۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
لغو تحریم ها، ۱۵میلیون دلار ظرفیت صادراتی فراهم می کند| آب اکسیژنه و پارافین کلره محصولات استراتژیک
کارشناس شرکت تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع:

لغو تحریم ها، ۱۵میلیون دلار ظرفیت صادراتی فراهم می کند| آب اکسیژنه و پارافین کلره محصولات استراتژیک

پاشاییان، ‌مدیر فروش یک شرکت تامین کننده مواد اولیه صنایع غذایی و دارویی گفت: امسال ارز آوری ۴میلیون دلاری را در برنامه قرار داده ایم که در صورت لغو تحریم‌ ها این رقم تا ۱۵ میلیون دلار افزایش می یابد.

بازار؛ گروه ایران: تحریم ها، ‌ تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف را با چالش های متعددی مواجه کرده اند؛ صاحبان صنایع برای تامین نیازهای شان یک بار با نوسانات ارزی دچار مشکل می شوند و بار دیگر سیاست های خصمانه غربی ها مانع تامین به موقع و به صرفه ملزومات آن ها می شود.

از همین رو شاید بهتر باشد این صاحبان صنایع به جای امتحان کردن شیوه های دشوار دور زدن تحریم ها تا جای ممکن از تولیدات داخلی بهره ببرند، همین محصولاتی که با وجود موانع متعدد صادراتی همچنان به خارج از کشور ارسال می شوند و دستاورد ارزی برای کشور دارند. در این راستا به سراغ جعفر پاشاییان، مدیر فروش شرکت کلر پارس به عنوان تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایعی نظیر آب و فاضلاب، شوینده و بهداشتی، نیروگاه ها، دارویی و غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه نفت و گاز، رنگ سازی، کاغذ سازی و نساجی رفتیم که در ادامه گفت و گوی «بازار» او را در ادامه خواهید خواند.

به رغم اینکه برای هیچ کدام از محصولاتی که تولید می کنیم نیاز به واردات مواد اولیه دیگری نداریم اما همین تحریم ها منجر به این شده که نتوانیم تجهیزات مورد نیازمان را به درستی وارد کنیم. علاوه بر این در این شرایط نمی توانیم همچون گذشته به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم

* به عنوان تولید کننده و تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع متعددی از جمله صنایع آب و فاضلاب، شوینده و بهداشتی، نیروگاه ها، دارویی و غذایی، پتروشیمی و غیره تحریم ها مجموعه شما را با چه چالش هایی مواجه کرده است؟
به رغم اینکه برای هیچ کدام از محصولاتی که تولید می کنیم نیاز به واردات مواد اولیه دیگری نداریم اما همین تحریم ها منجر به این شده که نتوانیم تجهیزات مورد نیازمان را به درستی وارد کنیم. علاوه بر این در این شرایط نمی توانیم همچون گذشته به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم. مانع اصلی صادراتی امروز نیز برایمان موانع پیش روی نقل و انتقال پول است. در حال حاضر عمده مشتریان محصولات ما شرکت های آب و فاضلاب، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، معادن، ‌ نساجی‌ ها، تولیدکنندگان مواد غذایی و دارویی هستند.

* با توجه به اینکه اشاره کردید برای تولید نیازمند یک سری تجهیزات هستید که باید از طریق واردات تامین شود، آیا برای واردات این ملزومات با چالش تامین ارز مواجه نیستید؟
خیر، خوشبختانه حجم صادرات مجموعه خیلی بیشتر از ارز مورد نیاز سالانه مان است. با این حال همانطور که اشاره کردم به خاطر تحریم ها به کشورهایی که می توانستیم صادرات داشته باشیم تعاملات اقتصادی غیر ممکن شده است. در گذشته برخی از کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای عربی خواهان محصولات ما بودند که مانع تحریم ها ادامه همکاری ها و ارز آوری از آن طریق را منتفی کرده است.

از طرفی شاید این سوال مطرح شود که چرا به صورت غیر رسمی به ادامه همکاری نمی پردازیم، پاسخ این است که آن ها چندان تمایلی به همکاری با مراکز غیر رسمی ندارند و ممکن است با چنین همکاری هایی دچار مشکلات بین المللی شوند.  

در حال حاضر بیش از یک سوم محصولات مان صادر می شود و این صادرات با یک شیب خوب از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال ۹۷ به ۳ میلیون دلار در سال ۹۹ رسیده است. امسال هم امید است بالای ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار تا ۴ میلیون دلار صادرات داشته باشیم و رکورد ارزآوری های قبلی را خواهیم زد

* اشاره کردید که با همین شرایط دشوار همچنان صادرات دارید و حتی مقدار ارز آوری تان از ارزبری مجموعه برای تامین تجهیزات بیشتر است، ‌ بفرمایید ارزآوری سالانه مجموعه کلر پارس چقدر است؟
در حال حاضر بیش از یک سوم محصولات مان صادر می شود، یعنی بالای ۳۰ درصد محصولات مجموعه صادر می شود و این صادرات با یک شیب خوب از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال ۹۷ به ۳ میلیون دلار در سال ۹۹ رسیده است. امسال هم امید است بالای ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار تا ۴ میلیون دلار صادرات داشته باشیم و رکورد ارزآوری های قبلی را خواهیم زد.

با توجه به ظرفیت بازارهای هدف منطقه ای مان به عنوان بازار صادراتی در نظر گرفتیم شخصا پیش بینی می کنم می توانیم تمامی تولید مان را صادر کنیم، مگر اینکه ضرورت باشد بخشی از تولید را در اختیار تولیدکنندگان صنایع دیگر داخلی قرار دهیم که در نهایت رقم ارز آوری در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار در سال است

* با توجه به ارزآوری سالانه قابل توجهی که مجموعه شما برای کشور به ارمغان می آورد، فکر می کنید اگر تحریم ها کنار بروند و تعاملات اقتصادی از کشور گرفته شود چقدر ظرفیت ارز آوری داشته باشید؟
با توجه به ظرفیت بازارهای هدف منطقه ای مان به عنوان بازار صادراتی در نظر گرفتیم شخصا پیش بینی می کنم می توانیم تمامی تولید مان را صادر کنیم، مگر اینکه ضرورت باشد بخشی از تولید را در اختیار تولیدکنندگان صنایع دیگر داخلی قرار دهیم که در نهایت رقم ارز آوری در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار در سال است.

* در حال حاضر چه محصولاتی را تولید می کنید؟
محصولاتی که مجموعه تولید می کند شامل آب اکسیژنه، کلر مایع، هیپوکلریت کلسیم، اسید کلریدریک، سود پرک، سود مایع، هیدروژن، هیپوکلریت سدیم، کلرورفریک، پارافین کلره و غیره می شود. البته دو محصول استراتژیک مان آب اکسیژنه و پارافین کلره هستند. گاز هیدروژن و کلر جزو محصولاتی هستند که مقداری حمل آن جزو پرتوکل های ایمنی است و آن ها را هم صادر می کنیم و هم فروش داخلی داریم.

* برنامه توسعه محصول هم دارید؟
بله، دو محصول جدید در سال ۱۴۰۲ به محصولات ما اضافه خواهد شد و خبرهای خوشی برای کل مصرف کنندگان خواهیم داشت. این محصولات نیز از تولیدات موجود ولی با تکنولوژی جدید است که در صنایع رزین، پوشاک، گندزدایی آب، تمیزکاری آب آشامیدنی که با سلامت و زندگی مردم به صورت مستقیم سر و کار دارد، استخراج معادن، تمیزکاری فلزات، شستشو فلزات و غیره کاربرد دارد و برخی هم در خطوط تولید غذایی و شستشوی خطوط مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha