۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
تسهیل پرداخت وام ۳۰ میلیونی به نیازمندان| بانک ها ملزم به اعطای تسهیلات خُرد می شوند!
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار خبر داد

تسهیل پرداخت وام ۳۰ میلیونی به نیازمندان| بانک ها ملزم به اعطای تسهیلات خُرد می شوند!

علی پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این کمیسیون قصد دارد با دعوت از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، موضوع تسهیل پرداخت وام خُرد تا ۳۰ میلیون تومان را مطرح و بانک ها را ملزم به اجرای آن کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ طبق گزارش های موجود، درخواست برای وام های خرد تا ۳۰ میلیون تومان بیشترین آمارتقاضای نیازمندان به وام را تشکیل می دهد. اما بانک ها در این مسیر خیلی همراهی لازم را در پرداخت چنین وامی ندارند.
البته اکثر بانک ها با هدف ممانعت از خروج منابع مالی، موانع زیادی را پیش پای متقاضیان وام های خرد قرار می دهند. موانعی چون تضامین معتبر سفت و سختٰ، نظیر تعهد دو کارمند رسمی دولتی، ارایه چک به مبلغ ۲ برابر رقم وام درخواستی، سفته و بررسی رتبه اعتباری و ...که ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان وام را به دلیل ناتوانی در تضامین و ...از درخواست وام های خرد پشیمان و ناامید می کند.

شبکه بانکی با توجه به رتبه اعتباری متقاضیان، شرایط سهل‌تری را درباره سازوکار اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان دارای رتبه اعتباری در پرداخت وام مناسب در نظر گیرد

ضرورت تامین نیاز متقاضیان وام خرد از سوی بانک ها
کم توجهی بانک ها در پرداخت وامهای خرد و نارضایتی متقاضیان از عدم همراهی سیستم بانکی با آنها تا جایی است که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی از مدیران عامل بانک‌ها خواست در پرداخت وام‌های خرد به اشخاص دارای رتبه اعتباری مناسب تسهیلگری کنند.

علی صالح‌آبادی در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها، افزود: یکی از مطالبات مردم از شبکه بانکی، تسهیل در اعطای تسهیلات است و در این راستا انتظار می‌رود شبکه بانکی با توجه به رتبه اعتباری متقاضیان، شرایط سهل‌تری را درباره سازوکار اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان دارای رتبه اعتباری مناسب در نظر بگیرد.

بانک ها فرایند پرداخت وام خرد را به قدری سخت کرده اند که نیازمندان واقعی عطای دریافت این نوع وام در مواجه با سخت گیری بانک ها را به لقایش می بخشند

سختگیری بانک ها در پرداخت وام های خرد
در این باره «محمد علی پور» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «بازار» گفت: بانک ها خیلی راغب به پرداخت وام های خرد به نیازمندان این نوع وام نیستند، چرا که اکثر آنها با مراجعه با شعب بانکی با دست خالی بر می گردند از طرفی بانک ها فرایند پرداخت وام خرد را به قدری سخت کرده اند که نیازمندان واقعی عطای دریافت وام در مواجه با سخت گیری بانک ها را به لقایش می بخشند.
وی با بیان اینکه پرداخت از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی وام خرد به نیازمندان واقعی توسط بانک ها باید تسهیل شود، گفت: سیستم بانکی اکنون دارای مطالبات معوق سنگینی است که این معوقات به دلیل پرداخت وام های کلان به افراد خاص صاحب نفوذ و یا ساخت و پاخت برخی ها با سیستم بانکی بدون تضامین آنچنانی است. این درحالی است که بانک ها برای پرداخت وام های خرد به نیازمندان واقعی به قدری آنها را اذیت می کنند و یا شرایط سختی را پیش روی آنها قرار می دهند که آنها نتوانند چنین وامی را دریافت کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مدیران بانک ها باید توصیه رئیس کل بانک مرکزی را در ارایه وام های خرد به متقاضیان مورد توجه قرار دهند و با کنار گذاشتن بهانه ها و سخت گیری ها پرداخت وام به این قشر از جامعه را تسهیل کنند.

کمیسیون اقتصادی مجلس قصد دارد موضوع پرداخت آسان وام های خرد را با برگزاری جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مورد بررسی دقیق قرار دهد تا بانکها ملزم به پرداخت وام های خرد شوند و در این زمینه خیلی سخت گیری نکنند

وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس قصد دارد موضوع پرداخت آسان وام های خرد را با برگزاری جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مورد بررسی دقیق قرار دهد تا بانکها ملزم به پرداخت وام های خرد شوند و در این زمینه خیلی سخت گیری نکنند.
علی پورادامه داد: علاوه براین نظارت های بانک مرکزی درچگونگی خروج منابع از سیستم بانکی بابد بیشتر شود چرا که منابع کلانی از بانک ها خارج شده که یا برنگشته اند و یا به انحراف رفته است، بنابراین بانک مرکزی باید سطح نظارت خود را در ورود و خروج منابع به بانک ها بالا ببرد چرا که اگر نیمی از مطالبات معوق به سیستم بانکی برگردد می توان با همان منابع نیاز بخش عمده ای از متقاضیان وام خرد را تامین کرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha