۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
هزینه تعطیلی اقتصاد کمتر از ضرر مالی افزایش شیوع ویروس کرونا است
دبیر کل سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در اجلاس گروه ۲۰ گفت:

هزینه تعطیلی اقتصاد کمتر از ضرر مالی افزایش شیوع ویروس کرونا است

اجرای طرح تعطیلی کشورهای برای ممانعت از افزایش شیوع ویروس کرونا باعث می شود تا ارزش تولید ناخالص داخلی کشورها بالغ بر ۲ درصد و متوسط تولید سالانه ۲۵ درصد کاهش یابد اما هزینه اقتصادی و انسانی ناشی از عدم اجرای این سیاست خیلی بیشتر از این است و دنیا چاره ای جز تعطیلی کشورها و کسب و کارها ندارد.

خبرگزاری بازار- در این روزهای کرونا زده برگزاری جلسات به صورت مجازی امری عادی است. اجلاس کشورهای گروه بیست هم در روز گذشته از این قاعده مستثنی نبود. در این جلسه بر ضرورت تداوم طرح تعطیلی کشورها برای ممانعت از افزایش شیوع ویروس سخن گفته شد و از دولتها خواسته شد تا برنامه ها و سیاست های سخت گیرانه تری برای مبارزه با این بحران طراجی کنند. افزایش حمایت از اقتصاد  توسط دولتها و تزریق پول به بخشهای مختلف اقتصادی و پرداخت مستقیم به مردم به منظور عدم تاثیر گذاری این بحران روی قدرت خرید مردم، مساله دیگری است که در این جلسه روی ان تاکید شد.از طرف دیگر روسای کشورهای گروه بیست که بر ضرورت اجرای سیاستهای سخت گیرانه تر توسط دولتها تاکید داشتند بیان کردند:« سیاست های سخت گیرانه تر ضمن کاهش شیوع ویروس کرونا در دنیا بدون شک باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی هم خواهد شد. ولی در شرایط فعلی حفظ جان انسانها و جوامع در اولویت است.»

آنجل گوریا، دبیر کل سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی از برآورد تازه این سازمان در مورد تبعات اقتصادی تعطیلی اقتصاد در بسیاری از کشورها سخن گفت.وی با اشاره به مطالعه انجام شده توسط این سازمان گفت:«تعطیلی  کشورها و اجرای طرح قرنطینه به طور مستقیم روی  بخشهایی از اقتصاد تاثیر دارد که سازنده یک سوم تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی دنیا هستند. بخشهایی از قبیل  توریسم که هم اکنون هم شاهد کاهش ۷۰ درصدی درآمد خود هستند . هر یک ماهی که قرنطینه و تعطیلی  در کشور اجرا شود، ارزش تولید ناخالص داخلی سالانه ۲ درصد کاهش پیدا می کند.

بسیاری از اقتصادهای صنعتی دنیا در پی اجرای این سیاستها وارد رکود اقتصادی می شوند که مساله ای اجتناب ناپذیر است زیرا دنیا به دنبال مبارزه با همه گیری ویروس کرونا و بازگشت به وضعیت عادی زندگی است.

دنیا چاره ای جز پذیرش این هزینه ندارد

 دبیر کل سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در مصاحبه ای با سی ان بی سی در مورد گزارش این سازمان گفت: «هزینه بالای خدمات درمانی که دولتهای امروزی چاره ای جز تامین آن ندارند، فشار زیادی به اقتصاد وارد می کند ولی برای اینکه اقتصادها از تجربه تراژدیهای  انسانی و اقتصادی دور باشند، باید این هزینه پرداخته شود. برآورد ما نشان داده است که دولتها باید سیاستهای سخت گیرانه تری برای مبارزه با این بیماری و حمایت از اقتصاد در پیش بگیرند و ضرورت دارد که این مبارزه  در تمامی دنیا به صورت هماهنگ  انجام شود تا بتواند نتیجه مطلوب را به همراه بیاورد.»

 سی ان ان هم به این گزارش اشاره کرد و نوشت: «در تمامی کشورها، بیشترین فشار اقتصادی به دلیل کاهش راندمان بخش خرده فروشی و عمده فروشی ، کاهش بستر تجاری در دنیا و کاهش نیاز برای خدمات حرفه ای ملک ایجاد می شود.  البته یک نسخه کلی برای اقتصاد وجود ندارد. مثلا برای کشوری که بر پایه  درآمد صنعت توریسم اداره می شود، افت نرخ رشد اقتصادی ناشی از توقف توریسم است و در کشور دیگر تعطیلی سیستم حمل و نقل یا فعالیتهای صنعتی می تواند آسیب اصلی را به اقتصاد وارد کند.»

فاکتورهای اثر گذار روی رشد اقتصادی در دوره شیوع کرونا

 این رسانه با اشاره به بندهای مختلف گزارش تهیه شده توسط سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در مورد میزان تاثیر بحران کنونی روی تولید ناخالص داخلی سالانه کشورها نوشت: «تاثیر این بحران روی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه  کشورها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد . از جمله این فاکتورها مدت زمان اجرای طرح تعطیلی کشور و فعالیتهای اقتصادی است که  در کشورهای مختلف و بر مبنای شرایط حاکم بر هر کشور متفاوت است. بدون شک طولانی تر بودن زمان تعطیلی باعث بیشتر شدن تاثیر آن روی رشد اقتصادی می شود. از طرف دیگر میزان کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات در اقتصاد هم فاکتور دیگری است که بستگی زیادی به میزان حمایتهای دولتی  از مردم دارد. اگر دولت از طریق پرداخت مستقیم مانع از افت قدرت خرید مردم شود، می تواند تا حد زیادی میزان تقاضا  برای کالاهای مصرفی  را در سطح پیشین حفظ کند. نکته مهم دیگر سرعت  اجرای سیاستهای مالی و پولی برای حمایت از اقتصاد کشورها است. اگر دولتها این طرح را سریع و با حداکثر توان اجرا کنند خواهند توانست از بار اقتصادی ناشی از این بحران بکاهند.»

 افت ۲۵ درصدی  تولید در دنیا

سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی پیش بینی می کند  تعطیلی کسب و کارها باعث کاهش ۱۵ درصدی سطح تولید در اقتصادهای صنعتی و اقتصادهای در حال گذار شود ولی تاثیر ان روی کشورهای در حال توسعه بیشتر خواهد بود. به طور متوسط اجرای این سیاست در دنیا باعث می شود متوسط تولید در دنیا ۲۵ درصد کمتر شود.

در پایان این گزارش به اهمیت اجرای طرح تعطیلی اقتصاد برای ممانعت از شیوع وسیع تر این بیماری هم اشاره شد. در این بخش آمده است:« با وجود اینکه  تعطیلی اقتصاد هزینه بر است و می تواند زمینه ساز رکود شود ولی عدم تعطیلی و بی توجهی به شیوع ویروس در دنیا هزینه های بیشتری دارد. افزایش شیوع بیماری و از بین رفتن جان انسانها، بحرانی زیر ساختی در جهان ایجاد می کند. از طرف دیگر عدم تعطیلی  کشور باعث می شود تا دنیا برای دوره ای طولانی تر درگیر این ویروس باشد و نتواند با حداکثر پتانسیل کار کند. همین مساله تاثیر مخرب بزرگتری روی اقتصاد ایجاد خواهد کرد. »

کد خبر: ۱۱٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha