۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
حذف مازوت راه مقابله با آلودگی ناشی از این سوخت نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

حذف مازوت راه مقابله با آلودگی ناشی از این سوخت نیست

عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست، گفت: باید مسئله فیلترینگ در نیروگاه‌ها جدی گرفته شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی بر ضرورت جدی گرفتن مسئله فیلترینگ در نیروگاه‌هایی -مازوت می‌سوزانند- تاکید کرد و گفت: اگرچه گازرسانی به حدود ۹۸درصد استان‌های کشور صورت گرفته است اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در اکتشافات جدید با هدف جلوگیری از افت فشار گاز، ذخایر گازی کشور کاهش پیدا کرده است لذا تا زمانی که این کسری توسط وزارت نفت جبران شود باید مصرف را مدیریت کرد که یکی از راه‌های انجام این مدیریت در شرایط فعلی، قطع سوخت گازی نیروگاه‌ها در برخی از روزهای سرد سال و رساندن گاز مصرفی آن‌ها به دست مصرف‌کننده است همچنین در مقابل باید مخازن نیروگاه‌ها از سوخت مایع پر شود.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که گوگرد موجود در سوخت‌های مایع بالا است این نوع از سوخت‌ها استاندارد نبوده و آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کنند لذا اکنون که به دلیل کمبود گاز مجبور به استفاده از این سوخت هستیم وزارت نیرو باید نیروگاه‌های برق را ملزم کند فیلترهای لازم را برای حذف آلاینده‌ها در دودکش‌های خود بگذارند.

عباسی با بیان اینکه راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست، توضیح داد: با توجه به اینکه گوگرد موجود در سوخت مازوت بالا است باید مسئله فیلترینگ در نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی -که مازوت می‌سوزاند- جدی گرفته شود تا از دودکش آن‌ها دودی بیرون نیاید بنابراین سرمایه‌گذاری در این مسیر ضروری است تا در این شرایط علاوه‌بر استفاده از این سوخت مفید، مانع از آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت مردم شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه افزود: مجلس به این موضوع می‌پردازد و مطابق نقش نظارتی خود به آن ورود خواهد کرد تا شرایط غیرقابل دفاع کنونی تغییر کرده و اصلاح شود.

وی با بیان اینکه وزارت صمت نیز باید صنایع کوچک را تشویق به تولید بخاری‌های استاندارد با بالاترین راندمان گرمایی کند، افزود: اکنون بسیاری از بخاری‌های تولیدی استاندارد نیستند و حرارت آن‌ها خارج می‌شود لذا بکارگیری سیاست‌های تشویقی و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان با هدف تولید این نوع از بخاری‌ها ضرورت دارد، همچنین باید ضمن جمع‌آوری بخاری‌های قدیمی، وسایل گرمایشی استاندارد با اقساط بلندمدت در اختیار مردم قرار گیرند.

عباسی اظهار کرد: تمامی اقدامات فوق نیازمند بودجه است و با توجه به ضرورت آن برای کشور باید امکان‌سنجی این مهم به سرعت انجام گیرد چراکه در این شرایط می‌توان طی ۳ تا ۵ سال آینده حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بخاری‌های کشور را استانداردسازی کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین جبران کمبود گاز در کشور را نیازمند استاندارد کردن بخاری‌ها با فرهنگ‌سازی و گذاشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی برای طرح‌ها دانست.

کد خبر: ۱۱۷٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha