۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
قیمت‌گذاری دستوری کمر تولیدکننده را شکسته است
عضو کمیسیون عمران مجلس:

قیمت‌گذاری دستوری کمر تولیدکننده را شکسته است

پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سیاست‌ قیمت‌گذاری دستوری تنها به نفع عده‌ای محدود است و در عمل بسیاری از مصرف‌کنندگان همچنان از تورم موجود در جامعه ضربه می‌خورند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای همه کالاهای ضروری مردم بسیار غلط و اشتباه است به گفت: حذف قیمت گذاری به عنوان مهمترین تصمیم برای بهبود وضعیت بازار تلقی می‌شود و با حذف آن می‌توان اثر مثبت آن بر خرید کالاهای اساسی مردم به خصوص خودرو بود.

علیرضا پاک فطرت افزود: قیمت‌گذاری دستوری در هیچ جای دنیا مرسوم نبوده است زیرا تولیدکننده را با چالش‌های بسیار مواجه کرده و انگیزه تولید را از او می‌گیرد.

وی عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری فرایندی است که طی آن، به فروشنده‌ها رقمی معین ابلاغ می‌شود تا در آن قیمت، کالا را به متقاضیان عرضه کنند. این روش درست برعکس شیوه‌ای است که در آن محصولات را در بازار رقابتی قیمت‌گذاری می‌کنند. یعنی رقابت در قیمت، نقطه مقابل قیمت‌گذاری دستوری است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روش‌های تعیین قیمت رقابتی، قدرت خرید مردم نقشی اساسی در تعیین قیمت ایفا می‌کند زیرا قیمت‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا به وجود می‌آیند اما در بازار دستوری، تعیین نرخ پس از عبور از فیلترهای تعیین‌شده توسط دولت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌ قیمت‌گذاری دستوری تنها به نفع عده‌ای محدود است. در عمل بسیاری از مصرف‌کنندگان همچنان از تورم موجود در جامعه ضربه می‌خورند.

پاک فطرت خاطر نشان کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو یکی از محورهای مهمی است که تولیدکنندگان خودرو به آن اشاره دارند و نمایندگان هم این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند تا کالاهایی که نیاز ضروری مردم است با قیمتی مناسب به دست آنها برسد و تولید کننده هم دچار ضرر و زیان نشود.

کد خبر: ۱۱۶٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha