۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۰
بازار خرید و فروش فولاد راضی کننده نیست| همه منتظر کاهش قیمت ها؛ میلگرد ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان
عضو هیات مدیره تولید کنندگان فولاد در گفتگو با بازار:

بازار خرید و فروش فولاد راضی کننده نیست| همه منتظر کاهش قیمت ها؛ میلگرد ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان

شهرستانی، عضو هیات مدیره تولید کنندگان فولاد کشور گفت: کاهش قابل توجه تقاضا در بازار فولاد، سبب شد که در هفته جاری وضعیت خرید و فروش محصولات فولادی راضی کننده نباشد.

 بازار؛ گروه صنعت: در این شرایط که بازار فولاد بسیار راکد است، همه خریداران و مصرف کنندگان در بازار منتظر کاهش قیمت ها هستند تا بتوانند کالای مورد نظر خود را به قیمت پایین تری بخرند.

در هفته جاری طبق پیش بینی های انجام شده قیمت سنگ آهن همچنان در مسیر نزولی قرار گرفت و هر تن این محصول در بازارهای جهانی به ۸۹.۷۵ دلار  رسید ولی صبح جمعه ۲۱ آبان ماه به ۹۴ دلار در هر تن افزایش یافت

قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی هر تن ۹۴ دلار 
«سید رضا شهرستانی» عضو هیات مدیره تولید کنندگان فولاد کشور در گفتگو با خبرنگار «بازار» بیان کرد: در هفته جاری طبق پیش بینی های انجام شده قیمت سنگ آهن همچنان در مسیر نزولی قرار گرفت و هر تن این محصول در بازارهای جهانی به ۸۹.۷۵ دلار  رسید ولی صبح جمعه ۲۱ آبان ماه به ۹۴ دلار در هر تن افزایش یافت.

شهرستانی اظهار داشت: قیمت  بیلت cis در طول هفته جاری  با کمی کاهش مواجه شد و به ازای هر تن قیمت آن به ۶۲۵ دلار در هر تن رسید، ضمن اینکه قیمت  بیلت صادراتی ایران در بندرعباس  نسبت به هفته گذشته  با اندکی کاهش به  ۶۱۵ دلار رسید.

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور با بیان اینکه شمش فولادی در بازار داخلی تقاضا نداشت، تاکید کرد: با کاهش تقاضا در بازار قیمت این محصول بین به ازای هرکیلوگرم ۱۴ هزار و ۷۰۰ تا ۱۵ هزار تومان معامله شد.

در این شرایط که بازار کساد بود میلگرد نیز به قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار معامله شد، هرچند که خریدار میلگرد در بازار بسیار اندک بود

میلگرد به قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار معامله شد
شهرستانی با بیان اینکه در هفته جاری خریداران میلگرد در بازار بسیار اندک بودند یادآور شد: در این شرایط که بازار کساد بود میلگرد نیز به قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار معامله شد، هرچند که خریدار میلگرد در بازار بسیار اندک بود.

به گفته وی، در آخرین روز معاملات در بازار تیرآهن در اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت شروع کرد و  به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی آنها افزایش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی را اعلام کردند و قیمت انواع ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲ ) در برخی مبادی فروش با کاهش قیمت  ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی مواجه شد.

ورق گالوانیزه با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد 
عضو هیات مدیره تولید کنندگان فولاد کشور اظهار داشت: ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در اکثر مبادی فروش نیز با افزایش قیمت مواجه شد و به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی در هر کیلو داشت و قیمت قوطی، پروفیل و پروفیل زد در اکثر کارخانه‌های تولید کننده نیز بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

شهرستانی با بیان اینکه قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده قیمتش ثابت ماند گفت: قیمت انواع لوله مانیسمان، داربستی و درزدار در بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان با افزایش قیمت داشت هرچند که خریداران کمتری در بازار داشت.

آمارها نشان می دهد که روز گذشته در تالار صنعتی بورس کالا محصولات مقاطع فولادی از جمله میلگرد با قیمت ۱۴ هزار و ۷۳۴ تومان عرضه شد که رقابت ۰/۵ درصدی برای این محصول ثبت شد و تیرآهن نیز بر پایه قیمت ۱۴ هزار و ۸۳۶ تومان عرضه شد که این محصول نیز رقابت ۰.۴ درصدی را ثبت کرد.

دو روز پیش مدیرعامل وعضو هیأت عامل فولاد سفید دشت با اشاره به لزوم استفاده از یک سیستم واحد برای تعیین قیمت مقاطع فولادی بیان کرد: تعیین قیمت محصولات براساس سیستم واحد و یکسان علاوه‌بر شفاف‌سازی قیمت‌ها به تسهیل امر تجارت نیز منجر خواهد شد.

مطابق پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا با قیمتی واحد در طولانی ‌مدت تأثیر مثبتی بر سیستم عرضه و تقاضا خواهد گذاشت

«محمود ارباب‌زاده» اظهار داشت: مطابق پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا با قیمتی واحد در طولانی ‌مدت تأثیر مثبتی بر سیستم عرضه و تقاضا خواهد گذاشت.

وی یادآورشد: نحوه‌ قیمت‌گذاری مقاطع به سه شکل انجام می‌شود، به این صورت که بورس کالا یکی از فاکتورهای تعیین قیمت است، قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت در بازار آزاد نیز از دیگر روش‌های قیمت‌گذاری مقاطع فولادی است.

ارباب زاده، تعیین قیمت مقاطع فولادی توسط بورس کالا را اصولی‌تر دانست و افزود: شفاف‌ شدن قیمت ها در بازار و تسهیل تجارت از مزایای تعیین قیمت با یک سیستم واحد است و به همین علت علاوه‌بر محصولات اولیه که در بورس تعیین قیمت می‌شوند، قیمت‌گذاری محصولات نهایی همچون پروفیل‌ها نیز به این چرخه افزوده خواهد شد.

عضو هیأت عامل سفید دشت اجرای این راهکار را در طولانی مدت راهبردی و مثبت دانست که به یکدست‌سازی قیمت‌ها منجر خواهد شد، بر همین مبنا با افزایش تقاضا قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد و به همین میزان با کاهش تقاضا نیز قیمت‌ها کاهشی می‌شود، بنابراین قانونی کردن تعیین قیمت در بورس کالا، شرکت‌ها را به پیروی از این قانون ملزم کرده و مانع چند قیمتی شدن محصولات فولادی می‌شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha