۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
دفاع بزرگ سایبری ۴ هزار نفره برای بازگرداندن سامانه هوشمند سوخت
رئیس امور جایگاه‌های سامانه هوشمند سوخت تاکید کرد

دفاع بزرگ سایبری ۴ هزار نفره برای بازگرداندن سامانه هوشمند سوخت

بیگ زاده، رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت گفت: برای اتصال دوباره جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به سامانه هوشمند، یک عملیات دفاع بزرگ سایبری چهار هزار نفره در سطح کشور اجرا شد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، یحیی بیگ‌زاده رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت گفت: حوالی ۱۱ ظهر روز سه‌شنبه (۴ آبان‌ماه) به محض اطلاع از نخستین قطعی‌های ارتباط جایگاه‌های سوخت با سامانه در منطقه اردبیل و پس از آن گزارش‌ها از دیگر مناطق، کمیته بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل شد.

وی افزود: در همان نخستین دقایق همه جایگاه‌های ما به غیر از ۹۹ جایگاه که با مرکز ارتباط نداشتند، غیرفعال شدند و تأکید همه مدیران بر آن بود که نگذاریم عملیات سوخت‌رسانی به مردم متوقف شود و تلاش کردیم پاسخگوی نیاز مردم به‌ویژه در محورهای مواصلاتی و شاهراه‌ها باشیم، بنابراین تصمیم بر آن شد که تلمبه‌ها به‌صورت دستی کار کنند. به‌دنبال این تصمیم به همه مناطق اعلام شد تلمبه‌ها از سامانه جدا و سوخت‌رسانی به روش سنتی آغاز شود.

رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت گفت: پس از این تصمیم، همکاران فنی ما در یکی از جایگاه‌ها برای بازگرداندن سامانه و بررسی عمق صدمه‌ای که بر سامانه وارد آمده بود، تلاش و بررسی را آغاز کردند و مشخص شد همه نازل‌ها در ۵۴ هزار نقطه از دست رفته است، بنابراین تصمیم گرفته شد تک به تک، با لپتاپ در محل حاضر و عملیات بازگرداندن از طریق نصب دوباره نرم‌افزار اجرایی شود.

بیگ‌زاده ادامه داد: این کار طبق برآوردهای ما حداقل دو تا سه هفته زمان نیاز داشت، اما از همین طریق توانستیم در ۲۴ ساعت ابتدایی، حدود ۲۰ تا ۲۵ جایگاه را به سامانه بازگردانیم، اما باز هم عملیات زمان‌بر بود و نیاز داشتیم کار سرعت بیشتری بگیرد، بنابراین با مشورت شرکت ایران‌کیش که پیمانکار پشتیبانی کارت‌خوان‌های ماست، تصمیم بر آن شد کارت‌خوان‌ها را باز کنیم و به شرکت ایران‌کیش ببریم تا کار در شرکت به‌صورت متمرکز انجام شود و خوشبختانه سرعت کار بسیار بالا رفت.

وی افزود: در ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ما ۴۰ نفر نیروی عملیاتی بیشتر نداشتیم، اما در شب دوم همه جایگاه‌داران به ما پیوستند و هرکدام یک نیروی عملیاتی شده بودند و خودشان تجهیزات را باز و ارسال می‌کردند، بنابراین عملیات سرعت گرفت و ما در عرض ۲۴ ساعت، حدود ۷ هزار و ۳۰۰ نازل را در تهران به سامانه هوشمند متصل کردیم و همین الگو به مناطق نیز تسری یافت.

رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت درباره تعداد نیروهای دخیل در این عملیات بزرگ گفت: حدود ۴۰۰ نفر از مدیران، کارشناسان فنی و تکنیسین‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این عملیات دخیل بودند، اما روزی که عملیات آغاز شد، حدود ۳ هزار نفر از جایگاه‌داران نیز وارد شدند و یک عملیات بزرگ جهادی در سرتاسر کشور با حضور حدود ۴ هزار نفر رقم خورد که همدلی و همکاری در آن بی‌نظیر و مثال‌زدنی بود.

بیگ‌زاده تأکید کرد: با توجه به اخطارهای همکاران امنیتی، بامداد روز جمعه یک سرور جدید را ظرف ۲۴ ساعت بالا آوردیم که این عملیات در حالت عادی یک تا دو هفته زمان نیاز داشت. آن شب همکاران ما در بخش‌های مختلف تا صبح پای کار ماندند و عملیاتی نشدنی را ممکن کردند و خوشبختانه بعد از این اقدام کار سرعت گرفت و جایگاه‌ها تک تک عملیاتی شدند تا جایی که بیش از ۸۰ درصد جایگاه‌ها در سراسر کشور به مدار آمد و آرامشی نسبی حاکم شد. این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که حواشی و شایعه‌های زیادی از جمله بحث افزایش قیمت بنزین، حذف سهمیه‌ها و... در جامعه شکل گرفته بود و تلاش همکاران ما این بود که با تلاش شبانه‌روزی برای اتصال هرچه سریع‌تر جایگاه‌ها، با این شایعه‌ها مقابله کنیم.

وی با تأکید بر مدیریت جهادی و هوشمندانه مدیریت سامانه هوشمند سوخت کشور برای هدایت و راهبری این عملیات بزرگ گفت: همه در حال یک عملیات بزرگ دفاع سایبری بودیم و همدلی، اتحاد و سختکوشی همکاران بیش از پیش شده بود. در حقیقت یک مانور بزرگ مدیریت بحران و دفاع سایبری بسیار مناسبی انجام شد. این در شرایطی بود که تا پیش از این ما حتی از قطعی یک نازل نیز واهمه داشتیم، اما بی‌شک تجربه منحصربه‌فردی بود.

رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت از حمایت همه متخصصان فناوری اطلاعات وزارت نفت در سطح چهار شرکت اصلی قدردانی و اظهار کرد: در روز دوم حادثه، کل متخصصان فناوری اطلاعات وزارت نفت برای کمک‌رسانی در زمینه اتصال جایگاه‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آمدند و یک همدلی بزرگ و مثال‌زدنی در سطح صنعت نفت شکل گرفت که من از زحمات همه این عزیزان و نیز همکاران ما در زیرساخت مخابرات و فناوری اطلاعات در این بحران تشکر و قدردانی می‌کنم.

کد خبر: ۱۱۷٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha