۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
حجم گسترده دستگاه‌های دخیل در امور گمرک سبب کند شدن ترخیص کالاها شده است
سخنگوی گمرک:

حجم گسترده دستگاه‌های دخیل در امور گمرک سبب کند شدن ترخیص کالاها شده است

لطیفی، سخنگوی سخنگوی گمرک گفت: ازیک‌ طرف همه بخش‌ها انتظار پاسخ‌گویی از گمرک را دارند اما از طرفی روندها و فرایندهایی که در کشور تعریف شده، سبب می‌شود دستگاه‌های زیادی در ترخیص کالا دخیل باشند.

به گزارش بازار، روح‌الله لطیفی با بیان اینکه گمرک یک سازمان اجرایی است و رأساً نمی‌تواند کالایی را به کشور وارد کند، گفت: ماده 12 قانون امور گمرکی، گمرک را به‌عنوان فرمانده واحد مرزی و به‌عنوان مرزبان اقتصادی معرفی می‌کند اما باتوجه‌به اینکه دستگاه‌های مختلف اجرایی آیین‌نامه و مقرراتی را تصویب می‌کنند که با عملکرد گمرک متفاوت است، سبب شده است شرایط گمرک در ایران با سایر کشورها کمی متفاوت باشد.

وی با اشاره به اعتراض گمرک به دستگاه‌های مختلف به دلیل هماهنگ نبودن با این سازمان اظهار کرد: ازیک‌طرف همه بخش‌ها انتظار پاسخ‌گویی از گمرک را دارند و مسئولیت را بر گردن گمرک می‌اندازند اما از طرفی روندها و فرایندهایی که در کشور تعریف شده است، سبب می‌شود دستگاه‌های زیادی در ترخیص کالا دخیل باشند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از فعالیت 25 دستگاه به‌صورت مستقیم در ترخیص کالا گفت و بیان کرد: هرکدام از این دستگاه‌ها قوانین مرتبط با خودشان را دارند که کار را برای ترخیص کالا سخت می‌کند و سبب می‌شود کالایی بیش از حد معمول در گمرک باقی بماند و یا اصلاً به مرحله ترخیص نرسد.

وی درعین‌حال بیان کرد: یک بخش از کالاها طبیعتاً نیاز به گذراندن مراتب اداری و فنی مشخص دارند زیرا این کالاها در ارتباط با حوزه سلامت هستند و نمی‌توان در این زمینه اغماض کرد. اما کالاهایی که دارای ماهیت مشخصی هستند و به مردم هم آسیب نمی‌رسانند باید کار را به دستگاه‌های متخصص سپرد که سازمان استاندارد و قرنطینه دامی و همچنین سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سازمان غذا و دارو از آن جمله هستند.

لطیفی درباره کنترل منابع ارزی توسط بانک مرکزی عنوان کرد: بانک مرکزی از همان ابتدایی منابع و منشأ ارز کالایی که وارد کشور می‌شود را چک می‌کند و کالاها در صف ترخیص و تأمین قرار می‌گیرند تا در نهایت با صدور کد رهگیری بانک، از گمرک خارج شوند.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha