۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کمبود دانش و کم توجهی مهمترین خلاء در گیاه باریجه
مجری طرح گیاهان دارویی عنوان کرد

کمبود دانش و کم توجهی مهمترین خلاء در گیاه باریجه

زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی گفت: مهمترین خلاء در بخش باریجه کمبود دانش و کم توجهی تمام بخش‌های دولتی و خصوصی به این محصول است.

به گزارش بازار، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی گفت: باریجه یکی از محصولات منابع طبیعی کشور و برای اینکه این محصول را حفظ کنیم در بخش منابع طبیعی به آن توجه ویژه می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه این محصول در کشور حفظ شود هر سال ده‌ها هزار هکتار از این محصول بذرپاشی می‌شود، ولی در کشور به جای اینکه به گیاهان بومی توجه کنیم به گیاهان دارویی پرداختیم که غیر بومی هستند و در ابتدا دانش آن را از خارج کشور آوردیم.

زینلی گفت: مهمترین خلاء در بخش باریجه کمبود دانش و کم توجهی تمام بخش‌های دولتی و خصوصی به این محصول است یعنی تا حدود ۳ سال گذشته توجهی به موضوع باریجه نبوده و یک سری افراد از این ذخایر به صورت مخفی برای تأمین معاش و سرمایه خودشان استفاده می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: طی دو تا سه سال اخیر این توانایی را داریم که اسانس گل باریجه را بگیریم و همچنین تعدادی محصول از باریجه در شرکت‌های دارویی تولید شده است، ولی ارزش واقعی باریجه هنوز اتفاق نیفتاده است.

 مجری طرح گیاهان دارویی تصریح کرد: در حال حاضر اسانس باریجه را می‌گیریم و صادر هم می‌کنیم؛ الآن این محصول از کشاورز و بهره بردار حدود ۲۰ دلار خریداری می‌شود در حالی که هر لیتر اسانس همین محصول حدود ۲۰۰ یورو به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی افزود: مشکل خام فروشی تنها به تبدیل اسانس نیست بلکه در زمانی که اسانس به فرآورده‌های ثانویه تبدیل می‌شود ارزش آن ۱۶ برابر می‌شود که در اینجا خلاء وجود دارد که باید دانشمندان، محققان و دانشگاهیان وارد این عرصه شوند و سبد تنوع محصولی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر به تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نامه ارسال کردیم که محور کارشان گیاهان دارویی بومی خودمان باشد، ولی متأسفانه هنوز اتفاقی نیفتاده است ...

کد خبر: ۱۱۶٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha