۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
اصلاح آیین نامه قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن
در جلسه هیات دولت صورت گرفت؛

اصلاح آیین نامه قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن

هیات وزیران آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را با هدف تسهیل شرایط واگذاری زمین و اولویت بندی متقاضیان فاقد مسکن اصلاح کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی، «آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» را با هدف تسهیل شرایط واگذاری زمین در طرح‌های تأمین مسکن و به منظور تأمین مسکن خسارت دیدگان از سوانح طبیعی و اولویت بندی متقاضیان فاقد مسکن براساس شاخص‌های درآمدی، شهرهای محل سکونت و تعداد افراد تحت تکفل، اصلاح کرد.

به موجب اصلاح «آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن»، اولویت بندی متقاضیان فاقد مسکن بر اساس میزان تقاضای متوسط هر استان در سامانه درخواست مسکن و براساس شاخص‌هایی از قبیل نداشتن سابقه مالکیت، مدت زمان سکونت، میزان درآمد و تعداد افراد خانوار انجام می‌شود.

همچنین بهره مندی اشخاصی که مالک واحد مسکونی مشاعی هستند براساس متراژ و مرغوبیت در شهرها و روستاهای مختلف تعیین می‌شود.

زنان مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، مردان مشروط به داشتن حداقل ۴۵ سال سن و بیماران خاص براساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشمول متقاضیان واجد شرایط این آیین نامه می‌شوند.

سابقه سکونت برای مهاجرین از کلانشهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد، برای کارمندان دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به استناد حکم دستگاه و سازمان (ارگان) نظامی ذی‌ربط و روحانیونی که با تأیید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه منتقل شوند، (به استثناء استان تهران) این سابقه ملاک عمل نخواهد بود.

همچنین واگذاری اراضی به اشخاص حقیقی واجد شرایط در مورد شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، براساس ضوابطی است که با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب شورای عالی مسکن ابلاغ می‌شود.

واگذاری زمین به خسارت دیدگان از سوانح طبیعی که در اراضی مسکونی تصرفی ساکن هستند، در شهرهای کمتر از۱۰۰ هزار نفر جمعیت به صورت واگذاری انفرادی و در شهرهای بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به صورت واگذاری گروهی حداقل به سه خانوار به بالا انجام می‌شود.

همچنین واگذاری اراضی موضوع این ماده با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، برای واجدین شرایط براساس قیمت کارشناسی روز با اعمال حداکثر ۳۰ درصد تخفیف به صورت فروش اقساطی با بازپرداخت حداکثر ۱۵ سال (از زمان واگذاری) و برای غیرواجدین شرایط بدون اعمال تخفیف صورت می‌پذیرد.
 
موافقت با افزایش سرمایه بیمه فوت و حوادث بازنشستگان و مستخدمین رسمی دستگاه‌های اجرایی
هیئت وزیران در ادامه، با توجه به اتمام مهلت مقرر در تصویب نامه مربوط به بیمه فوت و حوادث بازنشستگان و مستخدمین رسمی دستگاه‌های اجرایی، ضمن موافقت با تمدید این مصوبه به مدت پنچ سال از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۰، با افزایش مبلغ سرمایه بیمه مذکور موافقت کرد.

بر این اساس، سرمایه بیمه برای هر نفر بابت فوت به هر علت و نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم (کلی و جزیی) در اثر حوادث در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و حق بیمه ماهانه (مجموع سهم الشرکه دولت و ذی نفع) مبلغ ۹۰ هزار ریال برای هر نفر بدون در نظر گرفتن سقف سنی تعیین می‌شود و برای سال‌های بعد، سرمایه بیمه معادل نرخ ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت و سهم الشرکه دولت و ذی نفعان بابت حق بیمه نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد. حق بیمه سهم دستگاه‌های اجرایی نیز در سقف اعتبارات ابلاغی تأمین و پرداخت می‌گردد.
 
راهکارهای اجرایی دولت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها
 در راستای تکلیف مقرر در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت برای کاهش سالانه ۵ درصد از تلفات انرژی در بخش ساختمان به عنوان بزرگ‌ترین بخش مصرف کننده انرژی در کشور، هیئت وزیران «راهکارهای اجرایی دولت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها» را به تصویب رساند.

ارتقای کیفیت ساخت و سازها از طریق بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی، ارتقای رده انرژی ساختمان‌ها از طریق اعمال تشویقات و تنبیهات (گازب‌ها و تعرفه برق) و استفاده از ظرفیت قانون هدفمندی یارانه‌ها با هدف افزایش بهره وری انرژی در ساختمان ها، از جمله دلایل مصوبه یاد شده است.

بر این اساس، دستگاه‌های اجرایی مندرج در قانون خدمات کشوری موظفند به منظور کسب رده انرژی ذکر شده در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان (رده انرژی EC)، نسبت به مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت بر رعایت این مبحث توسط شرکت‌های ذی صلاح برای ساختمان‌های جدیدالاحداث خود اقدام نمایند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است با بهره گیری از خدمات شرکت‌های ذی صلاح موضوع ماده (۴) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در چارچوب قوانین و مقررات، نسبت به کنترل و نظارت عالیه ساختمان‌های جدیدالاحداث بخش خصوصی به منظور اطمینان از رعایت کامل الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اقدام نماید. شرکت‌های یاد شده نیز موظفند گزارش نظارت خود را به واحدهای ذی ربط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها ارایه نمایند.

ارایه پایان کار به ساختمان‌های جدید الاحداث از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به رعایت مبحث (۱۹) مقررات ملی ساختمان می‌باشد و به منظور آگاهی مردم از تلفات انرژی در ساختمان ها، وزارت کشور از طریق شهرداری‌ها موظف است از ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به درج رده انرژی در گواهی پایان کار ساختمان‌های جدیدالاحداث و نصب پلاک آن در ورودی در ساختمان‌ها اقدام نماید.

دولت همچنین دستگاه‌های اجرایی مندرج در قانون خدمات کشوری را موظف کرد با استفاده از شرکت‌های ذی صلاح حسب مورد نسبت به ممیزی انرژی و بازرسی فنی و دریافت برچسب انرژی طبق استانداردهای مصوب و ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای ساختمان‌های در حال بهره برداری خود اقدام و نتیجه را به همراه طرح‌های بهینه سازی لازم به وزارتخانه‌های نفت، نیرو و راه و شهرسازی اعلام نمایند.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ ساختمان‌های دارای حداقل رده انرژی / برچسب انرژی مشمول تخفیف (پاداش صرفه جویی) معادل ۵ درصد گاز بها و تعرفه برق خواهند شد و به ازای هر رتبه ارتقای رده انرژی/ برچسب انرژی مشمول ۵/۲ درصد تخفیف بیشتر می‌شوند و در صورت عدم کسب رده انرژی / برچسب انرژی از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ساختمان‌های جدید الاحداث دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی افزایش گازب‌ها و تعرفه برق ۳۰ درصدی و برای ساختمان‌های درحال بهره برداری دستگاه‌های اجرایی افزایش گازب‌ها و تعرفه برق ۲۰ درصدی اعمال خواهد شد.
 
 گزارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از وضعیت منابع آب ژرفی ایران
 در ادامه جلسه هیئت دولت، گزارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور درخصوص وضعیت منابع آب ژرفی (ابرحوضه ای) ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در گزارش خود با اشاره به آبخوان‌های بزرگ جهان و تجربه کشورهای مختلف در این خصوص، به بررسی و مطالعه شواهد وجود آب‌های ابرحوضه‌ای در ایران و پتانسیل‌های موجود در کشور پرداخته است.

در این گزارش همچنین راهکارهای کاهش هزینه در اجرای طرح اکتشاف آب‌های ابرحوضه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.
 
تهاتر مطالبات و بدهی‌های شرکت هواپیمایی ماهان با شرکت هما
دولت به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، با تهاتر مطالبات شرکت هواپیمایی ماهان از شرکت دولتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بدهی همان شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور جمعاً به مبلغ ۸۱ میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۵۲ ریال موافقت کرد.
همچنین به موجب مصوبه فوق، مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) که در اجرای این تصویب نامه، به شرکت دولتی منتقل شده است با بدهی دولت

به شرکت مذکور (اعم از شرکت اصلی و یا شرکت‌های دولتی تابع آن) بابت مواردی مانند یارانه قیمت‌های تکلیفی (با تأیید سازمان‌حسابرسی) از طریق صدور اسناد تسویه خزانه موضوع قوانین بودجه سنواتی قابل تسویه است.
 
اصلاح مصوبه واگذاری سهام دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و فولاد، عشایر و روستاییان و سازمان تأمین اجتماعی
هیئت وزیران با هدف ممانعت از ایجاد اخلال در انجام پروژه‌های در دست شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) به عنوان مجری پروژه‌های مهم و استراتژیک توسعه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی و ساخت، احداث، بهسازی، نوسازی و توسعه پالایشگاه‌های کشور، مصوبه مربوط به واگذاری سهام متعلق به دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و فولاد، عشایر و روستاییان و سازمان تأمین اجتماعی را اصلاح کرد.

به موجب اصلاح مصوبه فوق، اساسنامه شرکت طراحی و ساخت نفت باید به گونه‌ای اصلاح گردد که سهام ممتاز آن (متعلق به شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت ایران و شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران به میزان ۴۹ درصد) به سهام عادی تبدیل گردد.
 
 تعیین هزینه خدمات ثبت نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون وزارت بهداشت سال (۱۴۰۱)
هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد بند (الف) تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ کل کشور، هزینه خدمات ثبت نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال (۱۴۰۱) را تعیین کرد.

گفتنی است، درآمدهای سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حساب خزانه واریز و در بخش درآمد بودجه کل کشور منظور و معادل آن از طریق درج در ردیف بودجه هزینه‌ای در لوایح بودجه سنواتی در اختیار سازمان و وزارتخانه یاد شده قرار می‌گیرد.
 
 اصلاح موادی از آیین نامه اجرایی تعیین ارزیابی تجربه پیمانکار
 هیئت وزیران با هدف پیش بینی ساز و کار حمایتی لازم برای پیمانکارانی که در سال‌های اخیر به واسطه مشکلات ناشی از تحریم با کاهش فعالیت روبرو بوده اند، موادی از آیین نامه اجرایی تعیین ارزیابی تجربه پیمانکار را اصلاح کرد.

جلوگیری از سوء استفاده احتمالی برخی متصدیان و انحراف ارزیابی کیفی از اهداف قانونی «آیین نامه اجرایی تعیین ارزیابی تجربه پیمانکار» و نیز لزوم توجه بیشتر به تشخیص‌های کارشناسی و مدیریتی دستگاه مناقصه گذار، از دیگر دلایل اصلاح آیین نامه یاد شده است.

بر این اساس، ارزیابی تجربه پیمانکاران (سابقه اجرایی) مطابق اطلاعات مربوط به تعداد و نوع کارهای مشابه انجام شده در رشته و زمینه کار در ۱۰ سال گذشته تعیین می‌شود، بنابراین حداکثر امتیاز در صورتی احراز می‌شود که چهار کار مشابه با حجم معادل یا بیشتر از موضوع مناقصه توسط پیمانکار اجرا شده باشد و برای مقادیر کمتر، امتیاز تجربه به تناسب کاهش می‌یابد. همچنین ارزیابی حُسن سابقه در کارهای قبلی، مطابق امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی در ۱۰ سال گذشته، ملاک تعیین امتیاز یادشده خواهد بود.

ارزیابی توان مالی پیمانکاران نیز بر اساس اطلاعات حداکثر ۱۰ سال گذشته تعیین می‌شود. علاوه بر این، ارزیابی توان فنی و برنامه ریزی به استناد حداکثر امتیاز مربوط به برنامه‌ریزی و کنترل پروژه در صورتی احراز می‌شود که در سوابق ۱۰ ساله گذشته پیمانکار، حداقل دو پروژه بدون تأخیر غیرمجاز (تا تحویل موقت) وجود داشته باشد.
 
آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) اصلاح شد
 هیئت وزیران با توجه به گذشت ۱۰ سال از ابلاغ آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) و لزوم بروز رسانی آن و رفع خلأ‌های نحوه رسیدگی به این سوانح و نیز ضرورت پاسخگویی به یافته‌های جدید ممیزی سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) منطبق با الزامات و استانداردهای بین المللی و قوانین و مقررات ملی، با اصلاح برخی از مواد آیین نامه یاد شده موافقت کرد.
لازم به ذکر است، یکی از اهداف اصلی ایکائو جدایی بخش بررسی سانحه از نهادهای نظارتی و رگولاتوری سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشد. همچنین حصول دستیابی به سایر موارد از قبیل رفع یافته‌های قبلی ایکائو در آیین نامه‌های بالادستی (CE ۱)، اجابت استانداردهای جدید ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو که پس از سال ۱۳۹۱ به تصویب ایکائورسیده اند، همسویی و هماهنگی بین نهادهای داخلی در اجرای مفاد آیین نامه، کنترل مستقیم صحنه سانحه و فرایند انتشار گزارش‌های سوانح در متن آیین نامه مذکور پیش بینی شده است.
 
تلقی یارانه سود تسهیلات پرداختی توسط صندوق‌های مندرج در قانون رفع موانع تولید به اشخاص به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی
 دولت با هدف توسعه رشته‌های صنعتی استراتژیک و خاص و در راستای افزایش سرمایه صندوق‌های موضوع ماده (۱۵) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، مصوب کرد کارمزد دریافتی صندوق‌های مذکور که تحت عنوان یارانه به اشخاص پرداخت می‌شود، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی شود.
 
تصویب آیین نامه اجرایی مربوط به عوارض ارزش افزوده دریافتی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری
 هیئت وزیران در اجرای تبصره (۷) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده درخصوص عوارض ارزش افزوده دریافتی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، آیین نامه اجرایی آن را به تصویب رساند.
با توجه به اینکه در گذشته پارک‌های علم و فناوری، بویژه آن دسته‌ای که اقدام به واگذاری ارضی به شرکت‌ها و مؤسسات فناور می‌کردند، نسبت به دریافت خدمات شهری و تأمین زیرساخت‌های لازم برای فعالیت شرکت‌ها با مشکل تأمین اعتبار مواجه بودند، لذا در این آیین نامه تلاش شده براساس یک چارچوب مشخص و شفاف، منابع پایداری برای پارک‌ها تعریف شود.

به موجب آیین نامه فوق، عوارض ارزش افزوده شرکت‌های فناور مستقر در هر پارک توسط سازمان امور مالیاتی کشور هر ماه دریافت می‌شود و سهم عوارض ارزشافزوده دریافتی از هریک شرکت‌های مذکور پس از واریز به حسابی به نام سازمان امور مالیاتی کشور که توسط خزانه داری کل کشور افتتاح می‌شود، به صورت صد درصد به ترتیب فهرست‌های ارسالی از سوی شرکت‌های یاد شده به همان پارک محل استقرار و به منظور ایجاد، توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی، آموزشی، پژوهشی و فناوری و ارایه خدمات شهری اختصاص می‌یابد.

همچنین وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند فهرست پارک‌های علم و فناوری را ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ آیین نامه، به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند. معاونت علمی و فناوری رییسجمهور نیز مکلف است نسبت به ایجاد سامانه ثبت اطلاعات شرکت‌های مستقر در پارک‌ها اقدام نماید و هر پارک موظف به درج اطلاعات شرکت‌های فناور مستقر در همان پارک حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از پایان هر دوره مالیاتی در سامانه میباشند که اطلاعات سامانه به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.
 
ارجاع برخی از اختلافات در قراردادهای طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی با پیمانکاران به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه کشور
با تصویب هیئت وزیران و در اجرای حکم مندرج در اصل (۱۳۹) قانون اساسی، اختلاف‌های ناشی از اجرا یا تفسیر قراردادهای مربوط به تعدادی از طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی با پیمانکاران و مشاوران برای داوری به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه کشور با توجه به تعیین شورای مذکور به عنوان مرجع داوری، ارجاع شد.

کد خبر: ۱۱۶٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha