۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
رفع موانع سرمایه‌گذاری مطالبه اصلی بخش خصوصی زنجان از هیئت دولت
در آستانه سفر رئیس جمهور به زنجان عنوان شد؛

رفع موانع سرمایه‌گذاری مطالبه اصلی بخش خصوصی زنجان از هیئت دولت

زنجان- استان زنجان برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند تقویت زیرساخت ها و توجه عملی به بخش خصوصی است و در این میان باید مطالبات این حوزه در بستر مناسب توسط رئیس جمهور و هیات دولت محقق شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی هفته جاری رئیس جمهور و هیئت دولت به استان زنجان سفر می‌کنند و در این میان بیان مطالبات و مشکلات موجود در استان در راستای حل مشکلات ضروری است و باید صنعتگران و سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف نسبت به توسعه اشتغال استان مطالبات و مشکلات خود را بیان کنند.

استان زنجان در مسیر شاهراه ارتباطی مرکز به غرب و شمالغرب کشور قرار گرفته و همواره به عنوان یک مزیت مهم برای توسعه استان زنجان مطرح است و می‌طلبد برای پیشرفت این استان در عرصه‌های مختلف مسئولین تلاش کنند.

متأسفانه برخی از کوتاهی‌ها و غرض ورزی ها باعث شده پیشرفت ملموس برای استان زنجان محقق نشود.

استان زنجان در بخش معادن، حوزه برق و تجهیزات این حوزه، تولید محصولات کشاورزی و باغی متنوع، بخش گردشگری و صنایع‌دستی ظرفیت‌های خوبی دارد ولی به خوبی استفاده نشده تا توسعه پایدار ایجاد شود.

رفع موانع سرمایه گذاری مطالبه اصلی بخش خصوصی زنجان از هیات دولت

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه رئیس‌جمهور شفافیت در همه امور را احیا کند، گفت: رئیس جمهور برای توسعه اقتصادی استان مدیریت لازم را داشته و جلوی قوانین دست و پاگیر را بگیرد.

علی یگانه فرد با بیان اینکه امروز یک نوع بی‌اعتمادی در اقشار مختلف جامعه به وجود آمده و به تبع آن در بخش صنعت هم به وجود آمده است که باید این بی اعتمادی از بین برود، گفت: فعالان عرصه صنعت طی سال‌های اخیر با توجه به وجود بخشنامه‌های متعدد و دست و پاگیر انگیزه فعالیت خود در عرصه اقتصادی را از دست دادند و باید انگیزه سرمایه گذاری در استان تقویت شود.

بخش خصوصی استان زنجان همواره در عرصه تولید، سرمایه گذاری و همچنین بالا بردن سهم استان زنجان در تراز صادراتی کشور ورود خوبی داشته است

وی افزود: بخش خصوصی استان زنجان همواره در عرصه تولید، سرمایه گذاری و همچنین بالا بردن سهم استان زنجان در تراز صادراتی کشور ورود خوبی داشته و مسئولان نگاه مادرانه به این استان داشته باشند و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌توان در شرایط کنونی به آن پرداخت، بحث منطقه ویژه اقتصادی است که مغفول مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در بازه زمانی کوتاه منطقه ویژه اقتصادی به سرانجام نمی‌رسد، گفت: باید متولی این موضوع در همان روزهای اول تعیین می‌شد.

یگانه‌فرد به سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت استان به لحاظ جمعیت، موقعیت و مساحت همواره اعتباراتی که برای استان زنجان در نظر گرفته شده، کمتر از آن چیزی بوده که باید به این منطقه اختصاص می‌یافت و در این میان باید سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های بزرگ در استان زنجان حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه استان زنجان به لحاظ ژئوپلیتیک دومین استان بعد از استان‌های مرزی، بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است، بیان داشت: قرار گرفتن در کریدور حمل و نقل شمال به جنوب، شرق به غرب و نزدیکی به ۵۰ درصد از تولید و مصرف کشور که زنجان را به یک استان جذاب برای توسعه و سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است و در این میان باید بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در این استان به خوبی فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه اتاق بازرگانی زنجان با کار کارشناسی و مطالعات اقتصادی دقیقی که داشته، ظرفیت‌های بالقوه استان را احصا کرده است، گفت: مشکلات و موانع پیش روی توسعه آن‌ها را مشخص و برای هر کدام پیشنهادات اختصاصی ارائه شده است.

یگانه فرد ابراز داشت: هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به استان به سوی صنایع پاک از طریق ورود و حضور هلدینگ‌هایی چون ستاد اجرایی فرمان امام و برکت از پیشنهادات و انتظارات بخش خصوصی از رئیس جمهور است.

رفع موانع سرمایه گذاری مطالبه اصلی بخش خصوصی زنجان از هیات دولت

وی گفت: فرودگاه زنجان که برای آن سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گرفته است، یک مزیت زیربنایی است و فرودگاه در حمل و نقل بار و مسافر ضرورت بالایی دارد و باید از این بخش برای توسعه استفاده شود.

صادرات صنایع دستی در زنجان مغفول مانده است
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه تنوع صنایع‌دستی استان بسیار عالی است، ادامه داد: متأسفانه استان جایگاه مطلوبی در ایجاد اشتغال، تولید، سرمایه‌گذاری، صادرات، برندسازی بخش صنایع دستی ندارد و آن طور که باید به توسعه این صنایع توجه نشده و ظرفیت‌های این بخش در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بخش صادرات هم مغفول مانده است.

یگانه فرد با بیان اینکه توجه به ظرفیت‌های حمل و نقل جاده‌ای و توسعه بخش ریلی مورد تاکید است، گفت: با توجه به پروژه دو خطه شدن راه‌آهن زنجان به قزوین و برای بهره‌مندی صنایع و اقتصاد استان از مزیت‌های این زیرساخت، ضرورت دارد خط راه‌آهن شهرک اشراق به منطقه ویژه وصل و شهرک روی نیز به جهت حجم بالای بار به خط آهن متصل شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار انتظار امروز ما از مسئولان، بحث تسهیل‌گری دولت در امر صادرات است، گفت: در حوزه تجارت خارجی، آزادسازی و اصلاح امور به خصوص در زمینه مجوزها برای صادرات، همچنین برداشتن مسائل و مشکلات و قوانین دست و پاگیر در حوزه تجارت خارجی، باید رئیس جمهور دست فعالین اقتصادی را بگیرد.

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه طی چند سال اخیر تعداد زیادی از تجار و صادرکنندگان به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نتوانستند فعالیت اقتصادی خوبی داشته باشند، گفت: یکی از اولویت‌های دولت آینده در حوزه اقتصاد به ویژه بازرگانی خارجی برداشتن قوانین دست و پاگیر و رفع مشکلات باشد.

ضرورت حرکت از حوزه اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد آزاد
وی با بیان اینکه باید بخشنامه‌ها و قوانین دست و پا گیر توسط دولت رفع شود، افزود: در حوزه بازرگانی داخلی نیز با توجه به مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی وجود دارد و باید به تأمین کالاهای اساسی بیشتر توجه شود.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان با بیان اینکه اعتماد به بخش خصوصی در دولت در حوزه اقتصاد جزو موفقیت‌های دولت باشد، گفت: بخش خصوصی چابک است و می‌تواند کارهای تعریف شده را با مدیریت خوبی انجام دهد.

رنگ رونا ادامه داد: برای چابک‌سازی و توسعه اقتصاد باید کمی از حوزه اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرد و دیدگاه بدی که در گذشته به ویژه در سه سال اخیر برای صادرکنندگان به وجود آمده بود، امروز به سمت مثبت برود.

وی با بیان اینکه عمده مشکلی که در حوزه صادرات داشتیم مربوط به رفع تعهدات ارزی بوده است، گفت: در گذشته دولت یک سویه اعلام می‌کرد که ارز صادرکنندگان باید در سامانه نیما عرضه شده و یا بخشی از آن در اختیار واردکنندگان قرار گیرد اما امروز شاهد آن هستیم که در خصوص رفع تعهدات ارزی، روش‌های مختلفی از سوی مسئولان اتخاذ و اعلام شده است و با استقرار دولت جدید، شاهد تغییر رویه‌ها و روش‌هایی در حوزه تجارت خارجی و نیز نگاه و ایده‌های مثبت در این عرصه هستیم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان تصریح کرد: ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی، بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های صادرکنندگان در حوزه کسب و کار و نیز بحث تعهدات صادراتی از موانع مهم صادرات است و در این میان باید تسهیل‌گری در حوزه صادرات، از جمله در بحث صدور بخشنامه‌ها، تسهیل‌گری در حوزه مربوط به رفع ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها با نیم‌نگاه و دغدغه‌ای که مسئولان در خصوص نبود نیاز مصرف داخل دارند، انجام شود و با این وضعیت می‌توان آینده خوبی را برای صادرات پیش‌بینی کرد.

رنگ رونا گفت: بخش خصوصی استان زنجان در صورت رفع موانع فرآوری محصولات کشاورزی و سرمایه گذاری و صادرات می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان ایفا کند.

حذف موانع تولید و صادرات باید مد نظر رئیس جمهور باشد
رئیس خانه صنعت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: درد و مشکل مهم کشور ما اقتصاد است و رئیس جمهور و هیئت همراه که به استان زنجان سفر می‌کنند مشکلات کارفرما و کارگر را درک کنند.

سید سجاد نباتچیان با بیان اینکه رئیس جمهور و وزیر صنعتگر مشکلات و درد سرمایه گذاران را لمس بکنند، بیان داشت: مدیری که تخصص صنعتی و سواد صنعتی نداشته باشد نمی‌تواند درد صنعتگر را بفهمد.

وی با بیان اینکه ذخایر نفت، معادن غنی، گاز و پتروشیمی باعث شده تا دشمنان بر علیه کشور ما وارد عرصه جنگ اقتصادی شوند، گفت: ما از ظرفیت‌هایی که داشتیم به خوبی استفاده نکردیم.

این تولید کننده صنعت نساجی ادامه داد: حذف موانع تولید و صادرات، رفع قوانین دست و پاگیر و حل مشکلات اقتصادی و تقویت بخش تولید باید از اولویت‌های رئیس جمهور باشد.

مسئولان درد سرمایه گذاران را درک نکرده و اهمیت نمی‌دهند
نباتچیان با بیان اینکه برخی از مسئولین درد سرمایه گذاران را درک نکرده و اهمیت نمی‌دهند، گفت: این نشان می‌دهد که آنها به تولید و اقتصاد بی توجه هستند و ۴۳ سال است که در جبهه اقتصادی با دشمنان جنگ می‌کنیم و دشمن در هشت سال دفاع مقدس با توپ و تانک وارد جنگ شد ولی دشمن دید نمی‌تواند کاری بکند دست به جنگ اقتصادی زد و برنامه‌های خود را در همین بخش دنبال کرد.

وی افزود: قوانینی که مجلس تصویب کرده از هدفمند یارانه‌ها گرفته تا قانون مالیات بر ارزش افزوده همه اینها دست و پای سرمایه گذار را می‌گیرد و دولت باید زیر ساخت‌های لازم برای سرمایه گذار را فراهم کند.

رئیس خانه صنعت استان زنجان با بیان اینکه بخش خصوصی با ایجاد اشتغال باری از دوش دولت بر می‌دارد و باید دولت بخش خصوصی را حمایت کند، افزود: حمایت دولت از فعالین اقتصادی باید مدیریت شده باشد.

مسئولان دولتی برای ورود سرمایه گذار به استان سنگ‌اندازی می‌کنند
مدیر عامل یک واحد تولیدی حوزه نساجی در استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: استان زنجان به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده و مواد اولیه وارد این منطقه شده به تولید رسیده و سپس به صادرات منتهی شود.

محمود ضرابی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در استان زنجان منطقه ویژه اقتصادی زنجان است و این منطقه از همین ابتدا به گونه‌ای جانمایی و تعریف شود که معضل قاچاق به منطقه ویژه اقتصادی زنجان ورود پیدا نکند.

وی با بیان اینکه زنجان قطب نساجی در کشور است و باید فعالان این حوزه به خوبی حمایت شوند، گفت: سهم کارفرما از پرداخت بیمه تأمین‌اجتماعی که ۲۳ درصد است به حداقل ۱۵ درصد کاهش یابد و یکی دیگر از دغدغه‌های صنعت نساجی و پوشاک زنجان مربوط به ارزش‌افزوده است که باعث شده آسیب زیادی به این بخش وارد شود.

مسئولین دولتی برای ورود سرمایه گذار به استان سنگ‌اندازی می‌کنند و باید دلیل این کارشکنی‌ها برای فعالان اقتصادی استان مشخص شود

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی زنجان ابراز داشت: مسئولین دولتی برای ورود سرمایه گذار به استان سنگ‌اندازی می‌کنند و باید دلیل این کارشکنی‌ها برای فعالان اقتصادی استان مشخص شود و بانکداری ما با این روش فعلی مشکلات غیرقابل جبرانی را برای کشور وارد می‌کند.

ضرابی با بیان اینکه باید ساختار بانکی و بانک مرکزی اصلاح شود، ادامه داد: طی سال‌های اخیر سنگ اندازی در پای تولید کنندگان و قوانین دست و پاگیر باعث شده تا اعتماد بخش خصوصی به دولت کمرنگ شود.

طرح‌های نیمه تمام در زنجان تکمیل شود
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار به خواسته‌های استان از دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: انتظارات و مشکلات استان زیاد است.

رفع موانع سرمایه گذاری مطالبه اصلی بخش خصوصی زنجان از هیات دولت

مصطفی طاهری با بیان اینکه اولویت نخست برای استان تعیین تکلیف مسائلی است که برای استان بسیار مهم است، ابراز داشت: موضوع تخصیص آب برای حل چالش‌های آبی استان مورد تاکید است.

وی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را از خواسته‌های مهم استان اعلام کرد و بیان داشت: تکمیل این طرح‌ها به مبلغ کمتری نیاز دارند و تکمیل سدهایی همچون مراش و بلوین، تکمیل راه‌ها و پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان قزوین هم از دیگر خواسته‌های استان است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه جذب اعتبارات بانک‌ها در حوزه تولید، اشتغال و سرمایه گردش خواسته استان است، گفت: از رئیس جمهور درخواست داریم به این خواسته‌ها عمل کنند.

بی شک استان زنجان با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف می‌تواند در صورت مدیریت صحیح منابع به دستاوردها و جایگاه خوبی دست یابد و بتواند روند رو به رشد را طی کند.

کد خبر: ۱۱۶٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha