۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
ماشین آلات کم کیفیت چینی و هندی بازار داروی ایران را قبضه کردند| خدمات ۲۴ساعته محصول ایرانی
گفتگوی «بازار» با کارشناس صنعت ماشین آلات دارویی

ماشین آلات کم کیفیت چینی و هندی بازار داروی ایران را قبضه کردند| خدمات ۲۴ساعته محصول ایرانی

رضایی، کارشناس صنعت تولید تجهیزات دارویی گفت: چینی ها و هندی ها بازار تولید تجهیزات دارویی را قبضه کرده اند و باید در کیفیت و قیمت به بجایی برسیم که همه با افتخار کالای ایرانی را خریداری کنند.

بازار؛ گروه ایران: هرچند تولیدکنندگان تجهیزات مورد نیاز کارخانه های داروسازی در ایران تمام تلاش شان را به کار بسته اند که از فرصت تحریم ها نهایت بهره را ببرند و خودی نشان دهند اما همچنان صاحبان کارخانه های تولید دارو تمرکز شان را بر روی تامین تجهیزات از کشورهای خارجی همچون چین و هند گذاشته اند؛ تجهیزاتی که برای تامین آن در شرایط تحریمی باید هزینه گزافی پرداخت و خدمات پس از فروشی نیز دریافت نکرد.

بنابراین با کوچکترین خطای دستگاه ها نه تنها بخشی از سرمایه شرکت های داروسازی دود می شود بلکه خط تولید نیز برای چند روز باید متوقف بماند تا شاید کارشناسان خارجی با تشریفات بسیار به ایران بیایند، البته همیشه هم این اتفاق رخ نمی دهد و تولیدکنندگان دارو ناچار به مراجعه به شرکت های تولید کننده تجهیزات دارویی داخلی می شوند. این درحالی است که آن ها می توانستند به جای رجوع به تولیدکنندگان داخلی در زمان اضطرار از تولیدات داخلی با خدمات پس از فروش ۲۴ ساعته بهره ببرند. در این خصوص سجاد رضایی، مدیر تولید یک شرکت تولیدکننده تجهیزات تولید دارویی در گفت و گو با «بازار» توضیح می دهد:

* به عنوان یک شرکت تولید کننده تجهیزات صنایع دارویی بفرمایید با چه چالش‌ هایی در زمینه تولید مواجه هستید؟ تحریم ها چه مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه ایجاد کرده است؟
هرچند اغلب مواد اولیه ای که برای تولید از آن بهره می بریم در کشور موجود است اما همچنان یکسری از آن‌ ها همچون قطعات الکترونیکی باید از طریق واردات تامین شوند که برخی از اوقات یا هزینه ها را اضافه می کند یا منجر به کندی تولید می شود.

بنابراین برای عبور از این مشکلات سعی بر این کردیم که مواد اولیه و قطعات بیشتری را در انبارهای مان دپو کنیم که در زمان تولید با چالش کمتری مواجه شویم. در دوره ای بحران تامین مواد اولیه به قدری شدت گرفته بود که برای تامین ملزومات تولید به این فکر افتادیم که  بعضی از قطعات را از طریق چمدانی وارد کنیم که خوشبختانه به این مساله نیاز پیدا نکردیم. به طور کلی تصمیم به این گرفتیم که با تغییراتی جزئی قطعات داخلی را جایگزین مواد اولیه خارجی کنیم. خوشبختانه تولیدکنندگان قطعات ایرانی محصول خوبی ارائه داده اند و بخشی از مشکلات مجموعه هایی همچون ما مرتفع شد.

وجود تحریم ها هرچند مشکلاتی را در مسیر تولید ایجاد می کند اما چیزی که بیشتر از همه باعث ناراحتی می شود این است که به رغم تولید با کیفیت تجهیزات دارویی همچنان محصولات بی کیفیت چینی و هندی وارد می شود. هرچند کیفیت محصولات اروپایی بالا است اما دیگر محصولات خارجی کیفیتی بهتر از تجهیزات ایرانی ندارند

* با توجه به اینکه اشاره کردید شرایط تولید نسبت به قبل دشوار تر شده، در داخل کشور چقدر از محصولات شما استقبال شده است؟
وجود تحریم ها هرچند مشکلاتی را در مسیر تولید ایجاد می کند اما چیزی که بیشتر از همه باعث ناراحتی می شود این است که به رغم تولید با کیفیت تجهیزات دارویی همچنان محصولات بی کیفیت چینی و هندی وارد می شود. هرچند کیفیت محصولات اروپایی بالا است اما دیگر محصولات خارجی کیفیتی بهتر از تجهیزات ایرانی ندارند.

با این حال گویا یک سری از شرکت ها منافعی دارند که از تولید داخل استفاده نکنند یا کمتر استفاده کنند. این درحالی است که بهره مندی از تولیدات داخلی علاوه بر مزیت های کیفی محصول و قیمت آن، تا حدودی مانع ارز بری هم می شود.

* با توجه به اینکه به ادامه واردات تجهیزات تولید دارو انتقاد دارید آیا توان تامین کل نیاز صنعت داروی کشور را دارید؟

بله، اگر تولیدکنندگان داروی کشور به تولیدکنندگان تجهیزات اعتماد کنند می توانیم ۱۰۰ درصد نیاز آن ها را تامین کنیم. یعنی به لحاظ نیروی انسانی و فضای کاری این ظرفیت وجود دارد. تولیدات ما شامل آماده سازی خط تولید کارخانه ها، تحقیق و توسعه و تجهیزات آزمایشگاه های مراکز آموزشی همچون دانشگاه ها و موسسات می شود.

در بخش تولید خط بستری را طراحی کرده ایم که تمام مراحل را تا پرس قرص طی می کند. در بخش آزمایشگاهی، تجهیزاتی که تولیدکنندگان دارو برای آزمایش محصول بخصوص در زمینه فرسایش قرص نیاز دارند را تامین می کنیم. تجهیزات تولید شده تمام داروها را به لحاظ استانداردهای ورود به بازار به طور کامل بررسی می کند.

طی بررسی هایی که سال گذشته انجام دادیم قیمت محصولات ایرانی کمتر از یک میلیارد و کمی بیشتر از یک میلیارد تومان تعیین می شود اما مشابه اروپایی آن در محدوده ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است، نمونه چینی و هندی هم در محدوده ۵ تا ۶ میلیارد تومان است

* اشاره کردید که کیفیت محصول ایرانی حتی بیشتر از تولیدات چینی و هندی است که به ایران وارد می شود، بفرمایید اختلاف قیمت این محصولات چقدر است؟

طی بررسی هایی که سال گذشته انجام دادیم قیمت محصولات ایرانی کمتر از یک میلیارد و کمی بیشتر از یک میلیارد تومان تعیین می شود اما مشابه اروپایی آن در محدوده ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است، نمونه چینی و هندی هم در محدوده ۵ تا ۶ میلیارد تومان است.

البته مزیت استفاده از تجهیزات تولید دارویی فقط به قیمت محدود نمی شود و باید به این نکته اشاره کرد که بزرگترین مزیت تولیدکننده داخلی ارائه خدمات پس از فروش حتی ۲۴ ساعته است. این درحالی است که تولیدکنندگان خارجی به بهانه های متعدد از ارائه این خدمات به کشورهایی چون ایران سر باز می زنند که حتی اغلب مشکلات این تجهیزات خارجی هم تولیدکنندگان دارو از طریق مجموعه هایی همچون ما برطرف می کنند.

مواد دارویی که وارد دستگاه برای تولید قرص، کپسول و غیره می شود، اغلب ۱۰ برابر بهای دستگاه ارزش مالی دارد. بنابراین به هر علتی که دستگاه ها به لحاظ فنی یا نبود قطعات و یا هر موردی از فعالیت متوقف شوند مواد دارویی سوخت می شود. بنابراین هم ضایعات ایجاد می شود و هم به لحاظ هر ساعت توقف تولید کلی ضرر مالی به شرکت دارویی وارد می کند

* عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی مجموعه های خارجی ضرر و زیان قابل توجهی به تولیدکنندگان دارو وارد نمی کند؟
برای درک بهتر پاسخ سوال تان باید به این نکته اشاره کرد که مواد دارویی که وارد دستگاه برای تولید قرص، کپسول و غیره می شود، اغلب ۱۰ برابر بهای دستگاه ارزش مالی دارد. بنابراین به هر علتی که دستگاه ها به لحاظ فنی یا نبود قطعات و یا هر موردی از فعالیت متوقف شوند مواد دارویی سوخت می شود. بنابراین هم ضایعات ایجاد می شود و هم به لحاظ هر ساعت توقف تولید کلی ضرر مالی به شرکت دارویی وارد می کند.  

این درحالی است که تولیدکنندگان دارو در صورت استفاده از تجهیزات داخلی می توانند تنها با یک تماس تلفنی در حداقل زمان دستگاه را دوباره به مدار تولید برگردانند. اما در مورد تامین کننده خارجی باید کارشناس را به ایران دعوت کنند که اگر حتی بیاید زمان زیادی خط تولید باید متوقف باقی بماند.

* به مشتریان خود چند سال ضمانت پس از فروش ارائه می دهید؟
 یک سال گارانتی بدون قید و شرط داریم، چون دستگاه خیلی به اپراتور خوب و آموزش دیده نیاز دارد. خودمان آموزش ها را می دهیم و بعد ارتباط مان با سفارش دهنده حفظ می شود.

* برخی معتقد هستند که تحریم ها باعث توجه بیشتر به توانمندی های داخلی شده است،  برای شما تحریم ها به سود یا به ضرر بوده است؟
در خیلی از اوقات برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شده ایم، برای مثال برای مدتی گرفتار کمبود استیل در بازار شده بودیم  که در نهایت وارد کنندگان بعد از مدتی وقفه با افزایش قیمت آن را تامین کردند. بنابراین با توجه به تعهداتی که داده بودیم ناچار به این شدیم که از حاشیه سود کم کنیم تا به تعهدات خود عمل کنیم.

این خیلی مهم است که محصول با کیفیت ارائه دهیم تا مصرف کنندگان تمایلی به خرید کالای ایرانی نداشته باشند. تمام هدف مان این است که محصولی ارائه دهیم که خریداران با افتخار بگویند ساخت ایران است. بنابراین تمام هدف تولیدکنندگان باید این باشد که با  تولید کالای با کیفیت، با قیمت مناسب و ارائه خدمات بهتر رقبای خارجی خودشان را حذف کنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha