوگیری از رشد قیمت ارز با این شیوه ضروری است

ضرورت اجرای سیاست شناور ارزی مدیریت شده برای کنترل قیمت ها در بازار ارز
ایمان اسلامیان کارشناس بازار مالی در گفتگو با «بازار» درباره علت افزایش نرخ ارز و کم توجهی مدیران اجرایی بخصوص بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در این زمینه گفت: افزایش نرخ ارز در شرایطی که مردم در فشار اقتصادی قرار دارند، گذران زندگی را برای آنها سخت تر می کند چرا که با افزایش قیمت دلار قیمت همه کالاها و خدمات نیز به تبع آن در بازار افزایش می یابند، بنابراین بانک مرکزی و سیاست گذاران ارزی برای ممانعت از رشد قیمت ارز باید وارد عمل شود و با سیاست گذاری و تصمیمات مقطعی قیمت ها را در بازار کنترل و مدیریت کند.

وی ادامه داد: البته رشد قیمت ارز به صورت ساختاری عمدتا بر پایه پولی و چگونگی رشد نقدینگی تعیین می شود، با این وجود تا سیاست های پولی به درستی و به شکلی اصولی حل نشود نمی توان نرخ ارز را مدیریت و کنترل کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: البته سیاست شناور ارزی مدیریت شده در زمان نوسان نرخ ارز در بازار توصیه شده است اما چنین اقدامی نیازمند برخورداری از بستر مناسب و وجود منابع ارزی در حد معقول است که البته در کوتاه مدت اقدامات مقطعی برای جلوگیری از رشد قیمت ارز با این شیوه ضروری است.

وی افزود: هم اکنون قیمت ارز علاوه بر تاثیرگذاری رشد نرخ تورم بر آن به چگونگی روند مذاکرات برجام در وین و توافقاتی که قرار است انجام شود گره خورده است، حال از آنجایی که روند چنین مذاکراتی به درازا کشیده شده و نتایج قابل قبولی هنوز رسانه ای نشده است بنابراین  این موضوع تاثیر خود را بر افزایش قیمت ها در بازار ارز به جای گذاشته است.

دولت باید از سیاست نظام مدیریت شناور شده نرخ ارز استفاده کند چرا که دولت بزرگترین بازار ساز ارز است، البته دولت تا یکی دو هفته اخیر توانست نرخ ارز را تا حدی مدیریت کند با این وجود دولت برای ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از رشد قیمت ها به عنوان بزرگترین بازار ساز در بازار ارز باید مانور بیشتری بدهد

دولت بزرگترین بازار ساز است، برای تعدیل قیمت ها وارد عمل شود
اسلامیان تاکید کرد: بانک مرکزی در شرایطی که قیمت ها در بازار ارز همچنان افزایشی است و احتمال رسیدن نرخ دلار در روزهای آینده به ۳۰ هزار تومان هم دور از ذهن نیست، باید از سیاست نظام مدیریت شناور شده نرخ ارز استفاده کند چرا که دولت بزرگترین بازار ساز ارز است. البته دولت تا یکی دو هفته اخیر توانست نرخ ارز را تا حدی مدیریت کند، حال در چنین شرایطی دولت برای ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از رشد قیمت ها به عنوان بزرگترین بازار ساز در بازار ارز باید مانور بیشتری بدهد.

بنا به این گزارش؛ قیمت دلار در بازار آزاد امروز ارز نسبت به روز ماقبل آن افزایشی شد و به ۲۸,۷۵۰ تومان رسید. طی معاملات امروز، ۲۸,۷۵۰ تومان بیشترین قیمت و ۲۸,۴۱۰ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.  این در حالی است که قیمت فروش دلار در صرافی ملی ۲۷ هزارو ۹۵۰ تومان و خرید آن ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان است.

به گفته کارشناسان، قیمت ها همچنان در بازار ارز به دلیل نبود کنترل و مدیریت بهای این کالا از سوی بانک مرکزی در حال افزایش است که به گفته کارشناسان دولت هرچه سریعتر برای پایان به افزایش بی منطق قیمت ها در این بازار و با هدف تعدیل قیمت ها وارد عمل شود. هر چند اکنون بازار ارز شلوغ و داد و ستد ارزی در این بازار گرم است اما معلوم نیست که قیمت ها در ساعات آینده چگونه رقم خورد و یا با ورود بانک مرکزی به بازار و اجرای سیاست های ارزی سرنوشت سرمایه گذاران ارزی چگونه شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha